AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #1 Skrevet 16. juni 2019 Noen som vet hvordan det er med arv? Hvis jeg og samboer eier et hus sammen, vi har 1 felles barn sammen. Men samboer har 2 bare som ikke er mine. Hvem arver hva da? Om han dør først. Hva arver hans barn da? Hva arver jeg? Hvordan blir det med vårt felles hus? Anonymkode: 60bf6...374
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 https://avco.no/barn-og-arveoppgjor/
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 15 minutter siden, WhisperingWind skrev: https://avco.no/barn-og-arveoppgjor/ Noen som kan forklare meg på en enklere måte? Hvis samboer dør først. Hva skjer med huset når hans barn skal arve etter han? Må jeg «kjøpe» han ut for at de skal få sin del? Arver de penger av huset etter jeg har gått bort? Skjønner ingenting... Anonymkode: 60bf6...374
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som kan forklare meg på en enklere måte? Hvis samboer dør først. Hva skjer med huset når hans barn skal arve etter han? Må jeg «kjøpe» han ut for at de skal få sin del? Arver de penger av huset etter jeg har gått bort? Skjønner ingenting... Anonymkode: 60bf6...374 Som forklart tidligere vil den gjenlevende ektefelle ha rett til å sitte i uskiftet bo med felles barn. Dersom det er særkullsbarn i ekteskapet gjelder ikke dette ovenfor særkullsbarna uten deres samtykke. Den gjenlevende vil fortsatt ha rett til å sitte uskiftet med sin del av arven og arven til felles barn, men særkullsbarn kan kreve at skiftet skal gjennomføres omgående. Mange velger derfor å hente inn samtykke av særkullsbarn om å ha rett til å sitte i uskiftet bo etter ektefellens død. Dette kan gjøres i forkant og vedlegges et testament, eller etter dødsfallet.
Gjest RødeFare Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 Du arver ikke din samboer, siden dere ikke er gift. Han kan testamentere til deg, men bare det som er til overs etter pliktarven til hans barn (inkludert deres felles). Siden dere har felles barn har du rett til å sitte i uskiftet bo til barnet ditt er 18 år gammelt. Juridisk rådgivning for kvinner (jurk) er gode på samboerskap. Kanskje du burde ringe dem for en prat?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #6 Skrevet 16. juni 2019 9 minutter siden, RødeFare skrev: Du arver ikke din samboer, siden dere ikke er gift. Han kan testamentere til deg, men bare det som er til overs etter pliktarven til hans barn (inkludert deres felles). Siden dere har felles barn har du rett til å sitte i uskiftet bo til barnet ditt er 18 år gammelt. Juridisk rådgivning for kvinner (jurk) er gode på samboerskap. Kanskje du burde ringe dem for en prat? Nei hun kan ikke sitte i uskiftet bo med mindre særkullsbarnene går med på det. Det du har lest er at hun har krav på å sitte i uskiftet bo så lenge de har felles barn. Ja, det stemmer, men da må de kun ha felles barn og ikke særkullsbarn. Anonymkode: 6206d...0eb 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #7 Skrevet 16. juni 2019 Jeg og samboer har testamentet 1/3 til hverandre. Ingen felles barn da, men har hver for oss. Hvis jeg dør først så går også den 1/3 delen bort fra mitt barn når samboer dør. Slik at barnet ikke kan hente ut siste del når samboer dør. Samme omvendt. Slik at vi blir ferdig der og da. Anonymkode: 84ba6...348
Gjest RødeFare Skrevet 16. juni 2019 #8 Skrevet 16. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei hun kan ikke sitte i uskiftet bo med mindre særkullsbarnene går med på det. Det du har lest er at hun har krav på å sitte i uskiftet bo så lenge de har felles barn. Ja, det stemmer, men da må de kun ha felles barn og ikke særkullsbarn. Anonymkode: 6206d...0eb Stemmer. God presisering. Men hun har rett hvis de samtykker. Den enkleste måten å sikre rettigheter og slikt på er imidlertid ved ekteskap. Anbefales!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #9 Skrevet 16. juni 2019 Vil det si at jeg kan eventuelt bare betale ut barna det de har rett på av arven til faren, og bli boende videre i huset. Eller må jeg selge/flytte? Anonymkode: 60bf6...374
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #10 Skrevet 16. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil det si at jeg kan eventuelt bare betale ut barna det de har rett på av arven til faren, og bli boende videre i huset. Eller må jeg selge/flytte? Anonymkode: 60bf6...374 Du kan betale tilsvarende sum, ja. Men det spørs jo om du har råd til, eller får banken med på, å ta opp så mye lån som hans del av boligen er verdt. I tillegg skal de ha delen sin av alle andre verdier han har. Anonymkode: c4f2e...d82 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #11 Skrevet 16. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan betale tilsvarende sum, ja. Men det spørs jo om du har råd til, eller får banken med på, å ta opp så mye lån som hans del av boligen er verdt. I tillegg skal de ha delen sin av alle andre verdier han har. Anonymkode: c4f2e...d82 Alle andre verdier på ting han har er jo nettopp hans. De spiller ikke inn hos meg Anonymkode: 60bf6...374
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #12 Skrevet 16. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan betale tilsvarende sum, ja. Men det spørs jo om du har råd til, eller får banken med på, å ta opp så mye lån som hans del av boligen er verdt. I tillegg skal de ha delen sin av alle andre verdier han har. Anonymkode: c4f2e...d82 Må jeg selge hvis ikke eller er det slik at barna da overtar huset? Da må de vell kjøpe meg ut uansett? Anonymkode: 60bf6...374
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må jeg selge hvis ikke eller er det slik at barna da overtar huset? Da må de vell kjøpe meg ut uansett? Anonymkode: 60bf6...374 Du må betale ut barna hans, ja. Du arver ikke samboeren din, kun barna hans gjør det. Dvs. at deres felles barn har krav på 1/3 av hans verdier og særkullsbarna 2/3. Dersom dere eier boligen 50/50 skal barna hans da kjøpes ut med 33,33% av boligens verdi. Mitt råd til deg er å tegne gjensidig livsforsikring slik at du vil ha råd til å betale ut særkullsbarna dersom han skulle falle fra først. Anonymkode: 014cc...76f 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #14 Skrevet 16. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må betale ut barna hans, ja. Du arver ikke samboeren din, kun barna hans gjør det. Dvs. at deres felles barn har krav på 1/3 av hans verdier og særkullsbarna 2/3. Dersom dere eier boligen 50/50 skal barna hans da kjøpes ut med 33,33% av boligens verdi. Mitt råd til deg er å tegne gjensidig livsforsikring slik at du vil ha råd til å betale ut særkullsbarna dersom han skulle falle fra først. Anonymkode: 014cc...76f Takk for godt råd, det skal jeg forhøre meg om. Anonymkode: 60bf6...374
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #15 Skrevet 16. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei hun kan ikke sitte i uskiftet bo med mindre særkullsbarnene går med på det. Det du har lest er at hun har krav på å sitte i uskiftet bo så lenge de har felles barn. Ja, det stemmer, men da må de kun ha felles barn og ikke særkullsbarn. Anonymkode: 6206d...0eb Gjelder vel også om man har felles barn under 18? Anonymkode: 66747...ac1
asterix Skrevet 17. juni 2019 #16 Skrevet 17. juni 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må betale ut barna hans, ja. Du arver ikke samboeren din, kun barna hans gjør det. Dvs. at deres felles barn har krav på 1/3 av hans verdier og særkullsbarna 2/3. Dersom dere eier boligen 50/50 skal barna hans da kjøpes ut med 33,33% av boligens verdi. Mitt råd til deg er å tegne gjensidig livsforsikring slik at du vil ha råd til å betale ut særkullsbarna dersom han skulle falle fra først. Anonymkode: 014cc...76f Jo da. Samboere med felles barn arver hverandre. https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-og-uskifte-for-samboere/id2006133/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå