AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 I Norge ligger de fleste yrker ganske nært snitter eller median, dvs. rundt 500000 kr. De laveste yrkene betaler rundt 300000 kr, mens mange profesjonelle yrker ender opp på rundt 700000-800000 kr. Dette etter mange år med erfaring. Joda, du har jo også en god del yrker som betaler over millionen - men når en ser på det store bildet, så ligger de aller, aller fleste i samme nabolag. Drar du til andre land, så kan du finne langt mer dramatiske forskjeller. En lærer i USA kan f.eks bare tjene $25000 i året, mens en nyutdannet Ingeniør kan tjene $80000 i året - altså over 3 ganger mer! Er du nyutdannet Ingeniør i Norge, så tjener du kanskje 25% mer enn lærere - og etter 25 år i Industrien, så tjener du kanskje dobbelt så mye. På en side tenker jeg at det er bra med likhet, slik at folk greier seg bra - men på den andre siden så blir kanskje ikke folk så veldig ambisiøse? De kan jo egentlig velge "hvilket som helst" yrke, og aldri måtte tenke på lønn. Alle greier seg jo uansett. I andre land så må du tenke litt smartere på hva du vil bli, og det er mer konkurranse om plassene. Anonymkode: e8c2a...cd9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 Lik lønn for menn ja, husk at kvinner tjener mye mindre enn hva menn gjør. Anonymkode: fe45c...dce 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 Jeg synes lønnssystemet i Norge er blodig urettferdig. Du tjener nesten det samme med null innsats og evner som en med enorm innsats og intelligens Anonymkode: ba467...cad 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 Jeg synes det er supert. En lærer er ikke mindre verdt enn en lege eller en søppeltømmer, vi trenger alle sammen for å ha et velfungerende samfunn. Anonymkode: d761c...83e 11
Hedersbrukeren Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er supert. En lærer er ikke mindre verdt enn en lege eller en søppeltømmer, vi trenger alle sammen for å ha et velfungerende samfunn. Anonymkode: d761c...83e Problemet kan illustreres på følgende måte: Dersom man får samme lønn, enten man bruker årevis på å bli kirurg og deretter jobber seg ihjel, eller om man stabler kasser på en butikk, hva vil da skje? Jo, folk vil ikke gidde å jobbe hardt for å bli kirurg. «Nesj, kan stable kasser i stedet, samme lønna». Tilsvarende med alt annet. Om alt skal lønnes omtrent likt, så er det mange som ikke vil yte sitt beste, og det taper samfunnet på Endret 15. juni 2019 av Hedersbrukeren 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lik lønn for menn ja, husk at kvinner tjener mye mindre enn hva menn gjør. Anonymkode: fe45c...dce «Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.» https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055 Anonymkode: a02ab...d36 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 7 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Problemet kan illustreres på følgende måte: Dersom man får samme lønn, enten man bruker årevis på å bli kirurg og deretter jobber seg ihjel, eller om man stabler kasser på en butikk, hva vil da skje? Jo, folk vil ikke gidde å jobbe hardt for å bli kirurg. «Nesj, kan stable kasser i stedet, samme lønna». Tilsvarende med alt annet. Om alt skal lønnes omtrent likt, så er det mange som ikke vil yte sitt beste, og det taper samfunnet på Tror du egentlig på dette selv ? At du tjener like mye å stable spaghetti på Rema som en kirurg ?? Sorry, men da er du utrolig naiv . Det er mye mer forskjeller i Norge nå, enn bare for noen tiår siden. Anonymkode: 1bbac...b57 5
Hedersbrukeren Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du egentlig på dette selv ? At du tjener like mye å stable spaghetti på Rema som en kirurg ?? Sorry, men da er du utrolig naiv . Det er mye mer forskjeller i Norge nå, enn bare for noen tiår siden. Anonymkode: 1bbac...b57 Nå tror jeg du har misforstått Det jeg beskriver er et kommunistisk samfunn, hvor mantraet «yt etter evne, motta etter behov» gjelder. Problemet er at ingen vil gidde å yte etter evne, om de ikke får noe igjen for det, sammenlignet med de som ikke kan eller gidder yte noe som helst Vi har ikke kommunisme i Norge, heldigvis, og så kan man selvsagt diskutere hvor store forskjellene skal være. De er i hvert fall ikke for store, det er nå sikkert 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.» https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055 Anonymkode: a02ab...d36 Løgner fra patriarkatet. Anonymkode: fe45c...dce
