Gå til innhold

Forberede bonussønnen på at han blir storebror?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bonussønn på 11 år. Samboer og jeg har en gutt på 2 år sammen, og jeg er gravid igjen. Bonusgutten er hos oss annenhver uke. Han har vært svært sjalu på lillebror, og dette er noe vi har jobbet mye med. Han har blitt veldig flink til å sette ord på hva han føler nå i det siste, og det virker som det har løsnet litt. Selv om jeg ser det fremdeles er vondt for han noen ganger (han er redd lillebror får mer enn han, opplever mer enn han og får mer kontakt med slekta enn han, blant annet). I dag sa vi til han at han skulle bli storebror igjen. Han ble ikke lei seg, men ikke hoppende glad heller:P Han er den første som har fått vite det, fordi vi har lest at det er lurt å inkludere søsken tidlig for å forhindre sjalusi. Jeg er 11 uker på vei. 

Hvordan forberede han på nestemann best mulig? Hvordan inkluderer vi han mer i denne prosessen fremover? 

Anonymkode: 774ad...d4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakk med ham om at småbarna er veldig glade for å ha en storebror som ham. Om han f eks er interessert i fotball eller gaming (bare eksempler), så si at det blir så gøy når de er så store at han kan lære dem opp i dette. 

Sjelden en gutt på 11 blir hoppende glad for at det skal komme baby om et halvt år. De er jo ganske irriterende til tider (babyene altså). 

Det er ikke nødvendig å oppdatere ham om alt i løpet av svangerskapet. Han vil jo helst leve sitt liv. Men gjenta og gjenta at småsøsknene er så heldige som har ham som storebror. Far bør også ta ham med på ting alene, som de små ikke kan være med på. Morsomme ting (alt etter interesse selvsagt), fjelltur, klatring, kino, fotballkamp osv. 

Kanskje også tur til familien uten at de små er med. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Snakk med ham om at småbarna er veldig glade for å ha en storebror som ham. Om han f eks er interessert i fotball eller gaming (bare eksempler), så si at det blir så gøy når de er så store at han kan lære dem opp i dette. 

Sjelden en gutt på 11 blir hoppende glad for at det skal komme baby om et halvt år. De er jo ganske irriterende til tider (babyene altså). 

Det er ikke nødvendig å oppdatere ham om alt i løpet av svangerskapet. Han vil jo helst leve sitt liv. Men gjenta og gjenta at småsøsknene er så heldige som har ham som storebror. Far bør også ta ham med på ting alene, som de små ikke kan være med på. Morsomme ting (alt etter interesse selvsagt), fjelltur, klatring, kino, fotballkamp osv. 

Kanskje også tur til familien uten at de små er med. 

Ja, vi gjør en del med han alene. Det er faller seg også naturlig, siden vi liker å være med på det meste som skjer i byen og minsten er for liten til å være med på mye av dette enda:) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn, og selv om de er helsøsken er de supersjalu på hverandre. Utrolig nøye på hvem som får hva og at det skal være like mye av alt. En halv cm mer saft i glasset til ene? Urettferdig! Osv. Jeg tror ikke det handler om at det ikke er samme foreldre, men rett og slett at det er vanlig med litt krangling og sjalusi i en søskenflokk. Dersom det er fine stunder også der han er glad for lillebroren tror jeg ikke dere trenger å bekymre dere så mye over det. Bare fortsett å trygge han som dere gjør så går det nok helt fint!

Anonymkode: 52ae5...bc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tre barn, og selv om de er helsøsken er de supersjalu på hverandre. Utrolig nøye på hvem som får hva og at det skal være like mye av alt. En halv cm mer saft i glasset til ene? Urettferdig! Osv. Jeg tror ikke det handler om at det ikke er samme foreldre, men rett og slett at det er vanlig med litt krangling og sjalusi i en søskenflokk. Dersom det er fine stunder også der han er glad for lillebroren tror jeg ikke dere trenger å bekymre dere så mye over det. Bare fortsett å trygge han som dere gjør så går det nok helt fint!

Ja, det er sant. Har venninner med søsken, og de er sånn mot hverandre enda i voksen alder. Han er jo også glad for lillebror. De kan leke sammen og kose. Senest i går kveld insisterte storebror på å legge lillebror. Han satt og sang for han i 15 min, det var nydelig for oss å se. Det går seg nok til. Vi vil bare at alle skal ha det bra:) 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det her også! Ikke alltid at det store problemet egentlig er stesøsken, men bare aldersforskjell og vanlig søskenkrangel/sjalusi/overdreven 'rettferdighetsfølelse'.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...