Gå til innhold

Hvor høy verdi har en lærer lov til å motta i avslutningsgave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

fra en enkelt elev? 

Anonymkode: e3087...5db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er noe regler.

Anonymkode: e66c8...66f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det pinlig for læreren! De gjør en jobb og det er det de setter stor pris på å bli verdsatt for. Gi en liten symbolsk ting og noen fine ord. Det betyr så mye! 

Anonymkode: 1aff1...f13

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe enkelt svar på dette. 

Det kommer an på hva gaven er, verdien og når gaven gis. 

Kan gaven kunne påvirke lærerens vurdering av eleven? 

Er det en verdifull gave må arbeidsgiver (rektor) informeres av lærer, så må rektor vurdere om gaven kan mottas. Eller om gaven bør gå til skolen, eller returneres. Skattemyndighetene må også varsles, egne regler for dette. 

Gi et gavekort på kino eller lignende. Det er innafor uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2019 den 13.44, stan skrev:

Det er ikke noe enkelt svar på dette. 

Det kommer an på hva gaven er, verdien og når gaven gis. 

Kan gaven kunne påvirke lærerens vurdering av eleven? 

Er det en verdifull gave må arbeidsgiver (rektor) informeres av lærer, så må rektor vurdere om gaven kan mottas. Eller om gaven bør gå til skolen, eller returneres. Skattemyndighetene må også varsles, egne regler for dette. 

Gi et gavekort på kino eller lignende. Det er innafor uansett. 

Jeg fikk dette spørsmålet av en kollega. Sønnen hennes har fått ekstraordinær oppfølging av en sine lærere. De vil derfor gi en avslutningsgave.

Gaven som gutten selv har kommet på, har verdi på underkantet 3000kr.

Min kollega syns det er ok, fordi det er et engangstilfelle. Samt st hun syns det er hyggelig at sønnen selv har valgt ut gaven. De har også veldig god råd, så er ikke noe innhugg i deres økonomi.

Gaven skal gis siste skoledag, og kan ikke påvirke eleven i noen som helst retning da eller i etterkant. 

Kollegaen spurte oss på jobben om hva vi syns eller tror. Personlig syns jeg gaven har altfor stor verdi, samtidig som jeg forstår tanken bak. Kollegaen min vil ikke sette sønnen eller lærer i klein situasjon. Hun sa at sønnen ville gi beskjed om at gaven måtte åpnes hjemme. 

Noen på jobb mente at det var ok pga åpnes hjemme. Mens andre mente at gaven burde rapporteres til ledelsen uansett.

Har aldri hørt om denne type dilemma pr elev-lærer, men burde egentlig finnes en grense på hva som er akseptabelt her også. Gaven har de forresten allerede kjøpt.

Hva ville du (eller andre lesere) gjort her?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk dette spørsmålet av en kollega. Sønnen hennes har fått ekstraordinær oppfølging av en sine lærere. De vil derfor gi en avslutningsgave.

Gaven som gutten selv har kommet på, har verdi på underkantet 3000kr.

Min kollega syns det er ok, fordi det er et engangstilfelle. Samt st hun syns det er hyggelig at sønnen selv har valgt ut gaven. De har også veldig god råd, så er ikke noe innhugg i deres økonomi.

Gaven skal gis siste skoledag, og kan ikke påvirke eleven i noen som helst retning da eller i etterkant. 

Kollegaen spurte oss på jobben om hva vi syns eller tror. Personlig syns jeg gaven har altfor stor verdi, samtidig som jeg forstår tanken bak. Kollegaen min vil ikke sette sønnen eller lærer i klein situasjon. Hun sa at sønnen ville gi beskjed om at gaven måtte åpnes hjemme. 

Noen på jobb mente at det var ok pga åpnes hjemme. Mens andre mente at gaven burde rapporteres til ledelsen uansett.

