Gå til innhold

Katt som kaster opp av alt tørrfor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nydelig katt som kaster opp av alt tørrfor, har prøvd mange forskjellige merker over flere år som RC, Eukanuba, Hills, Pro Plan og andre som selges i dyrebutikk. Har også prøvd tørrfor fra dyrlegen uten at det utgjorde noe forskjell. Har også prøvd Vom, som også kommer opp (både pølse og "kjøttboller"). Forsøkte også råforing, men da ville hun ikke spise i det hele tatt.

Katten kaster opp med en gang hun har spist tørrfor, spiser så nytt fra skåla og kaster ikke opp igjen før neste gang hun spiser. Har fri tilgang til for og friskt vann. Begynte med våtfor fra dyrebutikk som gjorde det litt bedre (kastet da opp bare en gang daglig istedetfor 3-4), dyre merker som Hills, RC og noe som het taste of wild eller noe slikt, fortsatte derfor med det men da mine foreldre passet henne 2 uker i vår hadde de kjøpt billig våtfor fra dagligvare, og katten hadde ikke kastet opp en eneste gang, hun fikk da Gourmet og Whiskas. Har nå fortsatt å gi dette og katten har ikke kastet opp siden, men jeg har dårlig samvittighet fordi jeg leser at dette ikke er bra mat :(

Katten har vært til dyrlege for utredning for allergier (ingen), sjekk av mage/tarmsystem (ingen blokkeringer eller problemer) og er i veldig fin form, er kastrert og har årlige kontroller + vaksiner, heller ingen tegn til andre sykdommer eller problemer. Har måtte fjerne tannstein 2 ganger i narkose, som sikkert har sammenheng med mye oppkast (?) - hun blir 7 år i år. Dette er en innekatt så hun får ikke i seg noe dårlig utendørs.

Noen som har tips eller ideer? Dyrlegen har sjekket alt som kan være aktuelt og mener katten bare spiser for raskt/sluker maten som stemmer veldig godt - prøvde royal canin med slike store biter men hun slukte det også. Har også forsøkt aktivitetsleker til hund, slik at hun må jobbe for maten og spise sakte, men da sultestreiker hun og siden hun er undervektig orker jeg ikke fortsette med det. Nå har hun endelig begynt å legge på seg med det billige butikkforet og jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: bb705...85b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da bør du fortsette med butikkfôret. I og med at katten din sluker fôret, så ville jeg gitt små porsjoner i flere omganger. Synes det er litt rart at den sluker det når det står mat fremme hele tiden, men mulig det er måten den spiser på.

Jeg bruker Friskies til katten min, og den liker det veldig godt og er fin i magen.

Endret av Hanne67
AnonymBruker
Skrevet

Det hender katten min spiser for fort, og da kommer det opp igjen. Det gjør han bare med tørrfôr som står ute hele tiden. Katten får også våtfôr. 

Har du prøvd slik matskål for glupske katter? Vet vi hadde en « (linger mere på et brett) med fisker som stakk ut på Felleskjøpet en stund. Blir liksom en hinderløype for kulene, men ikke like mye jobb som de hundelekene som bare slipper en kule her og en kule der.

Er det lang pels på katten kan du også prøve å gi vaselin (helt ren uten farge og andre eteriske lukter). Det hindrer pels fra å sette seg fast i fordøyelsen. Selv om det ikke virket å være et problem hos din så kan det hjelpe på.

Er det perser eller annen kortsnutet rase? Prøv en bredere skål slik at værhårene får plass uten å røre kanten på skålen.

Hvis ingenting virker så er det bedre at katten går på et fôr av lav kvalitet enn at hun kaster opp alt.

Anonymkode: cae9e...5a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...