Gå til innhold

Hvis du fant ut at leieboeren din hadde det rotete og skittent i leiligheten...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...hadde du da reagert? Hvor ille måtte det ha vært for at du skulle reagert? 

Anonymkode: a2b9d...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bedt om å få komme på varslet befaring, og tatt en grundig sjekk. Hadde ikke funnet meg i at min eiendom var bedriten, uvasket og forsøplet. Ting lager lukt som setter seg, ting/søppel kan lekke og lage flekker osv. Jeg hadde satt som krav at leiligheten til enhver tid holdes tålelig greit ryddig og rent. Ikke sånn at jeg hadde forlangt gulvvask hver uke, men du skjønner tegningen. 

• Liker 3
Skrevet

De kan ha det akkurat som de vil så lenge det ikke er slik at det gir skade på leiligheten utover normal slitasje. Og selvsagt at det ser noenlunde greit ut ute. 

• Liker 34
Skrevet

Vel. Jeg liker at ting holdes rent og ryddig så det hadde nok irritert meg grenseløst. MEN, så lenge leietaker betaler det hen skal og det ikke står noe i kontakten spesifikk om renhold så tror jeg ikke du får gjort noe med det. Det er vel kun hvis det ødelegger boligen på noen måte eller kommer skadedyr etc du har mulighet til å reagere.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke sagt noe, men om det var type på et ekkelt nivå: boss inne, oppvask stablet til taket og bananfluer overalt, hadde prøvd å finne en smart måte å kvitte med med leieboer så kjapt som mulig. Gidder ikke få bolig ødelagt av svin. 

Anonymkode: 8249f...3f4

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, malifika skrev:

Vel. Jeg liker at ting holdes rent og ryddig så det hadde nok irritert meg grenseløst. MEN, så lenge leietaker betaler det hen skal og det ikke står noe i kontakten spesifikk om renhold så tror jeg ikke du får gjort noe med det. Det er vel kun hvis det ødelegger boligen på noen måte eller kommer skadedyr etc du har mulighet til å reagere.

Skadedyr har vel ikke så mye med renhold å gjøre. Veggdyr kommer gjerne inn via bagasje og møbler, skjeggkre via emballasje, papp ol når man kjøper nye møbler eller pusser opp. Det kan også komme fra naboene. Rotter og mus kommer utenfra. Uavhengig av om det er skittent eller rent. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Million skrev:

Jeg hadde bedt om å få komme på varslet befaring, og tatt en grundig sjekk. Hadde ikke funnet meg i at min eiendom var bedriten, uvasket og forsøplet. Ting lager lukt som setter seg, ting/søppel kan lekke og lage flekker osv. Jeg hadde satt som krav at leiligheten til enhver tid holdes tålelig greit ryddig og rent. Ikke sånn at jeg hadde forlangt gulvvask hver uke, men du skjønner tegningen. 

Skjønner at du ønsker at leieboerene skal ha et visst renhold. Men hvor ryddig de har det, bør være en privatsak. Stinkende søppel, inngrodd skitt, råtnende matrester o.l, skjønner jeg at folk reagerer på. Men manglende tellekanter i skapene, sko som ikke står på rekke og hybelkaniner i krokene er vel ikke så farlig. 

Det viktigste er vel hvordan leiligheten ser ut når de flytter ut, ikke hvordan den ser ut mens de bor der?

• Liker 22
Skrevet
15 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

De kan ha det akkurat som de vil så lenge det ikke er slik at det gir skade på leiligheten utover normal slitasje. Og selvsagt at det ser noenlunde greit ut ute. 

Dette.

Skrevet

Når de leier, disponerer de leiligheten og har rett til å være så sjuskete de vil og ha det så rotete og støvete/skittent de bare ønsker. Så lenge de ikke har søppel og rot ute til sjenanse for naboene, og leiligheten er ryddet og godt rengjort når de flytter ut, og ikke har skader på interiøret, så ville jeg selvfølgelig ikke ha blandet meg inn i hvordan de har det hjemme mens de bor der.

• Liker 17
Skrevet
10 minutter siden, Thyra skrev:

Skjønner at du ønsker at leieboerene skal ha et visst renhold. Men hvor ryddig de har det, bør være en privatsak. Stinkende søppel, inngrodd skitt, råtnende matrester o.l, skjønner jeg at folk reagerer på. Men manglende tellekanter i skapene, sko som ikke står på rekke og hybelkaniner i krokene er vel ikke så farlig. 

Det viktigste er vel hvordan leiligheten ser ut når de flytter ut, ikke hvordan den ser ut mens de bor der?

Jeg har da ikke sagt et ord om tellekanter og hybelkaniner? Jeg snakket spesifikt om ting som setter flekker og lukter.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke sagt noe, men om det var type på et ekkelt nivå: boss inne, oppvask stablet til taket og bananfluer overalt, hadde prøvd å finne en smart måte å kvitte med med leieboer så kjapt som mulig. Gidder ikke få bolig ødelagt av svin. 

Søppel og oppvask forsvinner jo når de vasker ned før flytting. Bananfluer har vel de fleste hatt av og til, når man fjerner søppel, mat og oppvask, vasker og lufter så forsvinner de også. 

