Gå til innhold

Er dette urettferdig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har To barn, min mann ett. Dette barnet er tett i alder med mine, og er kun hos oss annenhver helg (mor har flyttet to timer unna oss, før var barnet er 50/50)

Mine foreldre er vanligvis veldig inkluderende med dette barnet, men de har spurt om de kan ta med mine to barn på en eksklusiv ferie neste år (koster 15 000 PR barn, og de har begynt sparingen allerede). Stebarnet er ikke invitert, ikke vi voksne heller. Stebarnet har en mor med familie og er på ferie med de. Mine barn har ingen biologisk pappa eller familie på den siden. I tillegg drar vi fem på en ferie sammen, men destinasjon er ikke bestemt.

er det urettferdig at stebarnet ikke får være med?Stebarnet kaller mine foreldre for bestemor og bestefar, og de har et godt forhold.

Anonymkode: 5edf1...522

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I og med at disse barna er tette, både i alder og relasjon, syns jeg kun det er greit hvis du er helt sikker på at stebarnet skal på en annen ferie uten dine barn. Få avklart om stebarnet faktisk skal på ferie med sine besteforeldre.

Anonymkode: 43120...f43

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Besteforeldrene må få lov å ta med sine egne barnebarn på alt de måtte ønske. Dere skal jo ikke være med så stebarnet blir ikke ekskludert fra en familieferie der du og far også er med(?)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er urettferdig, dere voksne skal jo heller ikke være med. Det er jo en dyr tur også. Det er veldig fint at dine foreldre jevnt over er inkluderende, men det er ikke farlig å vise stebarnet at de har familie på hver sin side også og at noen ganger gjør man ting bare med dem. Noen ganger er livet slik og barn er ikke tjent med å skånes for alle følelser av urettferdighet. Det viktigste er hvordan dere voksne og øvrige familie opptrer jevnt over mot alle barna. 

Anonymkode: eb50e...664

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I og med at disse barna er tette, både i alder og relasjon, syns jeg kun det er greit hvis du er helt sikker på at stebarnet skal på en annen ferie uten dine barn. Få avklart om stebarnet faktisk skal på ferie med sine besteforeldre.

Anonymkode: 43120...f43

Ja, det er garantert. Besteforeldrene på mors side tar alltid med stebarnet, mor og ny samboer på en sydenferie. Og innimellom drar bare stebarn, mor og ny samboer på egen ferie. Stebarnet får alltid dobbelt med ferie, en (eller to) hos mor og en hos oss. Mine barn får bare hos oss (har ikke biologisk far med familie). For to år siden ble stebarnet invitert med av min mann sine besteforeldre på en helgetur til en stor fornøyelsespark uten mine barn uten at mine barn gjorde noen «big deal» av det.

jeg kommer til å la mine barn dra, men kjenner litt på urettferdigheten. Dette er en luksusferie som jeg unner de. 

Skrevet

Hvis mine foreldre har tatt med kun barnet på ferie har ingen av mine stebarn noen gang følt det urettferdig. De e rikke jevnaldrende, men allikevel. 

Man kan ikke gjøre ALT likt... Man har de besteforeldrene man har.

La dem ta med seg dine barn. Forklar gjerne stebarnet situasjonen, men ikke lag et problem ut av det! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt trist siden stebarnet kaller dem for besteforeldre, da betyr de tydeligvis mye for barnet. Og hans/hennes søsken skal jo dra. Vil helt sikkert føle seg ekskludert. 

Men samtidig ser jeg jo at det er litt rart at dine foreldre skal ta med stebarnet når dere ikke er med. 

Denne er ikke lett. 

Anonymkode: 5ee95...8cb

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt trist siden stebarnet kaller dem for besteforeldre, da betyr de tydeligvis mye for barnet. Og hans/hennes søsken skal jo dra. Vil helt sikkert føle seg ekskludert. 

Ja. Men siden stebarnet har en annen gang dratt med sine biologiske besteforeldre uten at de andre barna (til barnet stebarna) har vært med, så er det jo faktisk helt rettferdig.

Skrevet

Virker helt rettferdig. Vet ikke alderen på dem, men stebarnet har jo opplagt vært på mange flere ferier totalt enn dine barn. Sannsynligvis ville den nok ikke byttet dette mot en eksklusiv ferie uansett, og da er det helt fear. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er garantert. Besteforeldrene på mors side tar alltid med stebarnet, mor og ny samboer på en sydenferie. Og innimellom drar bare stebarn, mor og ny samboer på egen ferie. Stebarnet får alltid dobbelt med ferie, en (eller to) hos mor og en hos oss. Mine barn får bare hos oss (har ikke biologisk far med familie). For to år siden ble stebarnet invitert med av min mann sine besteforeldre på en helgetur til en stor fornøyelsespark uten mine barn uten at mine barn gjorde noen «big deal» av det.

jeg kommer til å la mine barn dra, men kjenner litt på urettferdigheten. Dette er en luksusferie som jeg unner de. 

Situasjonen kunne fort ha blitt oppfattet som urettferdig ut ifra hovedinnlegget, men her synes jeg det virker som dere har mer enn god nok grunn til å la barna dine dra. "Jeg skjønner godt at du har lyst til å være med, men tenk på alle feriene du har vært på sammen med mamma og X og Y og Z, der (stesøsken) ikke har fått være med? Nå er det deres tur til å dra på ferie, og det er faktisk ikke urettferdig." (Eller noe slikt, tilpasset barnets alder, modenhet og personlighet, selvsagt uten å påføre barnet skyld for at det naturlig nok har lyst til å være med på tur.) 

Anonymkode: c09dd...fec

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Stebarnet har en stor familie på mor sin side, og får «dobbelt opp» av alt. Mye mer enn mine barn, både av opplevelser, reiser, materielle ting og penger. Vi har aldri ekskludert stebarnet fra noe, men kommer til kort mot hva hun får hos mor med rike besteforeldre. Jeg er veldig glad i henne, men kjenner at jeg ikke klarer å si nei til denne turen fordi stebarnet ikke er invitert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...