Gå til innhold

Vil jobbe innenfor psykiatri/rus. Hvilken utdannelse er mest relevant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en drøm om å få jobb innenfor psykiatrien. Da jeg var liten gikk jeg ofte til psykolog etter mange tunge hendelser i livet mitt. Nå er jeg voksen og fortiden er bearbeidet, dermed har jeg også lyst til å bruke mine erfaringer til å hjelpe andre. Jobbe med rusavhengige virker også interessant.

Jeg har ikke gode nok karakterer til å bli psykolog. Ønsker helst å unngå stell og pleie i stor grad, heller samtaler og den biten. Dermed er vel sykepleie utelukket. Men hva med sosionom eller vernepleier, eventuelt barnevernspedagog?

Og hvilke jobbmuligheter har man innenfor psykiatrien (evt. rus)? Ser for meg jobb på BUP eller DPS, men jeg bor i en liten by, og det florerer ikke akkurat av jobber her. Er derfor forberedt på å måtte "ta det jeg får" inntil videre.

Har dere noen innspill eller tanker? :) Hvis man får jobb på BUP eller DPS, hvordan er arbeidstidene der? Regner med at det kanskje er turnus. Hvordan ser turnusen ut?

Anonymkode: 45055...118

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatrisk sykepleier, da kan du gi medisiner.

Evt. Sosionom. 

Anonymkode: 3f1c7...cc8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vernepleier.

Anonymkode: b2521...0f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier, sosionomer, vernepleier, fysioterapeuter og folk uten relevant utdannelse som jobber som miljøkontakt++ er de som har mest kontakt med pasiente på sengeposter på dpser. Psykiatere og psykologer får typisk bare rapporter fra de andre og har lite pasientkontakt i forhold.

Anonymkode: 5250c...a1a

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Vernepleier eller psykiatrisk sykepleier.

AnonymBruker
Skrevet

Sosionom med videreutdanning kan  også være et bra valg hvis du ikke kan tenke deg sykepleier. 

Eller hva med klinisk pedagog, jobbe på bup?

Anonymkode: c6db3...424

AnonymBruker
Skrevet

Du får jobb som sykepleier, og så tar du psykisk helse på sikt. 

Evt vernepleier. 

Anonymkode: 75a4e...677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosionom

Anonymkode: 2b0a8...413

AnonymBruker
Skrevet

Sosionom, vernepleier, barnevernspedagog og sykepleier. Jeg har jobbet i mange år som sosionom innenfor rusfeltet/LAR. Tenk godt gjennom hva som er dine styrker og egenskaper før du velger utdanning. Å jobbe innenfor rus/psykiatri krever gode sosiale ferdigheter. Du må være engasjert, tydelig, trygg på deg selv, ha gode kommunikasjonsferdigheter og møte brukerne med respekt. Er man introvert og litt usikker, kan en slik jobb fort bli tung.. Som sykepleier har du flere muligheter enn en sosionom, og er således et tryggere valg  (min mening) 

Anonymkode: 9dc1d...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatrisk sykepleier tipper jeg gir jobbgaranti.

Anonymkode: b68bf...772

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier/vernepleier er utdanningene som sikter seg mest inn på det du skisserer - og så med videreutdanning innen psykisk helse. Begge deler har nok stell og pleie under utdanningene sine, både på skolen og med praksis i sykehjem, men det er jo kortvarig da. Sykepleie har kanskje mer stell i utdanningen enn vernepleie, slik jeg har skjønt det fokuserer vernepleien veldig mye på pedagogikk og sosiologi - og er kanskje litt mer siktet inn mot psykisk utviklingshemmede. Men begge deler er relevant for arbeid i psykiatri, og begge deler gir mulighet for videreutdanning til psykisk helsearbeider. Barnevernspedagog er ikke særlig relevant innen rus og psykiatri, men selvsagt veldig relevant innenfor BUP. Men du kan også jobbe i BUP med vernepleie/sykepleie utdanning, barnevernspedagog er svært spesifikt og du kan slite med å få jobb. 

Anonymkode: 1a9aa...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...