AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #1 Skrevet 16. juni 2019 Noen som har opplevd at (eventuelle) medkollegaer har vært med på intervjuet i tillegg til ledelsen? Begrunnelsen var at de skulle ha et ord med i bestemmelsen. Anonymkode: e2bf4...a42
artigmedsex Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 Ja, flere ganger, men ikke fordi de skal bestemme noe, men fordi de ønsker at noen med relevant kompetanse skal være med å vurdere kandidatene. Det er lederen som tar den endelig besluttningen uansett. 3
Ruthven Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen som har opplevd at (eventuelle) medkollegaer har vært med på intervjuet i tillegg til ledelsen? Begrunnelsen var at de skulle ha et ord med i bestemmelsen. Anonymkode: e2bf4...a42 Ganske vanlig. Jeg er med på intervju når vi skal ha inn personer med samme faglige bakgrunn som meg. Det er jeg (eller kollegaer av meg) som skal jobbe sammen med de og som vet hva vi trenger faglig sett. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 Ja, for å se om du passer inn sammen med de du skal jobbe tettest med. Anonymkode: 13787...85b
Måbarefåsiat... Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 Jeg har opplevd det. Ble litt satt ut, helt ærlig. Men greit nok.
Cata Skrevet 16. juni 2019 #6 Skrevet 16. juni 2019 Jeg har opplevd det og jeg ble litt forbauset, men jeg visste sjefen var ny i den stillingen så han ville vel ha med seg noen med erfaring fra den type jobb jeg søkte på.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #7 Skrevet 16. juni 2019 TS her. Jeg syntes det var ubehagelig at medkollegaer skulle se meg i en sånn presset setting. En ting er ledelsen. Noe annet er de du skal jobbe med. Anonymkode: e2bf4...a42
Clefable Skrevet 16. juni 2019 #8 Skrevet 16. juni 2019 (endret) Jeg har vært med på intervju med sjefen selv, for å være med på å vurdere kandidaten. Har også opplevd at medarbeiderne har vært med på intervju jeg selv har hatt. Tror ikke det er uvanlig. Edit: Burde legge til at jeg er tillitsvalgt, og at de som har intervjuet med på intervjuer med meg har enten vært tillitsvalgte eller assisterende ledere. Endret 16. juni 2019 av Clefable
super-ida Skrevet 16. juni 2019 #9 Skrevet 16. juni 2019 Tillitsvalgte skal jo være med, de kan jo fort bli kollega. Hos oss har vi gjerne med en fra teamet om det skal ansettes noen i et lite team slik at man kan se litt på hvordan samarbeidet kan bli
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #10 Skrevet 16. juni 2019 Har opplevd flere ganger at tillitsvalgte skal være med. Synes det er helt naturlig jeg. Det er jo ikke alltid det er sjefen som vet best hva man trenger til en stilling heller... Anonymkode: 62a1c...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #11 Skrevet 16. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har opplevd at (eventuelle) medkollegaer har vært med på intervjuet i tillegg til ledelsen? Begrunnelsen var at de skulle ha et ord med i bestemmelsen. Anonymkode: e2bf4...a42 Det er sannsynligbis nettopp disse kollegaene som skal samarbeide mest med den potensielle nye ansatte. Så det er vel egentlig ikke så veldig merkelig at en eller to stykker blir med på intervju også... Anonymkode: d3343...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #12 Skrevet 16. juni 2019 Helt innafor, så lenge leder osv. ikke har nødvendig fagkompetanse til å stille riktige spørsmål for å avklare kandidatens kompetanse, eller vurdere denne. Søkte en gang en jobb hvor en leder og en sekretær (med den finurlige tittelen «konsulent» 🙄) uten noen som helst kompetanse på mitt fagområde skulle utføre intervjuene. 😂 Det kjentes litt ut som om jeg var på intervju i en barnehage (da altså at det var barna som utførte intervjuet) så jeg takket glatt nei til den stillingen, ja... 😂 Anonymkode: 0750a...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg syntes det var ubehagelig at medkollegaer skulle se meg i en sånn presset setting. En ting er ledelsen. Noe annet er de du skal jobbe med. Anonymkode: e2bf4...a42 Jeg ville ha sagt det er unaturlig at medkollegaer ikke var med i intervjuet. Dette er heldigvis normalen. Anonymkode: fca25...154 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #14 Skrevet 16. juni 2019 Leder har svært sjelden tilstrekkelig fagkompetanse til å utføre intervjuet alene, så vi har alltid 2 intervjuer. Ett med en eller 2 ansatte det man sjekker den faglige kompetansen, og ett med leder der de diskuterer lønn og betingelser. Ville vært galskap om leder skulle ansatt uten hjelp, det har de ikke nok fagkompetanse til å gjøre. Anonymkode: 4b006...64c 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #15 Skrevet 16. juni 2019 Til hovedspørsmålet: ja, det er helt normalt. Jeg vil strekke meg så langt som å si at det er det motsatte som er unormalt. Jeg har til dags dato aldri vært i intervju til en offentlig stilling hvor det har vært færre enn tre personer fra det stedet som lyser ut jobben. Som regel har det vært fire. Større offentlige virksomheter har som regel med BÅDE en tillitsvalgt og en representant fra arbeidstakerne på det aktuelle arbeidsstedet, da de tillitsvalgte kan være fra helt andre deler av organisasjonen. Praksisen er at ansatte SKAL være representert i intervju til offentlige stillinger for å sikre at arbeidstakernes interesser (inkludert jobbsøkernes) blir ivaretatt. For en tid tilbake var jeg ekstremt motivert for et jobbskifte, og var på fire offentlige intervjuer i løpet av 5 uker. Absolutt alle hadde fire personer i intervjupanelet: leder for den seksjonen som lyste ut jobb, HR-representant, tillitsvalgt og en medarbeider. I private stillinger har jeg møtt alt fra kun daglig leder til 5 intervjuere, hvorav tre var ulike medarbeidere! Anonymkode: 767cf...934 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #16 Skrevet 16. juni 2019 Jeg har aldri opplevd at det har vært færre enn to stykker til stede ved intervju, leder og tillitsvalgt. Sist intervju jeg var på var det to ledere og to tillitsvalgte tilstede. Har alltid tenkt på det som naturlig. Anonymkode: 1cb29...3d0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #17 Skrevet 16. juni 2019 Det største antallet mennesker jeg har opplevd på ett off. stilling intervju var 8 personer (2 gangs intervju). Opplevde det som fullstendig "overkill". Virket som sjefen trengte konsensus fra bakkeplanet til den stillingen. Anonymkode: 06cc0...9d4
Hedersbrukeren Skrevet 16. juni 2019 #18 Skrevet 16. juni 2019 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg syntes det var ubehagelig at medkollegaer skulle se meg i en sånn presset setting. En ting er ledelsen. Noe annet er de du skal jobbe med. Anonymkode: e2bf4...a42 Helt vanlig Ofte er det slik at lederen som skal ansette ikke har de fagkunnskapene selv som behøves til en viss stilling, da er det gjerne slik at medarbeidere som har den kompetansen bør være med for å kunne vurdere kandidatene og gi råd. Om man blir satt ut av det, så er det et dårlig tegn med tanke på å kunne takle ev. senere utfordringer i arbeidslivet Endret 16. juni 2019 av Hedersbrukeren 2
Hedersbrukeren Skrevet 16. juni 2019 #19 Skrevet 16. juni 2019 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det største antallet mennesker jeg har opplevd på ett off. stilling intervju var 8 personer (2 gangs intervju). Opplevde det som fullstendig "overkill". Virket som sjefen trengte konsensus fra bakkeplanet til den stillingen. Anonymkode: 06cc0...9d4 8 er selvsagt for mye. 3 bør være maks, men 2 holder som regel også Endret 16. juni 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #20 Skrevet 16. juni 2019 Ja, det er helt vanlig Anonymkode: ddbcc...b92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå