Gå til innhold

Jeg ønsker et hus til 12 millioner i fremtiden, realistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg er ei jente på 26 år og omtrent hver kveld sitter og drømmer meg bort på Finn.no og ser på boliger i hjembyen. Jeg ser at husene jeg drømmer meg bort i koster en 11-12 millioner. Er dette egentlig oppnåelig for meg?(så sant jeg finner meg en fyr og låner 50/50 såkalte).

Litt om min økonomi:

Lån: 1,6 mill i boliglån og ca 300.000 i studielån

Hva jeg eier: eier leilighet som har en verdi på 3,4 millioner, har 180.000 kr i banken

Har altså ca 1,7 millioner hvis jeg trekker fra all gjeld.

Om tre år er jeg ferdigutdannet i et yrke som gir meg startlønn på 500.000, og kan forvente å tjene en 650.000 kr etter noen år(ingeniør)😊

Er det oppnåelig for meg å kjøpe et så dyrt hus innen en 10 års tid? Hvilke investeringer ville dere gjort for å oppnå dette? Jeg prøver å spare 1000 kr i fond under studiene for å «henge litt med» økonomisk. Det skal sies at jeg har som mål å prøve å spare(og nedbetale gjeld) på nærmere 1 million minst før et eventuelt huskjøp! 😊

Anonymkode: 55926...b48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde sjekke ut hun pengesnakk-podcast dama. Hun har fått til noe lignende som det du ønsker deg. Spar så mye du kan. Kutt drastisk ned på forbruk. Finn deg en mann med god inntekt og høy egenkapital. Ta opp boliglån sammen før dere får barn. 

Anonymkode: 8399f...220

• Liker 1
Skrevet

Om 10 år, så vil jeg tro det er mulig ja. Du har rett under 2 mill i egenandel nå - og dette vil jo fortsette å vokse på 10 år. La oss si du møter en mann med samme utgangspunkt. 2+2 mill nå, og at dere klarer å spare opp/sette til side 2 mill over 10 år. Da må dere låne 50% og dere har jobber som gir 1-1.5 Mill i samlet inntekt. Fullt mulig, med god økonomisk styring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde sjekke ut hun pengesnakk-podcast dama. Hun har fått til noe lignende som det du ønsker deg. Spar så mye du kan. Kutt drastisk ned på forbruk. Finn deg en mann med god inntekt og høy egenkapital. Ta opp boliglån sammen før dere får barn. 

Anonymkode: 8399f...220

Hører på henne, men mye av grunnen til at hun klarte det var at hun var helt utrolig heldig med boligmarkedet. Så, kan ikke følge hennes strategi! Men, supert tips med å ta boliglån før man får barn 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene og har ca. 5 mill. i verdier og 1,9 mill i lån, så det burde være oppnåelig (jeg har lavere lønn enn du har, er 42 år). Jeg har også fått med meg noen heldige boligsalg på veien, cluet er å ha god nese for objekter man kan tjene penger på. 

Anonymkode: a00c4...a24

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene og har ca. 5 mill. i verdier og 1,9 mill i lån, så det burde være oppnåelig (jeg har lavere lønn enn du har, er 42 år). Jeg har også fått med meg noen heldige boligsalg på veien, cluet er å ha god nese for objekter man kan tjene penger på. 

Dette du sier. Heldige boligsalg !! Det er dette du har tjent på. Den muligheten er mye mindre nå og en tid fremover. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok dessverre vanskelig å tjene på boligmarkedet nå på samme måte som du har gjort!

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Falkefugl skrev:

Om 10 år, så vil jeg tro det er mulig ja. Du har rett under 2 mill i egenandel nå - og dette vil jo fortsette å vokse på 10 år. La oss si du møter en mann med samme utgangspunkt. 2+2 mill nå, og at dere klarer å spare opp/sette til side 2 mill over 10 år. Da må dere låne 50% og dere har jobber som gir 1-1.5 Mill i samlet inntekt. Fullt mulig, med god økonomisk styring. 

Problemet er vel mer det at objektene som nå koster 12 millioner også vil øke i pris. Så, er vel litt like langt da! Men, liker at du er positiv - jeg har veldig lyst til å klare det!😊

Skrevet

Med 2.5 % årlig prisstigning i 10 år koster huset 15 mill. 

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel mer det at objektene som nå koster 12 millioner også vil øke i pris. Så, er vel litt like langt da! Men, liker at du er positiv - jeg har veldig lyst til å klare det!😊

Ja, sant. Men også eiendom du eier vil sannsynligvis også øke. Og lønnsvekst skal jo ofte reflektere kostnader som øker også 🙂

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen! Jeg er ei jente på 26 år og omtrent hver kveld sitter og drømmer meg bort på Finn.no og ser på boliger i hjembyen. Jeg ser at husene jeg drømmer meg bort i koster en 11-12 millioner. Er dette egentlig oppnåelig for meg?(så sant jeg finner meg en fyr og låner 50/50 såkalte).

Litt om min økonomi:

Lån: 1,6 mill i boliglån og ca 300.000 i studielån

Hva jeg eier: eier leilighet som har en verdi på 3,4 millioner, har 180.000 kr i banken

Har altså ca 1,7 millioner hvis jeg trekker fra all gjeld.

Om tre år er jeg ferdigutdannet i et yrke som gir meg startlønn på 500.000, og kan forvente å tjene en 650.000 kr etter noen år(ingeniør)😊

Er det oppnåelig for meg å kjøpe et så dyrt hus innen en 10 års tid? Hvilke investeringer ville dere gjort for å oppnå dette? Jeg prøver å spare 1000 kr i fond under studiene for å «henge litt med» økonomisk. Det skal sies at jeg har som mål å prøve å spare(og nedbetale gjeld) på nærmere 1 million minst før et eventuelt huskjøp! 😊

Du ønsker en falsk fasade, lever for materialismen. Du skal vise deg frem, hva du har....pjuk. Kjedelig.

Har vært der selv, wasted time. Nå elsker jeg enkeltheten, kanskje du modnes med årene.

Anonymkode: f0e77...fed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker en falsk fasade, lever for materialismen. Du skal vise deg frem, hva du har....pjuk. Kjedelig.

Har vært der selv, wasted time. Nå elsker jeg enkeltheten, kanskje du modnes med årene.

Bare fordi du er nyfrelst betyr det ikke at alle andre som lever slik du levde før lever ulykkelig.

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
37 minutter siden, FrodeF skrev:

Og det koster et par prosent å kjøpe bolig i tillegg dersom det er selveier. Jo dyrere bolig, jo dyrere er den å kjøpe, da man må legge til 2.25% av prisen i dokumentavgift.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FrodeF skrev:

Vel, den stigningen vil stoppe snart. Den kan ikke fortsette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...