AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Er så mange teorier rundt dette.. jeg spiser sunt og trener, vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse og klarer ikke å finne ut av om jeg burde holde meg til vanelig lettmelk eller bytte det ut med evt soya/kokosmelk osv. Jeg spiser mye havregrøt og elsker kaffe med melk. Synes svart kaffe og havregrøt laget på vann smaker dritt. Får i meg ca 2-3 dl lettmelk hver dag. Er dette sunt for meg eller er det noe jeg burde bytte ut? Hva mener dere? Anonymkode: 3014c...db8
artigmedsex Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 Av melk så er Helmelk er best da det metter bedre pga høy fettprosent, så du spiser mindre. Dessuten trenger kroppen fett. Når det er sagt så er det enda bedre å dropppe melken og få i seg umettet fett i stedet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magre-meieriprodukter 2-3 dl lettmelk er godt innafor anbefalingene. Ja, det er sunt. Anonymkode: 01166...5a9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 Lettmelk med tilsatt vitamin D er et sunt melkeprodukt De magre anbefales. Helt i orden å konsumere noen dl om dagen, ikke stress over dette! Anonymkode: efdae...a22
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 Melk er for kalver og babyer. Anonymkode: 7bf77...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 Melk har masse verdifulle næringsstoffer: B-vitaminer (bla gode tall for B12), D, Kalsium, Jod, fosfor++ Anonymkode: 19743...697 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 2-3 dl lettmelk hver dag høres ut som en sunn mengde melk å få i seg hver dag Anonymkode: 0c1c6...e5f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 Melk er unødvendige kalorier. I tillegg til at det er fullt av veksthormoner Anonymkode: a2dcd...a5a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 https://forskning.no/landbruk-mat-og-helse-evolusjon/melk-ga-massive-fordeler/1006494 For de som mener at melk ikke er for mennesker... Nei, ikke for maaange år siden kanskje, men vi har tilpasset oss i disse tusen årene og de fleste tåler fint og gjør nytte av melk i kosten. Man kan ikke bruke påstanden at det ikke er naturlig for de første menneskene for ørten år siden, for de var tilpasset et annet miljø enn det vi lever i nå. Så altså: melk er det bare å drikke, så lenge du tåler det er det bare sunt. Anonymkode: 2a2d5...460
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #10 Skrevet 15. juni 2019 Melk er mat for barnet til en annen art som kommer ut av kroppen til moren deres, bare der skjønner man at det ikke er noe bra for oss. Når kalven drikker melken kommer den omtrent ikke under 37 grader, men når vi spiser den, kjøles den ned og oppvarmes og bearbeides på alle mulige vis før den havner i butikken i en eller annen form, og så i vår mage. Den er altså langt fra det produktet som kalven spiser. Legg til moderne husdyrhold med sykdommer, medisinering, unaturlig melking, unaturlig for, kyr som blir gravide hvert år for så å få kalven tatt fra seg og slaktet osv. Legg til at det er veldig mange som føler seg bedre når de kutter ut melk. Blant annet tarmproblemer blir bedre, og problemer med kviser kan nesten forsvinne. En jeg kjente fikk migrene av ost. Selv er jeg mye bedre av kronisk sykdom etter å ha kuttet det ut. For meg er det iallefall enkelt. Anonymkode: 73af7...d8c 1
BerntHulken Skrevet 15. juni 2019 #11 Skrevet 15. juni 2019 Melk er viktigst for barn som skal vokse, tenker jeg. Men det er vel ikke noe vedtatt faktum at voksne ikke kan drikke det. Alkohol og sukker er mer unaturlig for oss å få i kroppen enn melk. Skjønner ikke hvorfor mange ser på det som unaturlig. Da er alle meieriprodukter unaturlig også da. Drikker lite melk selv, men har fremdeles sjokolademelk til brødmat en gang i blant😋
Gjest Juks Skrevet 15. juni 2019 #12 Skrevet 15. juni 2019 Kronisk betent debatt og forskning om melk. Noen sier at melkesukker ikke er bra i store mengder, andre mener at proteinet kasein er vanskelig for oss mennesker å fordøye. For er det slik at mennesker av natur skal drikke maten til kalven hele livet? Retorisk spørsmål, for ikke vet jeg. Melk er også i nyere tid blitt altfor prosessert, så mange vitaminer og enzymer som er naturlig i melka er blitt borte, noe som igjen gjør at melk ikke er like bra som før. Har man psykiske lidelser, schizofreni, autisme, IBS, ME, fibro og andre sykdommer, opplever veldig mange bedring ved å kutte ut melk fullstendig fra kostholdet. Det er en gjenganger. Skal