Gå til innhold

Går du til fastlege eller spesialist mtp stoffskiftesykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest så mye om at dei fleste fastlegene ikke kan så mye om dette...og ikke helt veit når man bør begynne på medisiner . Noe erfaring på dette?

Anonymkode: 9ae0b...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært hos spesialist, men har heller ikke opplevd at fastlegen var usikker mht medisinering etc. Tok blodprøver med et par måneders mellomrom og ble satt på medisiner. 

Ut fra hva jeg har hørt så er det eviglang ventetid på spesalist på stoffskifte innen ofentlig helsevesen. 

Skrevet

Lavt stoffskifte henvises ikke lenger til spesialist med mindre det er tilleggsproblematikk. Det er ofte tilfeldig hva fastleger kan om behandling av lavt stoffskifte, men det er heller ikke gitt at en enokrinolog vil gi god hjelp. Endokrinologer er stort sett veldig gode på diabetes og høyt stoffskifte, mens lavt stoffskifte er det varierende kunnskaper om også her. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, ashera skrev:

Lavt stoffskifte henvises ikke lenger til spesialist med mindre det er tilleggsproblematikk. Det er ofte tilfeldig hva fastleger kan om behandling av lavt stoffskifte, men det er heller ikke gitt at en enokrinolog vil gi god hjelp. Endokrinologer er stort sett veldig gode på diabetes og høyt stoffskifte, mens lavt stoffskifte er det varierende kunnskaper om også her. 

Takker for svar:) 

AnonymBruker
Skrevet

Fastleger kan som regel lite om dette. Men i mange tilfeller er hjelpen de gir god nok. Men når det ikke fungerer og fastlegen ikke strekker til er det lurt å oppsøke en lege som har spesialisert seg i stoffskifte (som oftes privat lege). Altså ikke endo, de kan desverre like lite som fastlegene. 

Anonymkode: 6ca00...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastleger kan som regel lite om dette. Men i mange tilfeller er hjelpen de gir god nok. Men når det ikke fungerer og fastlegen ikke strekker til er det lurt å oppsøke en lege som har spesialisert seg i stoffskifte (som oftes privat lege). Altså ikke endo, de kan desverre like lite som fastlegene. 

Anonymkode: 6ca00...c2a

Hvem er det du tenker på da om ikke privatpraktiserende endokrinolog? 

Anonymkode: 8c732...786

AnonymBruker
Skrevet

Endokrinolog på sykehuset her. Graves sykdom etter cellegiftbehandling 

Anonymkode: 65d2d...bbf

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg samarbeider fastlege og endokrinolog på sykehuset. Jeg får veldig god hjelp!

Anonymkode: ea6cc...463

AnonymBruker
Skrevet
På 16.6.2019 den 9.07, AnonymBruker skrev:

Har lest så mye om at dei fleste fastlegene ikke kan så mye om dette...og ikke helt veit når man bør begynne på medisiner . Noe erfaring på dette?

Dersom en fastlege ikke vet eller klarer å finne ut når tid det er noe galt med en pasient sitt stoffskifte, så er legen enten moden for pensjonisttilværelsen, eller en spesialist vil heller ikke finne ut av når pasientrn skal medisineres. 

Stoffskifte sykdom i form av lavt stoffskifte er en fastlegeoppgave. Jeg ble sendt til endokrinolog for noe annet. Han ville ta fra meg stoffakiftemedisinene fastlegen hadde gitt meg. Heldigvis har jeg en oppegående fastlege. 

Har du noe galt med stoffskiftet ditt som trenger behandling så vil du merke det selv og fastlegen sksl ginne det ut enkelt med noen blodprøver. 

På 16.6.2019 den 9.19, Skravla skrev:

Jeg har aldri vært hos spesialist, men har heller ikke opplevd at fastlegen var usikker mht medisinering etc. Tok blodprøver med et par måneders mellomrom og ble satt på medisiner. 

Ut fra hva jeg har hørt så er det eviglang ventetid på spesalist på stoffskifte innen ofentlig helsevesen. 

Ventetiden på spesialister er helt avhengig av hva fastlegen sktiver i henvisningen. Jeg har aldri ventet mer enn noen få uker uansett spesialitet. 

Anonymkode: 74717...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...