Har aldri hørt om denne type dilemma pr elev-lærer, men burde egentlig finnes en grense på hva som er akseptabelt her også. Gaven har de forresten allerede kjøpt.

Hva ville du (eller andre lesere) gjort her?

Jeg tror jeg som foreldre hadde ringt rektor og spurt. Forklart situasjonen og hørt på svaret. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gaver av den summen er nok mest sannsynligvis skattepliktig. Et sted jeg pleide å jobbe fikk de ansatte ikke lov til å ta i mot gaver av høyere verdi enn 300,-. 

En gave av så stor verdi vil læreren uansett måtte diskutere med rektor, og evt. HR-avdeling, så for å unngå å sette læreren i en klein situasjon hvor h*n risikerer å måtte returnere gaven så ville jeg holdt verdien langt lavere. 

Anonymkode: c202b...9ce

• Liker 2
Skrevet (endret)

Den skattepliktige grensen for slike gaver er vel 1000 kr. Alt over skattlegges, noe som læreren neppe er interessert i!

Men vær oppmerksom på at offentlige ansatte har strenge regler i mottak av gaver. Du bør snakke med rektor om dette. Skjønner at symbolet i gaven er ment i beste mening, men det blir ikke særlig pent hvis læreren nekter eller ikke kan ta imot dette i respekt for yrket, lovverket og/eller de andre ansatte. Hvordan man reagerer på slike gaver er også helt forskjellig. Derfor bør det heller være mer symbolsk enn verdifullt. En gave til 3000 kr kan føles ubehagelig å motta, ettersom dette er et yrke vedkommende har. Eller ikke! Man vet aldri.

Så pass på. Og involvér rektor med en gang. 

Endret av Juks
Skrevet

Gaver i et slikt tilfelle kalles «erkjentlighetsgave», og man må skatte dersom gaven er verdt mer enn 500 kroner. Kilde: KPMG.
Men skatt er jo bare én side av denne saken. Det andre er hva en offentlig ansatt har lov til å ta i mot av gaver. Hva som faktisk står i reglementet i ulike kommuner kan nok variere en hel del, men som hovedregel skal ikke gaven ha betydelig verdi. Det er som regel innafor å ta imot en konfekteske, en blomst eller en vinflaske, men en gave til 3000 kroner vil være alt for mye. Kollegaen din er HELT på bærtur som mener dette er innafor. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i Oslo kommune og her er policy at vi ikke tar imot noe av verdi høyere enn f.eks. blomster eller kort (dette er strengt talt ikke lov det heller, men ingen reagerer på det). Selv vil jeg ikke at elever eller foreldre skal bruke penger på gave til meg. Det føles litt ubehagelig å skulle bli "kjøpt" på denne måten og det finnes masser av måter man kan vise at man setter pris på noen enn ved å gi gaver som koster mye. Selv setter jeg størst pris på kort. :) 

Anonymkode: 6a6d0...775

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i Oslo kommune og her er policy at vi ikke tar imot noe av verdi høyere enn f.eks. blomster eller kort (dette er strengt talt ikke lov det heller, men ingen reagerer på det). Selv vil jeg ikke at elever eller foreldre skal bruke penger på gave til meg. Det føles litt ubehagelig å skulle bli "kjøpt" på denne måten og det finnes masser av måter man kan vise at man setter pris på noen enn ved å gi gaver som koster mye. Selv setter jeg størst pris på kort. :) 

Anonymkode: 6a6d0...775

Er personlig enig i det du skriver, et kort koster så lite samtidig som det betyr mye. 

Er nok ubehagelig å føle på å bli kjøp. Tror du læreren til den eleven vil føle det, så lenge elev og lærer aldri vil sees igjen? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er personlig enig i det du skriver, et kort koster så lite samtidig som det betyr mye. 

Er nok ubehagelig å føle på å bli kjøp. Tror du læreren til den eleven vil føle det, så lenge elev og lærer aldri vil sees igjen? 

Det tror i alle fall jeg.

For det første: læreren kan få et rykte på seg for å ta imot «gaver». Å framstå som etisk tvilsom på grunn av én enkelt hendelse koster langt mer enn det smaker for det vil kunne bli brukt mot en person resten av yrkeslivet.

For det andre: man kan aldri vite om elevens og lærerens veier vil krysse hverandre senere i livet, der (den tidligere) eleven vil ha behov for (den tidligere) læreren på en eller annen måte. Da kan det absolutt oppstå vanskelige situasjoner. 

Dette er ingen vanskelig situasjon å bedømme i det hele tatt, etisk sett. Selv om foreldrene og eleven føler de ikke kan få takket denne læreren nok, vil enhver gave ut over helt ubetydelige summer være langt over alle etiske grenser. Selv mottak av gaver av ubetydelig verdi må mange steder avklares med leder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ullvott skrev:

Det tror i alle fall jeg.

For det første: læreren kan få et rykte på seg for å ta imot «gaver». Å framstå som etisk tvilsom på grunn av én enkelt hendelse koster langt mer enn det smaker for det vil kunne bli brukt mot en person resten av yrkeslivet.

For det andre: man kan aldri vite om elevens og lærerens veier vil krysse hverandre senere i livet, der (den tidligere) eleven vil ha behov for (den tidligere) læreren på en eller annen måte. Da kan det absolutt oppstå vanskelige situasjoner. 

Dette er ingen vanskelig situasjon å bedømme i det hele tatt, etisk sett. Selv om foreldrene og eleven føler de ikke kan få takket denne læreren nok, vil enhver gave ut over helt ubetydelige summer være langt over alle etiske grenser. Selv mottak av gaver av ubetydelig verdi må mange steder avklares med leder. 

Enig i det du skriver! Har pratet med kollegaen min og sagt det som flere skriver her.

Tror de lander på å gi blomster og kort. Så skulle sønnen få gi den andre gaven til jul eller ved senere anledning. Der det ikke lenger er noen form for elev-lærer-forhold. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver! Har pratet med kollegaen min og sagt det som flere skriver her.

Tror de lander på å gi blomster og kort. Så skulle sønnen få gi den andre gaven til jul eller ved senere anledning. Der det ikke lenger er noen form for elev-lærer-forhold. 

Gjør de det jeg har uthevet beviser de at de ikke har forstått poenget i det hele tatt. Selv om det er et halvt år siden vedkommende var lærer for gutten, vil det likevel ikke være tvil om at gaven er en erkjentlighetsgave og at det er lærerens rolle som lærer som utløser gaven.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem. Fikk en flaske vin fra pårørende en gang da jeg skulle slutte (var primærkontakt for denne pasienten). Helt ærlig så tenkte jeg ikke så mye over det. Jeg skulle jo slutte og kunne jo ikke forskjellsbehandle i ettertid. Vinen kostet også maks 150kr. 

Men jeg ga beskjed til nærmeste leder at jeg mottok vinen da jeg ikke ønsket at andre skulle lage rykter. Lederen min var irritert og sur og sa vi IKKE har lov å motta slike ting. Altså jeg forstår det på en måte, men hadde vært fryktelig teit å stå å diskutere med pårørende at jeg nektet å ta i mot en flaske vin til 150kr. Dette hadde heller aldri skjedd før. Hadde jeg fått blomster, konfekt eller ligende så hadde jeg plassert blomstene på kontoret og satt konfekten frem for alle. Men en vin kan liksom ikke deles på jobb. 

Men spørsmålet ditt ja. 3000kr er ALT for mye. Tenker maks 500kr er ok. Er det mulig å sende gaven / få den levert på døren hos den ansatte? Det kan være veldig vanskelig for den ansatte å ta i mot en gave kun beregnet til seg mens kollegaer får det med seg. 

Anonymkode: accd6...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...