Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊

Sikkert noen er som har vært på tidlig ultralyd, hvor langt på vei og hva fikk du vite?

Anonymkode: 42b21...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg var på maaange ultralyder gjennom svabgerskapet. 15 ble det til slutt

Den første var vel, da jeg var 6 uker på vei. Fikk se en liten prikk som hamret, det var hjertet. 

2 uker senere så den ut som en peanøtt 

2 uker etter kunne man se ben og armer som viftet 

2 uker etter dette var fosteret 12 uker og vi var på spnn foster diagnose, hvor de gikk igjennom alle delene av kroppen. Barnet sparket med bena og drakk fostervann.

Endret av Rucula
AnonymBruker
Skrevet

Uke 5+6 fikk jeg se embryo som var millimeter stort, og hjerteslag. I uke 8 en «bønne» med hjertesalg. Uke 10 en større bønne. Uke 12 en liten baby.

Anonymkode: a9180...f00

Skrevet

Var 11 uker :)

undersøkte nesebein, kjeveparti, nakkefold, hjerte, hjerne, magesekk, størrelse på fosteret og alt annet som var nødvendig. 

om du bor på Østlandet og ønsker forslag til en som er kjempedyktig, send pm :)

Skrevet

Var først i uke 7, pga exu sist. Var egentlig bare en liten runding med en hvit bankende prikk.

Uke 9 pga blødninger, egentlig samme som uke 7 bare litt større.

Etter det var det uke 12, da jeg likevel var på sykehuset pga ekstrem svangerskapskvalme/intravenøs væske. Da var det mer som en baby, og jeg kunne se at armer og ben formet seg.

Etter det, uke 19 på OUL. Så uke 24, 32 og 36 på vekstkontroll da jeg har epilepsi og går på medisiner. Da kunne jo man se at det var en baby.

Skal nå på mandag for å se om hun har snudd seg.

AnonymBruker
Skrevet

Var først på tidlig ultralyd i uke 7 for å fastsette svangerskapslengde (var usikker pga merkelig syklus/blødninger etter SA). En kan bekrefte at graviditeten er i livmoren (ikke exu), se antall foster, måle størrelsen på embryoet og dermed fastsette hvor langt en er på vei, og bekrefte liv (embryoet ser ut som en liten bønne med en liten blinkende prikk). 

Var også i uke 13 (bor i utlandet, der UL uke 11-14 er en standard del av svangerskapsomsorgen, som i de fleste land utenfor Norge). Fosteret ser mer ut some en mini-baby som spreller og rører seg; ved selve undersøkelsen gikk de gjennom mye det samme som ved OUL: måle lengde, hodeskalle, sjekke organer osv. (inkludert nakkefold, som man ikke kan se ved OUL). 

Anonymkode: 9d8b7...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskap 1:

UL i uke 10 pga gjentatte blødninger. Alt så fint ut, og hørte hjerteslag. Hadde mange UL’ er i etterkant av ordinær pga mistanke om vekstavvik/stort hode. Alt var fint ved fødsel, barnet hadde bare «arvet» min families hodestørrelse :P 

Svangerskap 2: 

UL 1 i uke 6: Fin størrelse, så hjerteslag

UL 2 i uke 8: Ikke hjerteslag, ble konstantert MA og fikk henvisning til abort.

Anonymkode: a91d7...aba

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle dere som har svart og delt deres erfaringer.

Skal selv inn nå på onsdag og kjenner egentlig at jeg gruver litt da dette svangerskapet kom litt brått på pluss at det er litt vanskelig å tro på det selv om jeg har testet 1-2, 2-3 og 3+. 

Ønsker at hjerte slår men det er kanskje tidlig, er vell da 5+6 bare. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle dere som har svart og delt deres erfaringer.

Skal selv inn nå på onsdag og kjenner egentlig at jeg gruver litt da dette svangerskapet kom litt brått på pluss at det er litt vanskelig å tro på det selv om jeg har testet 1-2, 2-3 og 3+. 

Ønsker at hjerte slår men det er kanskje tidlig, er vell da 5+6 bare. 

Hvis du faktisk er 5+6 vil du nok se hjerteslag, men er fort gjort at du er et par dager kortere på vei hvis du ikke er 100% sikker på eggløsning.

AnonymBruker
Skrevet

Uke 7: fikk se noe som lignet på en reke, med hjerteslag. Hadde mye smerter på en side, så var på UL pga mistanke om exu. Fikk se at fosteret lå på riktig plass, at eggledere, eggstokker og livmor så fine ut. 

Uke 10: fikk se en sprellende baby. Hodet og kroppen så ut som et menneske - men var vanskelig å se armer og ben enda. Så anlegget til det, men bare «stumper» 😅 Fikk selvsagt også se hjertet (som slo). 

På OUL i uke 19 fikk vi jo se alt, da gikk de igjennom fosteret fra topp til tå.

Anonymkode: 7d7f5...48d

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faktisk er 5+6 vil du nok se hjerteslag, men er fort gjort at du er et par dager kortere på vei hvis du ikke er 100% sikker på eggløsning.

Hadde siste mens 24.04, men vet selv at eggløsning kom senere da jeg kjenner det veldig på kroppen. Men man vet aldri, litt derfor vi skal inn også for å fastslå dato og en evt termin 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...