Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #1 Skrevet 1. mai 2005 Må det betales både toll og moms på varer til en verdi over 1000 kroner? Hva er satsene?
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #2 Skrevet 1. mai 2005 Ja du må betale både toll og moms da. Vet ikke satsene(kommer an på hva slags varer vil jeg tro), men det står sikkert på www.toll.no
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #3 Skrevet 1. mai 2005 Du må hvertfall betale mva på 25%. Om du må betale toll kommer an på hva slags varer det er og hvor de har opprinnelse.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #5 Skrevet 3. mai 2005 Grensen er på 200 kr' date=' ikke 1000.[/quote'] Tollgrensen er på 1000 kr. For varer over 200kr må du betale moms, for varer over 1000kr må du betale toll+moms.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #6 Skrevet 4. mai 2005 Tollgrensen er på 1000 kr. For varer over 200kr må du betale moms, for varer over 1000kr må du betale toll+moms. Hvor i all veden har du det fra? Har du none gang lest de lovtekstene som rgulerer dette? Det har jeg! Du betaler mva pluss et gebyr for varer over 200 kroner. Toll betaler du dersom det er toll p åden bestemte varen, eller at den kommer fra et land vi ikke har en frihandlesavtale med. (De er opplistet i Tolltariffens innledende bestemmelser som du finner på www.toll.no ) Det skjer ikke så innmari ofte egentlig. Jeg har mang en gang sett innførsel av varer verd flere hundre tusen kroner (Jeg jobber med oppfølging av min arbeidsplass' innførsler, nemlig) uten at det påbeløper seg så mye som et øre i toll, men hundretusen i mva ja, evt andre særavgifter kan finne sted. Verdien for å slippe å betale mva på GAVER er 1000 (200 er for kjøp) men det har heller ikke noe med TOLL å gjøre, det er fortsatt snakk om mva.
Gjest 42601 Skrevet 4. mai 2005 #7 Skrevet 4. mai 2005 Moms på varer over 200kr, toll + moms på varer over 1000kr dersom disse varene er tollbelagte(bøker er f.eks. fritatt for dette) Alt om dette står på toll.no
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #8 Skrevet 4. mai 2005 Og vi takker for den skrytetråden vedrørende dine enorme kunnskaper.
Gjest espen Skrevet 5. mai 2005 #9 Skrevet 5. mai 2005 I praksis er det ganske få varegrupper som er tollbelagt eller belastes med andre spesialavgifter ved innførsel. Alkohol og motorkjøretøy (og for noen dessverre klær) er noen. Elektronikk og møbler innføres f.eks. uten tollavgifter. Det er mange som blander sammen moms og toll. Moms betalt i kjøpslandet skal trekkes fra ved utførsel til et annet land. Dette kan seriøse selgere være behjelpelig med. Når varen ankommer Norge skal det betales spesialavgifter først. Dernest beregnes det norsk moms på alt (vareverdi, spesialavgifter, fraktkostnad). Det er ganske utrolig å se hva som finnes av kategorier i tolltariffdokumentene. Som f.eks. "Eikehjul, til motorkjøretøyer".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå