Gå til innhold

Lot som jeg likte straffene foreldrene mine ga meg når jeg var barn. Hvordan hadde dere reagert om barnet deres hadde gjort det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var barn så lot jeg som jeg likte straffene jeg fikk om foreldrene mine mente jeg hadde gjort noe galt. De ble jo mer og mer frustrerte. Selv om jeg var lei meg så bet jeg det i meg, men kanskje de merket det. Det var jo ikke Harde straffer, men mer å være i et rom til jeg ble snill, eller i et hjørne eller noe. Jeg lot som jeg gjerne ville det, så de måtte stadig finne på noe nytt. Jeg er sikkert den eneste som gjorde dette som barn, og det høres vel rart ut. Flere som gjorde dette? Hvordan hadde dere reagert om barnet deres hadde gjort det?

Anonymkode: 73f33...bc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og har vært borti barn som virker fornøyde når de får konsekvenser. Tviler egentlig på at de liker det. De vil bare ikke tape ansikt.

Anonymkode: fe9bf...50f

• Liker 6
Gjest Krampus
Skrevet

Jeg gjorde også det. Foreldrene mine var smarte nok til å gjennomskue det. Ingen unge syns det er gøy å sitte i en krok. Så de fortsatte. Lærte ingenting av det, og ble ikke "snill" av det eller gav noen genuin unnskyldning av det. Men de fortsatte og jeg fortsatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er ikke uvanlig. Kalles forsvarsmekanisme.

Anonymkode: b77ef...fbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn straffepedagogikk hadde jeg aldri kjørt med mine barn.

Anonymkode: 50916...fbd

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn straffepedagogikk hadde jeg aldri kjørt med mine barn.

Anonymkode: 50916...fbd

Klart du ikke hadde. Så fikk du sagt det her.

Anonymkode: 8f9c6...0fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Trodde først det ikke var normalt, men da var jeg ikke den eneste da 😀 Gjorde det vel for at foreldrene mine ikke skulle se at jeg var lei meg for straffen og det jeg hadde gjort, for da hadde de vunnet og trodd at jeg angret, og det ville jeg ikke husker jeg. Men mulig de gjennomskuet det. Foreldre kjenner jo barna sine.

Anonymkode: 73f33...bc0

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, batcat said:

Jeg gjorde også det. Foreldrene mine var smarte nok til å gjennomskue det. Ingen unge syns det er gøy å sitte i en krok. Så de fortsatte. Lærte ingenting av det, og ble ikke "snill" av det eller gav noen genuin unnskyldning av det. Men de fortsatte og jeg fortsatte. 

Hva lærte du av, da? Om du lærte noe som bedret ting, da. (Ikke ironisk ment, jeg lurer bare på det)

Gjest Krampus
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva lærte du av, da? Om du lærte noe som bedret ting, da. (Ikke ironisk ment, jeg lurer bare på det)

Lærte ingenting. Hva lærer man av å sitte i en krok? Grunnen til at jeg ble sendt i time out var fordi jeg gjorde ting jeg allerede visste ikke var lov

Gjest MyzTeri
Skrevet

Jeg tror ikke jeg fikk spesielt mye straff. Ikke som jeg husker. Av og til braket vi sammen i noen heidundranes krangler som fikk Hiroshima til å se lite ut, men ellers svært lite.

Husker mamma sa til en annen mor at husarrest var bare tull - da måtte jo hun også være hjemme og passe på at jeg ikke gikk ut😂 Mener alle de andre barna fikk mye straff og syns alltid det var så rart at de måtte ditt og de måtte datt, ikke fikk lov til ditt og datt osv.

Men, mora mi er lat av natur, og hun likte aldri ting som skaffet henne merarbeid, derfor var hun alltid proaktiv. "Du får gjøre leksene dine, så slipper jeg å sitte ved siden av deg å se på at du gjør de". Og jeg gjorde leksene mine. Og hun slapp å passe på at de ble gjort for de ble alltid gjort.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, batcat said:

Lærte ingenting. Hva lærer man av å sitte i en krok? Grunnen til at jeg ble sendt i time out var fordi jeg gjorde ting jeg allerede visste ikke var lov

Jeg mente, hvis du gjorde ting som ikke var lov, når og hvordan lærte du at dette ikke var greit, og dermed sluttet? Nå vet ikke jeg om du fremdeles gjør ting du ikke får lov til, da. 

Gjest Krampus
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente, hvis du gjorde ting som ikke var lov, når og hvordan lærte du at dette ikke var greit, og dermed sluttet? Nå vet ikke jeg om du fremdeles gjør ting du ikke får lov til, da. 

Lærte hva som var greit og ikke av å se på hva som skjer når andre gjør ting, foreldre som forteller hva som er greit eller ei, man lærer det fra tv, fra naboer fra foreldrene til venner, barne-tv, bøker. Om jeg da sluttet å gjøre den tingen jeg ikke fikk lov til kom an på om det jeg gjorde galt var verdt det. Snike til seg godteri midt i uka var alltid verdt det. Tygge Tyggis i klasserommet var alltid verdt det, være slem med søsteren min var aldri verdt det. 

It takes a village. 

Lærer fortsatt nye ting om hva som er lov og ikke.

Gjør 100% fortsatt ting som ikke er lov. Kjører litt over fartsgrensa på landevei, overholder ikke alltid båndtvang, tisser ute i naturen når jeg er på tur hvis jeg virkelig må. 

Endret av Krampus
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, batcat said:

Lærte hva som var greit og ikke av å se på hva som skjer når andre gjør ting, foreldre som forteller hva som er greit eller ei, man lærer det fra tv, fra naboer fra foreldrene til venner, barne-tv, bøker. Om jeg da sluttet å gjøre den tingen jeg ikke fikk lov til kom an på om det jeg gjorde galt var verdt det. Snike til seg godteri midt i uka var alltid verdt det. Tygge Tyggis i klasserommet var alltid verdt det, være slem med søsteren min var aldri verdt det. 

It takes a village. 

Lærer fortsatt nye ting om hva som er lov og ikke.

Gjør 100% fortsatt ting som ikke er lov. Kjører litt over fartsgrensa på landevei, overholder ikke alltid båndtvang, tisser ute i naturen når jeg er på tur hvis jeg virkelig må. 

Syntes det er litt interessant med refleksjoner over sånt. Er ikke et «englebarn» hele tida, jeg heller. Men i barndommen var jeg veldig redd for å få straff, så jeg sluttet tvert med ting etter tilsnakk og advarsel. Men ja, mye lærdom kommer jo med erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluppet å bruke avstraffingsmetoder gjennom barnet mitt sin barndom. Vet ikke hvorfor, men kanskje fordi jeg har alltid hatt mye tid til å være sammen med det. Har prioritert tid med barnet fremfor karriere og selvrealisasjon.

Anonymkode: 346bb...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...