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #10 Skrevet 15. juni 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes lønnssystemet i Norge er blodig urettferdig. Du tjener nesten det samme med null innsats og evner som en med enorm innsats og intelligens Anonymkode: ba467...cad Hvem skal tjene mest En tulling som gjør en enorm innsats eller et geni som ikke gjør noen innsats? Anonymkode: fe45c...dce
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #11 Skrevet 15. juni 2019 syns det er fantastisk jeg. Da kan folk faktisk arbeide med det de ønsker og brenner for istedenfor å velge yrker basert på lønn. Anonymkode: 524a9...5ed 7
Husholdning1 Skrevet 15. juni 2019 #12 Skrevet 15. juni 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lik lønn for menn ja, husk at kvinner tjener mye mindre enn hva menn gjør. Anonymkode: fe45c...dce Kvinner jobber generelt også i jobber som er lavere betalt. Til gjengjeld har de ofte bedre betingelser ellers. 2
Husholdning1 Skrevet 15. juni 2019 #13 Skrevet 15. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Løgner fra patriarkatet. Anonymkode: fe45c...dce Nope. Realiteten.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #14 Skrevet 15. juni 2019 6 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Nå tror jeg du har misforstått Det jeg beskriver er et kommunistisk samfunn, hvor mantraet «yt etter evne, motta etter behov» gjelder. Problemet er at ingen vil gidde å yte etter evne, om de ikke får noe igjen for det, sammenlignet med de som ikke kan eller gidder yte noe som helst Vi har ikke kommunisme i Norge, heldigvis, og så kan man selvsagt diskutere hvor store forskjellene skal være. De er i hvert fall ikke for store, det er nå sikkert Hvis det hadde vært tilfellet, hvorfor tror du folk utdanner seg i dag til ulike yrker med ulik lønn, selv om utdannelsene er ca like lange? Interesser. Selvfølgelig vil noen foretrekke å sitte på kontor å bruke hodet, mens andre liker å være fysisk. Folk er forskjellige og vil forskjellige ting, uavhengig av lønn. Når det er sagt synes jeg lønnsforskjellene i Norge er ok og synes absolutt ikke det skal bli større forskjeller. Et sånt samfunn der man er født taper på bakgrunn av medfødt lærevne og egenskaper (for ikke å snakke om miljø) er ikke noe jeg ønsker. Anonymkode: d761c...83e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #15 Skrevet 15. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I Norge ligger de fleste yrker ganske nært snitter eller median, dvs. rundt 500000 kr. De laveste yrkene betaler rundt 300000 kr, mens mange profesjonelle yrker ender opp på rundt 700000-800000 kr. Dette etter mange år med erfaring. Joda, du har jo også en god del yrker som betaler over millionen - men når en ser på det store bildet, så ligger de aller, aller fleste i samme nabolag. Drar du til andre land, så kan du finne langt mer dramatiske forskjeller. En lærer i USA kan f.eks bare tjene $25000 i året, mens en nyutdannet Ingeniør kan tjene $80000 i året - altså over 3 ganger mer! Er du nyutdannet Ingeniør i Norge, så tjener du kanskje 25% mer enn lærere - og etter 25 år i Industrien, så tjener du kanskje dobbelt så mye. På en side tenker jeg at det er bra med likhet, slik at folk greier seg bra - men på den andre siden så blir kanskje ikke folk så veldig ambisiøse? De kan jo egentlig velge "hvilket som helst" yrke, og aldri måtte tenke på lønn. Alle greier seg jo uansett. I andre land så må du tenke litt smartere på hva du vil bli, og det er mer konkurranse om plassene. Anonymkode: e8c2a...cd9 Vi har allerede altfor store lønnsforskjeller sammenlignet med tidligere. Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til 1990-tallet for å se at det har eskalert til det verre de siste 20 - 25 årene. At du fortsatt mener at forskjellene er for "små" er ikke annet enn latskap eller kunnskapsløshet. https://frifagbevegelse.no/nyheter/lonnsforskjellene-i-norge-oker--utviklingen-gar-i-motsatt-retning-av-det-vi-onsker-6.158.588454.707009b80f Synes alltid det er "morsomt" med folk som skal debattere uten fakta og linker - og som ofte hevder det helt motsatte av hva trenden faktisk har vært de siste 20+ årene. Vi kan konkludere med at du synes at dette er en fin trend, der lønnsforskjellene blir større og større, men jeg synes ikke noe om det, og hvis vi ser på meningsmålinger hva gjelder Stortingsvalget i 2021, så liker heller ikke flertallet av folket i Norge at disse lønnsforskjellene blir større og større og ønsker å stemme mer på partier som ønsker mest mulig likhet i Norge. Dette synes jeg er bra, men du synes nok at det ikke er det. http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201906 Når ble USA forbildet i noe som helst når det gjelder lønn, fagforeninger, velferd og arbeidsrettigheter? Nei takk, jeg vil ikke ha "USA her i Norge" på dette området - selv om Høyre, Frp og Venstre gjør sitt ytterste for å få Norge til å bli en kopi av USA, mens KrF kjører på med sine religiøse anti-abort greier. Sikkert Alabama som er forbildet der. Du nevner lærer og ingeniører i USA. Her er litt mer fakta. For å bli en ingeniør på laveste nivå - som er da bachelor, så må man beregne kostnader for en 4-årig bachelor. I USA tar denne 4 år, fordi de har kun 12 år på grunnskole + VGS, mens i Norge er det 13 år. Tuition fees i USA er gjerne på 55,000 - 60,000 USD per år, spesielt for denne type retninger. Det betyr at man må punge ut mellom 220,000 - 240,000 USD i tuition fees. Er du heldig, så er helseforsikring inkludert i denne totale tuition prisen. Så kommer living costs i tillegg. Disse kan variere en del fra by til by og fra sted til sted, men man skal ikke legge skjul på at de fleste universiteter i USA, akkurat som i Norge, ligger i eller i nærheten av de store byene der det koster penger. Chicago / Miami / Boston / Seattle / Los Angeles / Philadelphia / San Francisco / San Diego / Washington, osv, osv. Men det finnes unntak selvsagt, som ligger litt mer i "small towns". Likevel må man beregne et sted mellom 80.000 til 140.000 USD i living costs for alle de 4 årene. Så hva betyr det - det betyr at bacheloren koster et sted mellom 300.000 - 400.000 USD samlet sett. Så begynner den desperate jakten etter stipend, og man fighter som en stresset gris like før den blir slaktet, for å kunne få stipend ved et godt universitet, for i USA har man dette hiearkiet der jobbmulighetene dine avgjøres i større grad med tanke på hvilket alumninettverk du blir en del av. Så er man VELDIG / SVÆRT heldig, kan man få opptil 50% i stipend, så sitter man igjen med gjeld som fort tilsvarer 150.000 USD. Selv 2 / 3 i stipend fra et eller annet universitet, gjør at man sitter igjen med rett over 100.000 USD i gjeld. Og får man ikke et "heftig" stipend som det er brutal konkurranse rundt, og samtidig ikke har penger der foreldrene kan betale for deg, så må man altså gi opp hele utdanningen. Om man skulle vært svært heldig og få et stipend som dekker betydelige deler av den totale kostnaden, så styres "din avgjørelse" av det faktumet at du blir tvunget til å gå ved det universitetet som gir deg mest i stipend, og det betyr langt ifra at du kommer til å like dine alternativer, når stipendavgjørelsene står klare. "Fint" samfunn dette, eller hva? Også vet du hva som skjer etterpå når denne "ingeniøren" som samfunnet mener er "god og nyttig" skal velge når det gjelder sin første jobb? Jo, det ingeniøren kommer til å velge, er det segmentet av jobbmarkedet som betaler over gjennomsnittet, for at "du" skal ødelegge mennesker sine arb.plasser med såkalte "digitale og automatiserte" løsninger. Så denne ingeniøren får en jobb der jobben hans / hennes er å ødelegge livsgrunnlaget til andre mennesker, samtidig som ingeniøren selv er desperat etter å betale ned den gigantiske skolegjelda han sitter med - og ikke kom her og tro at de har Lånekassen sine rentesatser, nei. Og du mener fortsatt at "ingeniøren er best", mens læreren som brukes sin tid på å lære opp barn og ungdom for å ta fatt på livet er altså den som er "minst verdt" av disse to. Jepp, syk verden vi bor i. Når et samfunn får for mye ulikhet og mange faller ut av samfunnet, så får du en ekstrem og politisk-radikalisert befolkning som det klikker for. Det er ikke tilfeldig at Brexit og Trump har skjedd nettopp i to land (Storbritannia og USA) der forskjellene er betydelig større sammenlignet med resten av Vest-Europa, New Zealand, Canada, osv. Slike velgere, som er blitt "tygget og spyttet" ut av det ekstreme, nådeløse kapitalistiske systemet har veldig lett for å stemme på hva som helst - gjerne Hitler / Mussolini og den slags politikere som prøver å kopiere disse. Så either way - et samfunn "sparer" aldri på å kaste ut sine egne statsborgere i "søpla" og henviser de til "trailer parks", for det kommer før eller senere og biter en i baken. Hatet og frustrasjonen vokser og prisen kommer før eller senere. Anonymkode: 7f4fe...b21 3
