AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #1 Skrevet 16. juni 2019 Jeg ser at det er mange finansfolk i denne tråden, i tillegg til at det sikkert er vanlige bankkunder med peiling her inne. Derfor tenker jeg at jeg kanskje kan diskutere boliglån med noen av dere. Har prøvd lenge å ta samboeren med meg i banken for å høre hva våre sjanser for å få boliglån er, men samboeren er litt vanskelig å få med. Han jobber veldig mye (nå er han bortreist noen uker på jobbreise), og vil sjelden bli med i banken på fridagene. Jeg mistenker at han tror at vi ikke har sjans til lån, og at han ikke vil skuffe meg ved å få det fortalt. Jeg skal fortsette å jobbe med å få han med på en rådgivertime, men ønsker å diskutere saken for å få bedre oversikt Her er greia: Samboeren min slet en del med gjeld da vi møttes for fem år siden. Han hadde betalingsanmerkninger og alle regningene gikk til inkasso. Da han møtte meg hjalp jeg han med å få en oversikt og en nedbetalingsplan, så han er helt gjeldsfri nå. Det har han vært et års tid, men ting roet seg da vi fikk ordnet avtaler med kreditorene, så det er mange år siden ting har gått til inkasso. Betalingsanmerkningene er også slettet, men kredittscoren hans er ikke veldig høy. Nå tjener han greit. Etter skatt har han en inntekt på 30 - 40 000 kroner, og har bonuser fra 100 000 til 200 000 kroner årlig. Han er leder, og jobben er stabil. Han har ikke noe studielån eller annen gjeld. Selv om han tjener bra, er han ikke spesielt flink til å spare. Det er derimot jeg, men jeg tjener ikke de samme summene. Jeg er student, og er ferdig om ett år. Jobber mye på si, men det er ikke faste prosentstillinger. Inkludert stipend, har jeg en inntekt på rundt 20 000 kroner. Mer om høsten. Vi har rundt 15 000 kroner i boutgifter nå (husleie, strøm og internett), og har aldri problem med å betale. Ellers har vi få store utgifter. Når jeg er ferdig med å studere, har jeg studiegjeld tilsvarende fire år. Han har et barn som han har i ferier, annenhver helg og ved andre anledninger. Altså deltid, men mindre en 50/50. Hvis det skulle ha noe å si. Derfor trenger vi bolig med minst to soverom, så en leilighet på 40 kvm er ikke aktuelt. Vi har ikke nok egenkapital, men vi har muligens to kausjonister (våre fedre). Etter å ha sett an boligmarkedet, vil de rimligste boligene passende for oss koste rundt 3 millioner. Hva tror dere? Er vi helt sjanseløse i boligmarkedet? Må vi vente til jeg har en fast prosentstilling? Er fortiden hans ødeleggende? Vil kausjonist overstyre alt dette? Anonymkode: cf922...edd
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 Det kan ingen svare på uten å få vite hva dere har i BRUTTO ÅRSINNTEKT. Hva dere har netto hver måned er ikke interessant. Dernest: Din mann, som i mange år har betalt ned gjeld, hvorfor greier han ikke å spare et tilsvarende beløp som han betalte i gjeld hver måned?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Det kan ingen svare på uten å få vite hva dere har i BRUTTO ÅRSINNTEKT. Hva dere har netto hver måned er ikke interessant. Dernest: Din mann, som i mange år har betalt ned gjeld, hvorfor greier han ikke å spare et tilsvarende beløp som han betalte i gjeld hver måned? Før skatt har han rundt 50 000 kr i måneden, så han tjener over en halv million. Det er mer varierende hos meg, siden jeg har flere jobber, der noe er frilans og annet er tilkalling. Men hvis Lånekassen teller, så har jeg inn rundt 100 000 kr fra dem. Etter endt studie, tipper jeg at jeg må betale rundt 2000 kr i mnd. Tipper en årsinntekt på rundt 300 000 på meg, men den er som nevnt ustabil. Han er ikke flink til å spare. Han er av typen som bruker det han tjener. Husk at da han hadde gjeld, levde vi svært sparsommelig. Vi spiste aldri ute, reiste aldri og kjøpte sjeldent nye ting for å få nedbetalt problemet så raskt som mulig. Nå lever vi normalt/godt. Anonymkode: cf922...edd
Nuith Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 Tror ikke dere kommer i nærheten av 3 mill i lån før du har fast jobb, dessverre. Tving ham til å spare til EK frem til da. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 1 minutt siden, Nuith skrev: Tror ikke dere kommer i nærheten av 3 mill i lån før du har fast jobb, dessverre. Tving ham til å spare til EK frem til da. Jeg har prøvd å jobbe 100 % ved siden av studiene, men det gikk dessverre over karakterene. Tror du det vil ha mye å si om jeg får meg en fast jobb i 50 %? Jeg vil sikkert ikke tjene så mye mer, og arbeidstidene vil være mindre fleksible. Men inntekta er jo fast. Vil ikke kausjonist ha noe å si for at inntektene mine varierer? Anonymkode: cf922...edd
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #6 Skrevet 16. juni 2019 17 minutter siden, Blondie65 skrev: Det kan ingen svare på uten å få vite hva dere har i BRUTTO ÅRSINNTEKT. Hva dere har netto hver måned er ikke interessant. Dernest: Din mann, som i mange år har betalt ned gjeld, hvorfor greier han ikke å spare et tilsvarende beløp som han betalte i gjeld hver måned? ...Jeg trodde forresten at det var betalingsevnen som banken så på? Altså, hvor mye penger vi har å fordele på utgiftene? De statlige utgiftene er jo ikke noe vi kontrollerer. Anonymkode: cf922...edd
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #7 Skrevet 16. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...Jeg trodde forresten at det var betalingsevnen som banken så på? Altså, hvor mye penger vi har å fordele på utgiftene? De statlige utgiftene er jo ikke noe vi kontrollerer. Anonymkode: cf922...edd Ikke bare det, en konkret egenkapital og det å vise evnen til å spare og prioritere, er viktigst. Om enn dere ikke har en stor egenkapital, bør dere over lengre tid ha vist at dere kan spare ved å overføre fast beløp til sparing ved siden av de faste utgiftene sånn at banken ser denne betalingsevnen du tenker på. Anonymkode: d98f8...233 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #8 Skrevet 16. juni 2019 Her ville jeg ha ventet til dere har EK på plass og du er i fast jobb. Tilkallingsvikar-stillinger er ikke noe banken kan regne med når de beregner deres låneevne, da du ikke er garantert å få jobbe i det hele tatt frem i tid. Studielån regnes heller ikke med. Anonymkode: 62706...f06 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #9 Skrevet 16. juni 2019 Vent til du har fast jobb og ta opp lån bare du. Ville ikke blandet økonomi med en som er så uansvarlig som samboeren din, for selv om han ikke lenger har gjeld så viser han at han ikke er ansvarlig ved å ikke spare. La i hvert fall ikke faren din bli innblandet, for han risikerer masse han og. Anonymkode: 92fbf...b55 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #10 Skrevet 16. juni 2019 Samboer tjente 450 000, jeg ca 120 000 og var fulltidsstudent med stipend/lån. Ingen egenkapital men hadde kausjonist i mine foreldre. Fikk 2,6 mill (3år siden). Hadde vi hatt egenkapital ville vi jo hatt mer å gå på men da skulle vi bare ha 2-roms og det gikk veldig bra. Sjekk med flere banker, Nordea har bare telefonmøte så der trenger han ikke gå ut hjemmefra engang. Anonymkode: fc50f...055 1
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2019 #11 Skrevet 16. juni 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...Jeg trodde forresten at det var betalingsevnen som banken så på? Altså, hvor mye penger vi har å fordele på utgiftene? De statlige utgiftene er jo ikke noe vi kontrollerer. Anonymkode: cf922...edd Betalingsevnen er viktig. Den består av flere faktorer. Banken regner ut lånegraden deres ut fra en viss andel av brutto årsinntekten deres. Du vet ikke en gang hva han tjener i årsinntekt, og klarer heller ikke å oppgi din egen. Da vil dere slite hos banken! Det banken kommer til å be om er forrige års skattemelding. Der kan de se hva dere hadde i inntekt i fjor. For å ta høyde for endringer vil de be om 2-3 måneder med lønnslipper. I ditt tilfelle kan det jo være aktuelt med 6 måneder for å få frem et gjennomsnitt. Hvis han tjener over en halv million i året og ikke greier å spare til et mål dere er enige om, da er det noe som er galt.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #12 Skrevet 16. juni 2019 Men klarer ikke mannen din å spare når han tjener så bra? Han virker jo litt hjelpesløs økonomisk🤷♀️ Nesten så jeg vil tipse deg om å sette opp skattetrekket hans til 60%, og så i juni neste år kjøper dere bolig.. Anonymkode: 521ab...71e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 Selv er jeg alenemor uten fast jobb. Fikk likevel boliglån uten kausjonist. Jeg har spart i flere år og hadde over 30% egenkapital. Banken ser ikke bare på inntekt, men på prioriteringsevne og forbruk. En mann med tidligere betalingsproblemer og med så høy inntekt UTEN å ha klart å spare opp litt egenkapital, det vil ikke se bra ut. Men det er jo bare å prøve, hør med ulike banker. Lykke til 🙂🏡 Anonymkode: 521ab...71e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #14 Skrevet 16. juni 2019 Vi er midlertidig ansatt begge to, og fikk lån uten problem. Vi søkte via nett og hadde telefonkontakt med banken. Trengte ikke noe møte før leiligheten var kjøpt og vi skulle signere lånedokumentene. Anonymkode: dc8e9...f4d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #15 Skrevet 16. juni 2019 Det med lån er ikke Å vanskelig. Man kan låne 5xinntekt minus studielån og andre kostnader (blant annet barnebidrag og det å ha bil). I tillegg må man ha 15% egenkapital. Uten egenkapital får man ikke lån. Bankene krever selvangivelsen og lønnsslipper for de 3-6 siste månedene. Fast jobb har jeg aldri blitt spurt om jeg har. Eksempel: Samboeren min og jeg tjener til sammen 1 million, og har sikker inntekt fra statlige faste jobber. I tillegg har vi litt over en halv million i studielån og bil som ikke er belånt. Vi får låne 4,2 av banken vår. Vi har i tillegg over to millioner i egenkapital. Anonymkode: a7327...c75