Ja, om man oppbevarer matsøppel på gulvet til det renner ut væske som skader parketten, det er jo ikke bra. Men så har man depositum som vil dekke slike skader. 

Er det så ille at depositumet ikke vil dekke skadene så må man jo gjøre noe. 

Men rot i form av oppvask, klær, leker og støv skader ikke leiligheten.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skulle du ha funnet ut at de hadde det så rotete, på lovlig vis? :) Regner med de hadde ryddet og vasket hvis dere hadde avtalt at du skulle innom. For du kan jo ikke gå inn og ut av leiligheten ubedt.

Anonymkode: 9a960...d80

• Liker 7
Skrevet

Rot og støv hadde jeg ikke brydd meg om, men forhold som kan gi varig skade på leiligheten eller medfølgende inventar er noe annet. Det man kan gjøre er å varsle f.eks halvårlig rutinemessig inspeksjon og håpe at det kan virke forebyggende. Ellers som flere her sier så har man depositum for å utbedre noe etter utflytting.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kitcat skrev:

Rot og støv hadde jeg ikke brydd meg om, men forhold som kan gi varig skade på leiligheten eller medfølgende inventar er noe annet. Det man kan gjøre er å varsle f.eks halvårlig rutinemessig inspeksjon og håpe at det kan virke forebyggende. Ellers som flere her sier så har man depositum for å utbedre noe etter utflytting.

Rutinemessig inspeksjon av hva da? 

Husleieloven § 5-6.Utleierens adgang til husrommet:
"Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.
Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. [...]"
(Mine understrekinger.) 

Jeg oppfatter dette slik at om det er installasjoner i leiligheten som trenger jevnlig tilsyn er det jo greit nok, ellers ikke. Slike installasjoner kan f.eks. være radiatorer. Ellers skal det være en reell grunn og det skal varsles i rimelig tid. "Hygieneinspeksjoner" ligger ikke inn under dette. 

Anonymkode: 51c3d...4f6

• Liker 5
Skrevet

Hvordan skulle du få greie på det?  Man har ikke lov til å låse seg inn med mindre det er avtalt med leietaker.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Skadedyr har vel ikke så mye med renhold å gjøre. Veggdyr kommer gjerne inn via bagasje og møbler, skjeggkre via emballasje, papp ol når man kjøper nye møbler eller pusser opp. Det kan også komme fra naboene. Rotter og mus kommer utenfra. Uavhengig av om det er skittent eller rent. 

Skadedyr kan ha veldig mye med renhold å gjøre eller ingenting, og manglende renhold kan gjøre at skadedyr ikke bli oppdaget i tide og kan dermed ikke bekjempes like lett.

Anonymkode: 1ee30...01b

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Thyra skrev:

Joda. Jeg tenkte mer på type bananfluer og enkelte typer biller etc som livnærer seg på gamle matrester osv. Når de får formert seg lenge nok kan det være vanskelig å bli kvitt dem, da det er egg overalt 🤮

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rutinemessig inspeksjon av hva da? 

Husleieloven § 5-6.Utleierens adgang til husrommet:
"Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.
Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. [...]"
(Mine understrekinger.) 

Jeg oppfatter dette slik at om det er installasjoner i leiligheten som trenger jevnlig tilsyn er det jo greit nok, ellers ikke. Slike installasjoner kan f.eks. være radiatorer. Ellers skal det være en reell grunn og det skal varsles i rimelig tid. "Hygieneinspeksjoner" ligger ikke inn under dette. 

Anonymkode: 51c3d...4f6

Dette er ikke noe problem. Så lenge det varsles i god tid og ikke skjer for ofte. Og selvsagt snoker man ikke i leietakers eiendeler, men tar en rask titt, evnt med fagmann. Avlesning av målere, brannvernutstyr, tilsyn med kraner, pakninger, rør, varmtvannsberedere,  elanlegg, pipe/ovner, medfølgende hvitevarer. Også generell vurdering av vedlikeholdsbehov faller innunder første ledd i loven om utleiers adgang for tilsyn. Nok av muligheter til å følge litt med på eiendommen sin hvis man er bekymret for rasering eller mislighold 👍🏻 . For vanlig tilsyn anbefales 1 ukes varsel, for mindre vedlikehold det samme, for større vedlikehold lenger varsel.

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort en døyt for å finne ut hvordan leieboeren lever og om det er rotete for det har jeg ingenting med å legge nesen min borti som utleier, det er leietaker sitt hjem og det må jeg respektere.

Er det derimot skader på utleiedelen som følge av dårlig vedlikehold fra leietaker sin side når leieforholdet opphører så sender jeg selvfølgelig en motsigelse når depositumskontoen skal gjøres opp.

Anonymkode: 835aa...3e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg har en rotete leieboer nå, for måtte inn et par ganger i forbindelse med arbeid. Avtalt selvfølgelig. Tror ikke at det var tørket støv siden jeg vasket før han flyttet inn. Var tykt lag støv. 

Det er ok, jeg regner med at han rydder og vasker før han flytter ut. 

Anonymkode: 43325...c8e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...