Gå til innhold

Lipødem eller vanlig fett? Har alle vondt i fettansamlingene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kommet over noen artikler om lipødem. Jeg har dog alltid trodd jeg bare var vanlig fet, selv om det hos meg samler seg rundt lår og rumpe. Og alltid trodd at alle fete har vondt/er øm i fettansamlingene.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/

http://www.nllf.no/lipodem/

https://www.lommelegen.no/overvekt/artikkel/lipodem/69026994

Du som også har en del fett, har du vondt i fettansamlingene? Jeg er så øm at katten nesten ikke kan trampe på mine lår. Er dessuten veldig "stiv i fettet" der, altså det er ikke som på magen der jeg kan holdte rundt fettet eller "shake".

Lurer altså på hva som er normalt for andre som er overvektige!

Anonymkode: deaf5...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon som deg - jeg ser feit ut, men «fettet» er veldig ømt og smertefullt, er hardt og ligner ikke på vanlige fettansamlinger i det hele tatt. Dessuten er det ikke mulig å slanke bort. Men jeg aner virkelig ikke hvordan å kunne få diagnosen og den hjelpa jeg trenger dersom jeg har rett 😐

Anonymkode: 90ff8...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville jeg sjekket, kjenner ingen overvektige som har vondt i fettet... ungene hopper jo i fanget deres uten smertereaksjoner så katta.. kjenner ei som har Lipødem og det Beskriver hun som deg. 

Anonymkode: 1d744...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså normalt fett, mener jeg. Det er noe galt om fettvevet er ømt. 

Anonymkode: 299cb...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har normalt bmi på 19 og da har jeg ikke vondt. Så fort jeg kommer opp i bmi på over 21 (pga sjokolade..🙈), får jeg faktisk vondt i fettet på låra. 

Anonymkode: f23a1...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har normalt bmi på 19 og da har jeg ikke vondt. Så fort jeg kommer opp i bmi på over 21 (pga sjokolade..🙈), får jeg faktisk vondt i fettet på låra. 

Nå når jeg leser om det har jeg noen symptomer når jeg legger på meg fett, som cellulitter og fettfold på låra. 

http://lipodembergen.no/hva-er-lipodem/en-detaljert-forklaring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå når jeg leser om det har jeg noen symptomer når jeg legger på meg fett, som cellulitter og fettfold på låra. 

http://lipodembergen.no/hva-er-lipodem/en-detaljert-forklaring/

Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg synes ærlig talt dette er litt respektløst mot ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg synes ærlig talt dette er litt respektløst mot ts.

KAN jo være en begynnende lipødem? Selv om slik jeg forstår kan man ikke slanke bort dette. :grine:

----

TS her.

Takk for alle svar! Jeg har jo vært hos hudlege engang, for 1,5 år siden, dog for noe annet. Men hun tittet på mine fettkuler jeg har litt overalt, også på lår/knær. Burde hun ikke sett/sagt noe om det var lipødem…?

Dvs nå blir jeg usikker på om jeg viste de på lårene eller bare fettkuler på arm/mage... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KAN jo være en begynnende lipødem? Selv om slik jeg forstår kan man ikke slanke bort dette. :grine:

----

TS her.

Takk for alle svar! Jeg har jo vært hos hudlege engang, for 1,5 år siden, dog for noe annet. Men hun tittet på mine fettkuler jeg har litt overalt, også på lår/knær. Burde hun ikke sett/sagt noe om det var lipødem…?

Dvs nå blir jeg usikker på om jeg viste de på lårene eller bare fettkuler på arm/mage... 🤔

Jeg har også vært hos ulike hudleger og den siste kommenterte selv at fettfordelinga mi og hvordan fettet mitt framstår kunne stemme med lipødem. Men det er visst helt unødvendig å tenke noe på eller å undersøke/diagnostisere, for «man trenger jo ikke behandling, det er jo bare fett». Så der stoppa det opp, uten diagnose og uten behandling.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til TS. Jeg håper du ikke oppfattet innleggene mine frekt, ville bare si min erfaring. Lipoødem er et helt nytt begrep for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til TS. Jeg håper du ikke oppfattet innleggene mine frekt, ville bare si min erfaring. Lipoødem er et helt nytt begrep for meg. 

Nei oppfatter ikke det som frekt. :) Er jo bare bra om du finner ut at det er lipødem allerede nå. For da er det ekstra viktig å holde vekta. 

Ska tydeligvis være svært vanskelig å får bort, når det først sitter der.

Jeg hadde heller ikke hørt om dette før nyligen, trodde som sagt alle hadde vondt, stiv hud/fettansamlig… Heldigvis ikke gått ned til underben hos meg, er ved knær opphovningen stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hm... Ikke hørt om lipødem før. Jeg har veldig vondt i fettet på legger, lår, hofte og rumpe. Føler meg som en stappa pølse. Som du sier:magen kan jeg shake. Huden på underkroppen får jeg ikke tak i en gang. Huden er hard og det er vondt å trykke lett på den. F. Eks er det vondt å flette ben med samboeren min, at hunden trør på meg og det er smertefullt å ligge på siden pga trykket på hoftene. I tillegg får jeg blåmerker av ingenting. Samboer poengterer ofte at jeg kjennes kald ut, men jeg fryser ikke. Har store ridebukser, mye fett på innsiden av låtene og den ansamlingen på innsiden av leggen.

Ene nevøen min spurte meg en gang "tante, hvorfor er du så firkantet der?" og da hadde han sett at fra navlen og ut så går det rett ut. Strlsmessig så er jeg en 40 i overkropp, men jeg får ikke på meg bukse i 46/48. Og støvletter har jeg ikke brukt siden jeg begynte på Vgs... Har slanka meg mange ganger. Gikk ned 20 kg i fjor, men det vises ikke på bena.

Jeg trodde bare jeg var tjukk jeg og at det var sånn det var å være tjukk...

Anonymkode: 34a5b...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig, men dette har jeg aldri opplevd. Aldri hatt vondt eller vært øm i fettet. Har svært lite plager generelt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm... Ikke hørt om lipødem før. Jeg har veldig vondt i fettet på legger, lår, hofte og rumpe. Føler meg som en stappa pølse. Som du sier:magen kan jeg shake. Huden på underkroppen får jeg ikke tak i en gang. Huden er hard og det er vondt å trykke lett på den. F. Eks er det vondt å flette ben med samboeren min, at hunden trør på meg og det er smertefullt å ligge på siden pga trykket på hoftene. I tillegg får jeg blåmerker av ingenting. Samboer poengterer ofte at jeg kjennes kald ut, men jeg fryser ikke. Har store ridebukser, mye fett på innsiden av låtene og den ansamlingen på innsiden av leggen.

Ene nevøen min spurte meg en gang "tante, hvorfor er du så firkantet der?" og da hadde han sett at fra navlen og ut så går det rett ut. Strlsmessig så er jeg en 40 i overkropp, men jeg får ikke på meg bukse i 46/48. Og støvletter har jeg ikke brukt siden jeg begynte på Vgs... Har slanka meg mange ganger. Gikk ned 20 kg i fjor, men det vises ikke på bena.

Jeg trodde bare jeg var tjukk jeg og at det var sånn det var å være tjukk...

Anonymkode: 34a5b...655

Les linkene over og google. Virker som at du har samtlige symptomer…. :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

Jeg ville bare takke deg, ts, for at du startet denne tråden. Den var med og gav meg det pushet jeg trengte for å endelig ta tak i dette med lipødemet og denne uka fikk jeg diagnosen hos fysioterapeut, i den grad det går an å få diagnosen lipødem i et land hvor det offentlige helsevesen ikke har lov til å sette den. Så nå er det søkt om dekning av hjelpemidler (kompresjonsklær og pulsator) og jeg har begynt å spare til operasjoner. Til uka begynner jeg med kompresjonsbandasjering hos fysioterapeuten. Jeg er veldig spent på hvor mye behandlingene vil kunne hjelpe meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg har operert. Viktig å få diagnose, kompresjon, fysioterapi og holde vekta så godt en kan. Hold beina høyt så ofte du har anledning. Gode sko med støtdemping er godt å ha. Pulsator kan fysioterapeut søke om. Og om du har anledning til å spare til operasjon, vil jeg anbefale det. Om du er så heldig å bo i Troms eller Trøndelag, har du en bitteliten sjans for å få operasjon dekket av det offentlige.

Anonymkode: b583a...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare takke deg, ts, for at du startet denne tråden. Den var med og gav meg det pushet jeg trengte for å endelig ta tak i dette med lipødemet og denne uka fikk jeg diagnosen hos fysioterapeut, i den grad det går an å få diagnosen lipødem i et land hvor det offentlige helsevesen ikke har lov til å sette den. Så nå er det søkt om dekning av hjelpemidler (kompresjonsklær og pulsator) og jeg har begynt å spare til operasjoner. Til uka begynner jeg med kompresjonsbandasjering hos fysioterapeuten. Jeg er veldig spent på hvor mye behandlingene vil kunne hjelpe meg. 

:klem:

Nå er det min tur å komme meg til "noen" for å se om det er dette. :P

Skrekkelig hvor ukjent dette fenomenet er, tenk så mange som går rundt med vondt, skyldfølelser og følelsen av at "ingenting fungerer".

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har operert. Viktig å få diagnose, kompresjon, fysioterapi og holde vekta så godt en kan. Hold beina høyt så ofte du har anledning. Gode sko med støtdemping er godt å ha. Pulsator kan fysioterapeut søke om. Og om du har anledning til å spare til operasjon, vil jeg anbefale det. Om du er så heldig å bo i Troms eller Trøndelag, har du en bitteliten sjans for å få operasjon dekket av det offentlige.

Hvordan har du operert? Hvordan ble resultatet? 

Bor i annet land, så må se hvordan det er her mtp lipødem. Like ukjent her!

---

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiste til Tyskland for operasjon. Har ikke angret et sekund. Fjernet 11 liter fett, det både viser og kjennes. Beina trenger fremdeles "vedlikehold" men fungerer omtrent som friske bein. Anbefaler å melde deg inn i Facebookgrupper. Noen er bedre enn andre. Kan anbefale Global Lipoedema Awarness, den er rimelig seriøs. Dersom du velger å la deg operere, så vil jeg anbefale på det sterkeste at du googler klinikk og kirurg på kryss og tvers først. Operasjonene er på eget ansvar, og en useriøs eller lite erfaren kirurg kan gjøre stor skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...