man slanke seg, så er det å kutte melk også en suksessfaktor. Om det er kcalene dette gjelder, eller om det er magen som fungerer bedre er uvisst. Melk inneholder mye bra. Ingen tvil om det. Selv om Staten anbefaler melk, så er jo ikke det absolutt. I det mener jeg at fordi forskning ikke avkrefter eller bekrefter, så skal man forholde seg til at det er en del av normalt kosthold. Dagens sannheter kan fort være morgendagens usannheter, og kostholdsråd fra Staten blir støtt og stadig endret. Det er heller ikke bra for norsk landbruk at hele Norge slutter å drikke melk, så rådet inneholder en økonomisk gevinst. Men alt med moderasjon, tenker jeg. Melk er sikker bra hvis du tåler det! Og det skader jo ikke å kutte det ut heller. Jeg har selv kuttet melk fullstendig, ettersom dette skapte trøbbel i magen og kroppen min, uten at jeg har fått påvist melkeallergi. Dette gjorde jeg på egenhånd, der legen frarådet dette, og har fått et nytt liv siden. Det som er pussig er at melk er så rik på kalsium. Andre hevder melk hemmer kalsium. Angående det vil jeg bare si at mine kalsiumnivåer hoppet i taket etter at jeg sluttet å drikke melk. Jeg snakker om hyperkalsemi i ca et år, før det gikk ned til normalen. Tilfeldig? Ikke vet jeg, men dette er noe jeg aldri har slitt med tidligere.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Melk er unødvendige kalorier. I tillegg til at det er fullt av veksthormoner Anonymkode: a2dcd...a5a Fullt av veksthormoner er det ikke. Melk inneholder små mengder naturlig veksthormon. Så lenge kyrne ikke fôres med fôr tilsatt veksthormoner, så skjer det ikke et Herrens under på fôrets vei gjennom kumagen og ut i melka. Anonymkode: 5cfc6...319 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #14 Skrevet 16. juni 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Melk er mat for barnet til en annen art som kommer ut av kroppen til moren deres, bare der skjønner man at det ikke er noe bra for oss. Når kalven drikker melken kommer den omtrent ikke under 37 grader, men når vi spiser den, kjøles den ned og oppvarmes og bearbeides på alle mulige vis før den havner i butikken i en eller annen form, og så i vår mage. Den er altså langt fra det produktet som kalven spiser. Legg til moderne husdyrhold med sykdommer, medisinering, unaturlig melking, unaturlig for, kyr som blir gravide hvert år for så å få kalven tatt fra seg og slaktet osv. Legg til at det er veldig mange som føler seg bedre når de kutter ut melk. Blant annet tarmproblemer blir bedre, og problemer med kviser kan nesten forsvinne. En jeg kjente fikk migrene av ost. Selv er jeg mye bedre av kronisk sykdom etter å ha kuttet det ut. For meg er det iallefall enkelt. Anonymkode: 73af7...d8c Du spiser kanskje korn, for eksempel hvete? Hvetekorn er avkommet til hveteplanten og skal spire og gro sånn at det blir en stor, ny plante. I stedet for kutter vi den ned, knuser den, maler den og den bearbeides på alle mulige vis før den havner i butikken i en eller annen form, og så i vår mage etter at den har blitt bearbeidet fordi den er ganske uspiselig rå og ubehandlet. Det er altså langt fra det produktet som du finner voksende på planten. Legg til moderne jordbruk med sykdommer, sprøytemidler, pløying (som slipper masse drivhusgasser ut i lufta), fjerning av biomangfold (planter, bakterier, insekter og smådyr), fjerning av store røtter som gjør at regnet skyller ut næringsstoffer i elvene (og forgifter dem) i stedet for å gå langs store røtter ned i jorda, genmodifisering, selektiv avl, monokultur som suger næringsstoffer ut av matjorda som er en begrenset ressurs vi forbruker i en skyhøy fart. Faktisk så er det så ille at ca 10 år med monokultur og pløying kan suge ut av all næringen som naturen har brukt 1000 år på å bygge opp med blant annet beiting. Og så videre. Legg til at det er veldig mange som føler seg bedre når de kutter ut hvete. Blant annet tarmproblemer blir bedre, og problemer med kviser kan nesten forsvinne. Mange jeg kjenner fikk migrene av korn. Selv er jeg mye sunnere etter å ha kuttet det ut. For meg er det i alle fall enkelt. Lignende ressonnement kan man bruke om mye. Potet, spinat, løk, tomat, eple, +++. Kumelk er mye mer naturlig enn de fleste frukter og grønnsaker vi kjenner og Nordmenn er generelt godt utviklet for å tåle å drikke kumelk. Moderne banan og urbanan: Mais: Agurk: Vannmelon: Brokkoli, grønnkål, rosenkål, blomkål Og så videre og så videre. Anonymkode: 6b358...73b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå