AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Jeg sitter med eksamen, og finner ikke frem til hva uttrykket "wage compression" tilsvarer på norsk. Dette er i sammenheng med den skandinaviske samfunnsmodellen og velferdsstaten. Wikipedia sin definisjon er dette: Wage compression refers to the empirical regularity that firms, given their wagepolicies, prefer better workers over poorer workers for any given job. This causes them to offer higher wages to new workers than those that are given to existing workers. Kan noen hjelpe meg til å finne ut hva dette begrepet heter på norsk? Takk ❤️ Anonymkode: b4064...bb4
solmåneogstjerner Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 Det heter lønnskomprimering på norsk. Lykke til videre med eksamen 😊
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 Hei - takk for svar! Det var veldig direkte oversatt, og jeg finner ikke noen definisjon på hva "lønnskomprimering" er, derfor tenkte jeg at det måtte være noe annet! Så da står jeg like bom fast. Kunne du forklart meg hvordan det brukes i norsk arbeidsliv? Jeg har aldri hørt om det før! Plis og takk ❤️ Anonymkode: b4064...bb4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 Der er det det heter. Begrepet du leter etter er lønnskomprimering. Bare Google det så kommer det jo opp både masteroppgaver og artikler som bruker begrepet. Anonymkode: 4eb94...d26
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 Det kommer opp 11 resultater fra hele internett, 12 inkludert denne tråden.. Og flere er som denne (https://no.routestofinance.com/top-complaints-your-employees-make) som er en google-translatet artikkel fra engelsk :S Står ingenting om hvordan dette brukes og fungerer i Norge Anonymkode: b4064...bb4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #6 Skrevet 16. juni 2019 Prøvd å google "individuell lønn" eller "individuell lønnsfastsettelse"? Mulig det finnes et bedre norsk uttrykk enn det, men kanskje google kan hjelpe deg om du leser litt rundt det? Anonymkode: 91770...461
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå