Gå til innhold

Hva rettigheter har jeg som far?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

fortvilet pappa her som ikke vet hvor mye lenger han klarer å holde hode over vann.

Fikk et barn sammen med den jeg trodde skulle bli min livet ut. Etter 5 år var hun utro og jeg flyttet hjem til foreldrene mine da jeg ikke valgte å ta med meg noe fra boet våres. Jeg ønsket at barnet mitt skulle ha alt h*n, at det ikke skulle bli forandring i hjemmet da jeg ikke kom til å vere der lenger. 2 mnd etterpå flyttet han som forloveden min var utro med inn. 

Min eks forloved har siden jeg flyttet ut for snart 3 år siden ikke holdt fred. Jeg har fått høre at jeg er en falsk dritt, falsk personlighet, jeg er ikke samarbeidsvillig siden jeg ikke vil ha hun på snapchat.. ja, her er så mye grums at jeg orker ikke nevne alt. Har vert mye helvette fra hun, så snur hun rundt og da er jeg beste pappaen og alt jeg gjør er fantastisk for barnet vårt. Nå har endelig alt roet seg fra hun og barnet vårt er komfortabel i hverdagen, da tenker jeg på at h*n fungerer fint i barnehagen, sosiale sammenkomster og er relativt glad.

men nå skal hun flytte til en by sammen med barnet og han typen sin. Det blir 150km / 3,5 time vekk fra meg. Jeg sliter veldig med tanken på at barnet mitt skal i en ny barnehage, ukjent plass og alt er nytt. Hun skal utdanne seg så jeg er bekymret for barnet mitt opp i alt sammen

så hva rettigheter har jeg når vi har «delt fast bosted» avtale? Blir ikke klok på alt som står på nettet.

Anonymkode: 7daed...7c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt en advokat. Ikke fordi du nødvendigvis må dra henne for retten osv, men de har bedre oversikt over de ulike parters rettigheter - og det blir ryddigere. 

Anonymkode: 797e2...692

• Liker 18
Skrevet

Jeg ville ikke ha nektet mor å flytte, hun flytter for å få seg utdanning. Det er viktig ift. familiens fremtidige økonomi og jobbmuligheter (kanskje mor har planer om å hjelpe barnet sitt med bolig osv.) Eksen din høres ut som en dritt, ja, men hun har ikke gjort noe ulovlig. Det å inndirekte nekte noen å ta utdannelse pga ditt behov for samvær med barnet er egoistisk. Tenkt på at du eventuelt kan flytte etter hvis det er viktig for deg å bo i nærheten av barnet ditt? Beklager for at jeg virker krass, men her støtter jeg faktisk mor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Heiheisann skrev:

Jeg ville ikke ha nektet mor å flytte, hun flytter for å få seg utdanning. Det er viktig ift. familiens fremtidige økonomi og jobbmuligheter (kanskje mor har planer om å hjelpe barnet sitt med bolig osv.) Eksen din høres ut som en dritt, ja, men hun har ikke gjort noe ulovlig. Det å inndirekte nekte noen å ta utdannelse pga ditt behov for samvær med barnet er egoistisk. Tenkt på at du eventuelt kan flytte etter hvis det er viktig for deg å bo i nærheten av barnet ditt? Beklager for at jeg virker krass, men her støtter jeg faktisk mor.

Så det er ikke egoistisk og ta fra barnet sin far? Hva som er mest eller minst egoistisk vet jeg ikke, men jeg er ikke så sikker på at det er far som er egoistisk her. Hva med og overlate omsorgen til far? Regner med at du er motstander av det. Men hvorfor ikke. Kanskje far ikke vil? Hvor bor barnets øvrige familie? Skal de flytte og bo en plass der det ikke er noen andre i familien som bor?

Har ikke mor utdannelse eller er ellers dårlig stilt og far er i en bedre situasjon på det området burde han ha hovedomsorgen. 

Anonymkode: e3221...524

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke egoistisk og ta fra barnet sin far? Hva som er mest eller minst egoistisk vet jeg ikke, men jeg er ikke så sikker på at det er far som er egoistisk her. Hva med og overlate omsorgen til far? Regner med at du er motstander av det. Men hvorfor ikke. Kanskje far ikke vil? Hvor bor barnets øvrige familie? Skal de flytte og bo en plass der det ikke er noen andre i familien som bor?

Har ikke mor utdannelse eller er ellers dårlig stilt og far er i en bedre situasjon på det området burde han ha hovedomsorgen. 

Anonymkode: e3221...524

Pappaen her.

De har ikke familie der de skal flytte. All familie både på min og hennes side er her jeg bor, eller hennes familie innen 40 km.  Jeg vil ikke nekte hun i å flytte, men jeg misliker sterkt at barnet mitt skal på en helt ukjent plass, barnet er 4 år så h*n har allerede et kontaktnett og venner han omgås med hver dag. 

Det er snakk om utdanning på 3 år så sier hun at hun kanskje flytter tilbake. Da har jo barnet gått glipp av første skoleår og må bli kjent igjen

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Toyo skrev:

Pappaen her.

De har ikke familie der de skal flytte. All familie både på min og hennes side er her jeg bor, eller hennes familie innen 40 km.  Jeg vil ikke nekte hun i å flytte, men jeg misliker sterkt at barnet mitt skal på en helt ukjent plass, barnet er 4 år så h*n har allerede et kontaktnett og venner han omgås med hver dag. 

Det er snakk om utdanning på 3 år så sier hun at hun kanskje flytter tilbake. Da har jo barnet gått glipp av første skoleår og må bli kjent igjen

Hei igjen, går det tog mellom byen dere bor i og denne nye byen? Eventuelt hvor mange timer tar det med tog?

Skrevet

Noen grunn til at du ikke krever å få hovedomsorgen? Så kan barnet heller være hos mor i helgene, og slippe barnehage/skolebytter...

• Liker 19
Skrevet

Det er en trist situasjon og jeg skjønner du er lei deg, kanskje ta et møte med familievernkontoret. Det kan godt hende at dere kommer til en løsning sammen, men jeg forstår mor veldig godt i at hun ønsker en utdannelse og dessverre for din del er det ikke ulovlig å flytte innenlands når man har delt omsorg. Deler dere omsorgen 50/50 eller har hun hovedomsorgen?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan bli boende hos deg med helgesamvær hos moren i årene hun studerer. 

Anonymkode: 1c582...135

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har delt fast bosted kan hun ikke flytte med barnet. Er du sikker på at det er det som er avtalen deres, eller har hun omsorgen og dere har felles foreldreansvar? Jeg ville sjekket med advokat.

Anonymkode: 0381f...497

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Heiheisann skrev:

Hei igjen, går det tog mellom byen dere bor i og denne nye byen? Eventuelt hvor mange timer tar det med tog?

Hei,

nei det går to ferger. En på 15 min og den andre på 35 min ca. 

Skrevet

Den på 15 minutter koster den mye? Hadde det vært mulig å lage en avtale med selskapet og spørre om du kan få et slags månedskort (hvis det ikke allerede eksisterer en slik ordning for pendlere)? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Heiheisann skrev:

Hva med barnets rett til samvær med far? Det er det som gjelder. Ingen foreldre har i Norge rett til samvær med sine barn - det er BARNA som har rett til samvær med BEGGE foreldrene sine. Jeg syns mor skal ta en utdannelse som ikke krever at hun må ta barnet bort fra alt kjent (og far). Man kan faktisk ikke gjøre som man vil lenger når man har barn, barnets rettigheter kommer først. Samvær med far er mye viktigere for barnet enn mors utdannelse. Hvorfor skal TS måtte pakke sakene og flytte etter eksen for å få se barnet sitt? Da er det bedre at TS har daglig omsorg og at moren har barnet i helgene. 

Anonymkode: 797e2...692

• Liker 13
Skrevet
52 minutter siden, Nuith skrev:

Noen grunn til at du ikke krever å få hovedomsorgen? Så kan barnet heller være hos mor i helgene, og slippe barnehage/skolebytter...

Det er noe jeg vil legge fram på meklingen. 

Jeg sa til eksen at jeg kan ha omsorgen for barnet når hun utdanner seg, da fikk jeg til svar : «Du skal få omsorgen så lenge du leiger huset mitt» 

altså huset jeg pusset opp og måtte flytte ifra fordi hun var utro vil hun at jeg skal leie. Eller så kunne jeg flytte etter også kunne jeg finne meg dame. Det er uhørt og jeg har tatt det opp med en terapaut inne på familiekontoret, venter på svar da han skulle ta det opp med mekleren vår.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
18 minutter siden, Toyo skrev:

Det er noe jeg vil legge fram på meklingen. 

Jeg sa til eksen at jeg kan ha omsorgen for barnet når hun utdanner seg, da fikk jeg til svar : «Du skal få omsorgen så lenge du leiger huset mitt» 

altså huset jeg pusset opp og måtte flytte ifra fordi hun var utro vil hun at jeg skal leie. Eller så kunne jeg flytte etter også kunne jeg finne meg dame. Det er uhørt og jeg har tatt det opp med en terapaut inne på familiekontoret, venter på svar da han skulle ta det opp med mekleren vår.

Leier dere huset? 

1 time siden, Nuith skrev:

👆🏻

Skrevet
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Leier dere huset? 

👆🏻

Nei, jeg har kjøpt meg nytt og hun kjøpte meg ut av det som vi hadde sammen. Hun sa at einaste måten jeg skulle få hovedomsorgen på var å leie huset hennes, altså gamlehuset mitt. 

Jeg kommer til å si at jeg vil ha omsorgen mens hun er vekke. 

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet
6 minutter siden, Toyo skrev:

Nei, jeg har kjøpt meg nytt og hun kjøpte meg ut av det som vi hadde sammen. Hun sa at einaste måten jeg skulle få hovedomsorgen på var å leie huset hennes, altså gamlehuset mitt. 

Jeg kommer til å si at jeg vil ha omsorgen mens hun er vekke. 

Hun har ikke noe sak der iallefall. Hun får leie det ut eller selge det. Du stiller sterkt om du tar dette videre siden du blir nær familie, skole/bhg, venner osv.

Hadde sagt at hun enten må bli enig om at barnet blir eller så må du ta det via retten. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har de rettigheter moren gir deg.

Anonymkode: 80b25...ec4

AnonymBruker
Skrevet

Her får du mye rare svar. Ta dette med en advokat,  hvis dere har en 50/50 løsning idag og delt foreldreansvar kan hun ikke flytte uten ditt samtykke.

Fraråder deg å de sterkeste å frivillig bli helgepappa. Det forandrer barnet og din sin relasjon totalt og du blir å angre, spesielt hvis du trives med å ha barnet ditt mye.

Hilsen en som har sett hvordan det å bli helgepappa har ødelagt samboeren min.

Anonymkode: b3d2b...2b7

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her får du mye rare svar. Ta dette med en advokat,  hvis dere har en 50/50 løsning idag og delt foreldreansvar kan hun ikke flytte uten ditt samtykke.

Fraråder deg å de sterkeste å frivillig bli helgepappa. Det forandrer barnet og din sin relasjon totalt og du blir å angre, spesielt hvis du trives med å ha barnet ditt mye.

Hilsen en som har sett hvordan det å bli helgepappa har ødelagt samboeren min.

Anonymkode: b3d2b...2b7

Pr idag har jeg torsdag - Mandag annenhver uke. Jeg jobber på samme området som han går i bhg, men bor 35 km unna. Så jeg pendler litt hver dag. Jeg har ikke lyst å miste tid, men samtidig har jeg en jobb som krever mye overtid i en periode der jeg har mulighet til å tjene en god del penger. 

Hun har skrevet til meg da jeg luftet tanken om å få omsorgen for han og evt få plass her hos meg der han har heile min familie, mange søskenbarn og bekjente - at da skulle det i retten om jeg prøvde på det. Ser ikke noe forskjell nå om jeg kjemper for å ha h*n her hos meg mer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...