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #16 Skrevet 16. juni 2019 Husk at bankene tjener penger på å låne ut penger til folk. Så bankene vil gjerne låne deg så mye som mulig. Det eneste som stopper bankene å kaste millioner i lån etter dere er regler laget av staten. Så hvis dere får nei til å låne så mye som dere vil er det utelukkende fordi staten har satt begrensninger, ikke frodi banken ikke vil. Banken låner ut til hvem som helst og aller helst så mye som mulig. Anonymkode: 75ee2...a0a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #17 Skrevet 16. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Husk at bankene tjener penger på å låne ut penger til folk. Så bankene vil gjerne låne deg så mye som mulig. Det eneste som stopper bankene å kaste millioner i lån etter dere er regler laget av staten. Så hvis dere får nei til å låne så mye som dere vil er det utelukkende fordi staten har satt begrensninger, ikke frodi banken ikke vil. Banken låner ut til hvem som helst og aller helst så mye som mulig. Anonymkode: 75ee2...a0a Glemte å skrive at dette også er grunnen til at banken prøver å bøye reglene så mye som mulig for å gi dere så stort lån som overhode mulig. Fortell banken om situasjonen deres og overlat til dem å finne smutthull i reglene slik at dere får låne så mye som mulig. Anonymkode: 75ee2...a0a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #18 Skrevet 16. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med lån er ikke Å vanskelig. Man kan låne 5xinntekt minus studielån og andre kostnader (blant annet barnebidrag og det å ha bil). I tillegg må man ha 15% egenkapital. Uten egenkapital får man ikke lån. Bankene krever selvangivelsen og lønnsslipper for de 3-6 siste månedene. Fast jobb har jeg aldri blitt spurt om jeg har. Eksempel: Samboeren min og jeg tjener til sammen 1 million, og har sikker inntekt fra statlige faste jobber. I tillegg har vi litt over en halv million i studielån og bil som ikke er belånt. Vi får låne 4,2 av banken vår. Vi har i tillegg over to millioner i egenkapital. Anonymkode: a7327...c75 Dette er ikke riktig. Ikke alle får låne 5 x inntekt, dette er en maksgrense bankene har. De med lave inntekter får ikke låne så mye, fordi en viss sum av lønna går uansett til å dekke grunnleggende utgifter (mat osv), og for de med lav inntekt så utgjør det mye mer av tilgjengelig kapital enn for de med høye inntekter. Anonymkode: 8f4f1...f0b 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #19 Skrevet 16. juni 2019 Jeg er student, samboer har fast jobb. Jeg har en fast 32% stilling i kommunen, noe jeg tror veide opp, men i vår bank regnet de også med studielån som inntekt (selvom jeg ikke bruker det). Vår bankdame ønsket ikke at vi skulle bruke hele BSUen vår, så vi la inn rundt 140.000kr i EK og har kausjonist på 400.000kr. Fikk lån til 3 millioner. For å sjekke hva du kan betjene bruker de statistikk på ulike poster. Vi skulle i følge den bruke helt hinsides mye på mat og klær, var litt frustrerende, men som ho sa er det bedre med for høye tall enn for lave, da er man sikret at man klarer en periode med høyere utgifter eller litt lavere inntekt. Anonymkode: 6ca52...45b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #20 Skrevet 16. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med lån er ikke Å vanskelig. Man kan låne 5xinntekt minus studielån og andre kostnader (blant annet barnebidrag og det å ha bil). I tillegg må man ha 15% egenkapital. Uten egenkapital får man ikke lån. Bankene krever selvangivelsen og lønnsslipper for de 3-6 siste månedene. Fast jobb har jeg aldri blitt spurt om jeg har. Eksempel: Samboeren min og jeg tjener til sammen 1 million, og har sikker inntekt fra statlige faste jobber. I tillegg har vi litt over en halv million i studielån og bil som ikke er belånt. Vi får låne 4,2 av banken vår. Vi har i tillegg over to millioner i egenkapital. Anonymkode: a7327...c75 Det er ikke så satt. Det er heller ikke alle banker som låner ut 5x inntekt, enkelte banker er strenge. TS, jeg hadde tenkt meg om om jeg var deg, vil du ta sjansen på et boliglån med en som ikke har evne til å spare og som tydeligvis ennå er i forbrukermodus? Vent til dere har spart opp minst 15% egenkapital, så går dere til banken. Banken ser på evnen til å spare og forbruket deres. De vil lure på hvorfor samboeren din ikke har greid å sette av penger. Dere har vist evne til å nedbetale gjeld, men er det helt sikker på at samboeren din ikke har tatt opp ny gjeld via kredittkort eller forbrukslån i det skjulte? Anonymkode: 8638f...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå