Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har snart nådd taket (kr. 1580) på egenandelskortet mitt fpr 2005.

Betyr det at jeg heretter ikke trenger å betale egenandel for lege, medisin og psykolog resten av året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette fant jeg på trygdeetaten.no:

Hvordan søker jeg om frikort?

Du må betale egenandeler inntil du når egenandelstaket. Da kan du søke om frikort.

Du kan legge egenandelskortet eller kvitteringene i en konvolutt og sende dem i posten, eller levere dem direkte til ditt ditt trygdekontor. Vær oppmerksom på at det kan ta noe tid før du får tilsendt frikortet. Husk å oppgi navn, fødselsnummer og kontonummer.

Hvis du har betalt egenandeler utover egenandelstaket, vil det overskytende beløpet bli utbetalt til din konto. Trygdekontoret sender samtidig frikortet hjem til deg i posten.

Trygdekontoret kan ikke utbetale småbeløp under 50 kroner, men hvis du har flere slike småbeløp som skal refunderes, kan du samle opp disse og få dem utbetalt.

Det er bare godkjente egenandeler som kan tas med i beregningsgrunnlaget for å få frikort. Hva som er godkjente egenandeler, fremgår av forskriftene for de ulike tjenestene.

Frist for å levere inn kvitteringer

Før du har nådd egenandelstaket, kan du samle opp kvitteringer fra hele året uavhengig av når utgiftene påløp.

Etter at du har nådd egenandelstaket, har du en frist på 6 måneder til å sette frem krav dersom du skal ha penger igjen. Fristen regnes fra det tidspunktet behandlingen eller tjenesten som utløste egenandelen, ble gitt. Det er derfor viktig at du ikke venter for lenge med å henvende deg til trygdekontoret.

Husk frikortet når du er til behandling!

Du må alltid ha med frikortet hvis du skal slippe å betale egenandel. Hvis du ikke har med frikortet, må du betale egenandel på vanlig måte og deretter få beløpet refundert på trygdekontoret.

Gjest gjesta
Skrevet

Det betyr at du slipper å betale for legetime, medisiner på blå resept og psykolog som har avtale med kommunen.

Har selv frikort for 2005.

Skrevet
Det betyr at du slipper å betale for legetime, medisiner på blå resept og psykolog som har avtale med kommunen.

Har selv frikort for 2005.

Ok! Det var det jeg lurte på, takk. :) Går jeg til trygdekontoret med egenandelskortet når det er "fullt"?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du leser svaret til Bompi, så står det der :wink:

Skrevet
Hvis du leser svaret til Bompi' date=' så står det der :wink:[/quote']

Ja, jeg ser det. Men ofte er det så mange rare ting som står på nettet. Kjekt å høre fra noen som har vært i samme situsjon, derfor jeg spør her. :wink:

Skrevet

Du leverer egenandelskortet på trygdekontoret ja, så skriver de ut frikort mens du venter. Har du betalt mer enn frikortgrensen så legg med det også. Da får du pengene tilbake.

Bor du langt unna legen? Du kan skrive på kjøring tur/retur lege om du bor over en viss km grense fra legen du bruker.

Skrevet
Du leverer egenandelskortet på trygdekontoret ja, så skriver de ut frikort mens du venter. Har du betalt mer enn frikortgrensen så legg med det også. Da får du pengene tilbake.

Bor du langt unna legen? Du kan skrive på kjøring tur/retur lege om du bor over en viss km grense fra legen du bruker.

Takk!

Bor 15 km (en vei) unna legen. Lurer på om jeg kan skrive opp det?

Skrevet

Husker ikke hva grensa er i farten, men spør på trygdekontoret du.

Gjest gjesta
Skrevet

Du kan møte opp personlig (da får du det med en gang) eller bare sende kortet ditt til trygdekontoret. Det du har betalt over grensa til frikort får du tilbake så husk å skrive kontonummeret ditt. Har du gått over grense med kr. 50 eller mindre så vil du ikke få det tilbake.

Jeg møtte opp personlig og to dager etter hadde jeg pengene på konto. Snakk om kjapp ekspedering :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

jeg fikk tilbake reiseutgifter til psykologen min, som holdt til ca en mil fra der jeg bodde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...