Hedersbrukeren Skrevet 15. juni 2019 #16 Skrevet 15. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har allerede altfor store lønnsforskjeller sammenlignet med tidligere. Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til 1990-tallet for å se at det har eskalert til det verre de siste 20 - 25 årene. Anonymkode: 7f4fe...b21 Til det bedre, mener du vel Det skal lønne seg å ha unik kompetanse og å jobbe hardt, samt å tjene inn penger for arbeidsgiveren sin. Om det ikke hadde gjort det ville mange viktige arbeidstakere jobbet langt mindre/dårligere, og det ville ikke vært bra for samfunnet 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #17 Skrevet 15. juni 2019 18 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Til det bedre, mener du vel Det skal lønne seg å ha unik kompetanse og å jobbe hardt, samt å tjene inn penger for arbeidsgiveren sin. Om det ikke hadde gjort det ville mange viktige arbeidstakere jobbet langt mindre/dårligere, og det ville ikke vært bra for samfunnet Går fint å ha to tanker i hodet på samme gang. Jeg syntes det er fint at vi i Norge har en anstendig lønn for de som ikke bidrar så mye også, tross alt er dette med på å forhindre f. eks. kriminalitet. Når det er sagt bør man kanskje ha større grad av lønnsrammer i diverse yrker slik at det lønner seg å stå på mer. Selv føler jeg veldig på at jeg står på en del mer enn mange av mine kollegaer har gjort i diverse jobber, med mer å gjøre og senere kvelder generelt. Jeg sier ikke at jeg forventer å tjene dobbelt så mye som dem, men en 100K i økning hadde vært god motivasjon til å fortsette å stå på. Slik det er nå er jeg ikke så veldig motivert, og vurderer en annen jobb etter hvert. Synd egentlig, for arbeidsgiveren har andre gode kvaliteter jeg setter pris på, de er bare ikke så flink til å anerkjenne betydelig forskjell i arbeidsbyrde blant sine arbeidstakere. Anonymkode: c1138...cb3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #18 Skrevet 15. juni 2019 1 time siden, Hedersbrukeren skrev: Til det bedre, mener du vel Det skal lønne seg å ha unik kompetanse og å jobbe hardt, samt å tjene inn penger for arbeidsgiveren sin. Om det ikke hadde gjort det ville mange viktige arbeidstakere jobbet langt mindre/dårligere, og det ville ikke vært bra for samfunnet Ah, da er finansfyren som leker med derivater og tjener penger på dette tullet, på plass igjen, ser jeg. Veldig "produktivt". Jeg kjøpte litt BitCoin for en måned siden, og nå doblet det seg i verdi. Så nå kan jeg skryte av å ha "jobbet hardt med min unike kompetanse". Hahaha. Anonymkode: 7f4fe...b21 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #19 Skrevet 15. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du egentlig på dette selv ? At du tjener like mye å stable spaghetti på Rema som en kirurg ?? Sorry, men da er du utrolig naiv . Det er mye mer forskjeller i Norge nå, enn bare for noen tiår siden. Anonymkode: 1bbac...b57 Jeg tjener dårligere enn mange uten utdanning. Har selv en master i økonomi. sist jeg sjekket er startlønn i de 4 store innen revisjon rundt 450 000. Mannen til vennina mi som fullførte kun vgs tjente 800k som skiftleder for finsbråten. Flere jeg kjenner tjener mer enn meg og de startet som frisører eller elktrikere i en alder av 19. Uten studiegjeld har de det nok også bedre. Jeg har aldri hatt store ambisjoner så jeg kunne like godt ha greid meg uten 5 år studiet og jobbet med noe helt annet. Likelønn er faktisk et problem. Jeg visste om dette tidlig og gadd aldri å investere mye tid på skolen. En annen vennine har jobbet som vikarlege i 2 år nå og tjener 490k... fint jeg aldri ble lege. Må flytte langt vekk fra oslo for å få en jobb i starten og det hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 94970...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå