Gå til innhold

Ikke bygge muskler, tips og råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en voksen kvinne med BMI på litt under 31, noe som ifølge definisjonen er ved i området for fedme. Men jeg har stor muskelmasse i hele kroppen og kan si at jeg er litt grovbygd og har stort sett fett bare rundt magen. 

Jeg har begynt å trene hjemme til youtubevideoer og har fått mye strammere lår, legg og rumpe. Jeg ønsker ikke å få bulker med muskler med heller tynnere kropp, og jeg ønsker ikke gå ned mange kilo da jeg ikke ønsker å bli tynn. Jeg har stort sett vært ganske fornøyd med kroppen min bortsett fra det fettet rundt magen og jeg har alltid hatt lyst til å kunne gå opp mange etasjer uten å miste pusten 😆

Jeg har i de siste månedene begynt å spise mye mer grønnsaker og kuttet betydelig ned på karbohydrater i forhold til inntaket jeg hadde før. Jeg spiste grønnsaker rundt 1-3 ganger i uka før og nå må jeg ha salat med minst 5 ulike grønnsaker(ikke varmebehandlet) om dagen, gjerne en stor bolle om dagen, og jeg merker at jeg er mindre trøtt. Har blitt flinkere til å knaske på persillestilker eller 2-3 kinakålblader nå enn en bolle med hjemmelaget popkorn som jeg gjorde før. Men hva mer bør jeg gjøre når det gjelder trening? Som nevnt vil jeg ikke bulle opp kroppen men vil få tone ned kroppen og gjerne gå ned en klesstørrelse. Jeg har lest om pilates og slik jeg har forstått det, så er pilates veldig lurt når man ikke har som mål å bygge masse muskler.

Hvilke råd og tips har dere til meg? 

Anonymkode: bf885...e2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er INGEN fare for at du kommer til å bli stor av muskler med den treningen og kostholdet du skisserer. 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du er ute etter - du vil ikke gå ned i vekt, men du vil gå ned i klesstørrelse og klare bedre å gå i trapper?

Om du er i kaloriunderskudd vil du gå ned i vekt og om du trener vil den fysiske kapasiteten økes. Er det det å kunne gå i trapper uten å bli andpusten du er ute etter, bør du fokusere mest på kondisjonstrening. 

Anonymkode: a001a...e89

• Liker 6
Skrevet

TS her, vet ikke hva som er uklart, men her prøver jeg igjen. Altså, jeg ønsker å gå litt ned i vekt, det er helt sikkert at jeg har noen kilo for mye spesielt rundt magen. 

Burde kanskje fokusert mer på spørsmålet: hva er forskjellen mellom pilatestrening og styrketrening? Hvis jeg ikke bygge muskler, hvordan burde jeg trene? Jogging? Pilates? Kanskje bare litt styrketrening med kroppsvekt? Håper det ble klarere hva jeg mente 😊

Skrevet

Flink du er til å spise mer grønnsaker!

Det skal veldig mye til før en kvinne ser bulkete ut. 😀 Tror ikke du skal bekymre deg for styrketrening. Tvert imot, så kan styrketrening hjelpe deg til å gå ned enda fortere i vekt da mer muskler på kroppen gjør at du forbrenner mer kcal. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne er det nært sagt umulig å få store bulker med muskler, så du kan slå deg løs og trene styrke som bare juling, men selvsagt bør du også trene cardio for å få kondisjon. 

Selv med muskelmasse er BMI på 31 mye. Altså, jeg er nok mye mer muskuløs enn de fleste kvinner (og for å poengtere finnes jeg ikke bulkete, men har myke former som likevel er bare muskler og jeg kan stramme dem til å bli steinharde) og jeg har BMI på 21 likevel med lav fettprosent. Det skal veldig mye til for en kvinne å ha så mange kilo muskler at det spiller noen stor rolle på vekta.

Anonymkode: 5626f...670

• Liker 1
Skrevet

Ja, som nevnt har jeg nok minst ti kilo for mye og ønsker å bli kvitt dem. Men jeg tror nok vi mener litt ulikt om hva som er bulkete. Jeg ønsker ikke å se ut som fitnessfolk, men bli kvitt i hvert fall fett rundt magen og litt slankere armer. Setemuskulatur og ned er jeg fornøyd med, da jeg går en del og har ingenting i mot å gå 5 etasjer opp. 

Jeg er kanskje litt opphengt i pilates nå, man hører jo så mye om det! Og vil gjerne prøve det ut, men kanskje begynne med kondisjonstrening og få i gang pulsen i en stund først og så avslutte økten med pilates. Har noen merket forskjell med pilates? Hva er mest effektivt? Jeg kommer definitivt til å fortsette med kondisjon, men tenker kanskje legg til mer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, vivita skrev:

Ja, som nevnt har jeg nok minst ti kilo for mye og ønsker å bli kvitt dem. Men jeg tror nok vi mener litt ulikt om hva som er bulkete. Jeg ønsker ikke å se ut som fitnessfolk, men bli kvitt i hvert fall fett rundt magen og litt slankere armer. Setemuskulatur og ned er jeg fornøyd med, da jeg går en del og har ingenting i mot å gå 5 etasjer opp. 

Jeg er kanskje litt opphengt i pilates nå, man hører jo så mye om det! Og vil gjerne prøve det ut, men kanskje begynne med kondisjonstrening og få i gang pulsen i en stund først og så avslutte økten med pilates. Har noen merket forskjell med pilates? Hva er mest effektivt? Jeg kommer definitivt til å fortsette med kondisjon, men tenker kanskje legg til mer. 

Vi gjentar: det er ingen fare for at en kvinne, spesielt ikke på 51 år, kommer til å se ut som muskuløs fitness-utøver med litt styrketrening!  Men en kombo av styrke og kardio samt sunn mat med lett kaloriunderskudd kommer til å få deg dit du vil. 

Anonymkode: d01a1...f49

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjentar: det er ingen fare for at en kvinne, spesielt ikke på 51 år, kommer til å se ut som muskuløs fitness-utøver med litt styrketrening!  Men en kombo av styrke og kardio samt sunn mat med lett kaloriunderskudd kommer til å få deg dit du vil. 

Jeez! Trenger ikke gjenta noe som helst. Vi er forskjellige. Noen liker å pumpe seg opp med vekter andre liker å tone musklene. Noen liker skrekkfilmer, andre liker bare komedie.. Kan fortsette til i morra.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mona123 skrev:

Flink du er til å spise mer grønnsaker!

Det skal veldig mye til før en kvinne ser bulkete ut. 😀 Tror ikke du skal bekymre deg for styrketrening. Tvert imot, så kan styrketrening hjelpe deg til å gå ned enda fortere i vekt da mer muskler på kroppen gjør at du forbrenner mer kcal. 

Poenget er bare at du kan trene hva du vil for å oppnå målet ditt om å gå ned noen kilo, så lenge du er i fornuftig kaloriunderskudd. Du blir IKKE «pumpet opp» av styrketrening sånn med eller første (eller andre). Det virket som det var vanskelig å forstå. Og at du var redd for å ende opp med muskler som en fitness- utøver på veien til å bli kvitt magefettet. Det kommer ikke til å skje. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...