AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Har man rett på sykmelding? Anonymkode: 4ec07...b5c
Frostrose Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man rett på sykmelding? Anonymkode: 4ec07...b5c Dersom du er syk kan du få sykemelding. En personlig krise er i utgangspunktet ikke grunn for sykemelding i seg selv, men man står jo i en psykisk utfordrende situasjon. Dermed kan man få sykemelding for midlertidig psykiske vansker 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 Jeg har selv vært sykemeldt med diagnosen «psykisk ustabil reaksjon» 😅 Høres jo ut som jeg var helt sprø, men den egentlige «diagnosen» min var at jeg sto i en krevende personlig situasjon. Dette ga meg både fysiske og psykiske reaksjoner som var uforenlige med å stå i jobb akkurat da. Altså - jeg var syk. En slik personlig krise er i seg selv ikke en sykdom, men den fører ofte til sykdom! Litt på siden, men «komplisert sorg» har jo nylig blitt anerkjent som en diagnose. Anonymkode: 8fdd0...c35 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 Ja, du kan få sykemelding og de aller fleste er i behov av det den første perioden. Anonymkode: 10c87...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man rett på sykmelding? Anonymkode: 4ec07...b5c Det må du snakke med dem på krisesenteret og legen din om. Umulig å svare på et så generelt spørsmål uten å vite langt mer. I midlertid ts, sitter du påmet krisesenter og skriver på nettet, så er denne tråden både ubetenkt og nettaktiviteten din bør du tenke nøye igjennom. Den du gjemmer deg for, kan lett finne deg via din nettaktivitet. Gå og prat med dem som er på vakt. Anonymkode: b0cee...a26
Thyra Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vært sykemeldt med diagnosen «psykisk ustabil reaksjon» 😅 Høres jo ut som jeg var helt sprø, men den egentlige «diagnosen» min var at jeg sto i en krevende personlig situasjon. Dette ga meg både fysiske og psykiske reaksjoner som var uforenlige med å stå i jobb akkurat da. Altså - jeg var syk. En slik personlig krise er i seg selv ikke en sykdom, men den fører ofte til sykdom! Litt på siden, men «komplisert sorg» har jo nylig blitt anerkjent som en diagnose. Anonymkode: 8fdd0...c35 "Komplisert sorg". Ser av linken at det dreier seg om langvarig sorgreaksjon over å miste noen nære. Folk kan jo også sørge over andre ting.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må du snakke med dem på krisesenteret og legen din om. Umulig å svare på et så generelt spørsmål uten å vite langt mer. I midlertid ts, sitter du påmet krisesenter og skriver på nettet, så er denne tråden både ubetenkt og nettaktiviteten din bør du tenke nøye igjennom. Den du gjemmer deg for, kan lett finne deg via din nettaktivitet. Gå og prat med dem som er på vakt. Anonymkode: b0cee...a26 Nei, sitter ikke på krisesenter. Men enkelte ting kan jo være greit å vite før man eventuelt havner der. I en slik akutt situasjon er det mye å ta stilling til, og mye å sette seg inn i, mens man sannsynligvis opplever kaos inni seg. Uansett, en person må vel være mer enn ualminnelig datakyndig for å klare å spore opp noen som skriver anonymt på nettet. Om man ikke engang bruker egen pc eller smarttelefon? Anonymkode: 4ec07...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, sitter ikke på krisesenter. Men enkelte ting kan jo være greit å vite før man eventuelt havner der. I en slik akutt situasjon er det mye å ta stilling til, og mye å sette seg inn i, mens man sannsynligvis opplever kaos inni seg. Uansett, en person må vel være mer enn ualminnelig datakyndig for å klare å spore opp noen som skriver anonymt på nettet. Om man ikke engang bruker egen pc eller smarttelefon? Anonymkode: 4ec07...b5c Ok, saken er den samme. Hvor lett er det ikke for den du rømmer fra å finne ut hvor du er, eller ikke minst hva du planlegger når du skriver som du gjør? Bruddsituasjonen er den mest kritiske mht partnerdrap. Anonymkode: b0cee...a26 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 Jeg har ikke vært borte i akkurat det, men jeg antar at en lege kan skrive ut en sykemelding i en slik situasjon for et kortere opphold, og på vår jobb ville jeg gitt deg ulønnet velferdspermisjon uten å nøle hvis det var langvarig, og diskutert med hr-sjef om det er grunnlag for om noe av det kan være lønnet. Anonymkode: f3001...178
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #10 Skrevet 15. juni 2019 8 minutter siden, Thyra skrev: "Komplisert sorg". Ser av linken at det dreier seg om langvarig sorgreaksjon over å miste noen nære. Folk kan jo også sørge over andre ting. Absolutt. Men det viser i hvertfall at man begynner å anerkjenne at kompliserte livssituasjoner kan gjøre deg syk ☺️ Anonymkode: 8fdd0...c35 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #11 Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vært sykemeldt med diagnosen «psykisk ustabil reaksjon» 😅 Høres jo ut som jeg var helt sprø, men den egentlige «diagnosen» min var at jeg sto i en krevende personlig situasjon. Dette ga meg både fysiske og psykiske reaksjoner som var uforenlige med å stå i jobb akkurat da. Altså - jeg var syk. En slik personlig krise er i seg selv ikke en sykdom, men den fører ofte til sykdom! Litt på siden, men «komplisert sorg» har jo nylig blitt anerkjent som en diagnose. Anonymkode: 8fdd0...c35 Den diagnosen er beregnet på pårørende når noen dør. Tidligere fikk disse en P - diagnose (psykisk) for å kunne sykemeldes. Etter mye oppmerksomhet i media, kom komplisert sorg diagnosen som en sykemeldingsdiagnose. I ts sitt tilfelle vil jeg anta at ingen er døde som grunnlag for å måtte rømme til et krisesenter? Dermed blir en P diagnose det korrekte å bruke på en sykemelding. Anonymkode: b0cee...a26
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #12 Skrevet 15. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den diagnosen er beregnet på pårørende når noen dør. Tidligere fikk disse en P - diagnose (psykisk) for å kunne sykemeldes. Etter mye oppmerksomhet i media, kom komplisert sorg diagnosen som en sykemeldingsdiagnose. I ts sitt tilfelle vil jeg anta at ingen er døde som grunnlag for å måtte rømme til et krisesenter? Dermed blir en P diagnose det korrekte å bruke på en sykemelding. Anonymkode: b0cee...a26 Jeg mente ikke at TS kan få denne diagnosen (dermed formuleringen «litt på siden», for det er litt på siden av det TS spør om). Poenget mitt var at noen ganger så kan kompliserte livssituasjoner gi seg utslag i sykdom. Å miste noen er ikke en sykdom, men det kan likevel føre til at man blir syk. Det har helsevesenet anerkjent ved at det har blitt « opprettet» en egen diagnose nettopp for komplisert sorg - som tross alt er mer konkret og korrekt enn å bruke feks «depresjon» eller «psykisk ustabil reaksjon» som man kanskje ville gjort tidligere. Å være på krisesenter (og årsaken til at man er der) er ingen sykdom, men det kan føre til at man blir syk. Derfor tror jeg ikke det vil være noe problem å få sykemelding for det. Med en eller annen passende diagnose. Anonymkode: 8fdd0...c35
Pipaluk Skrevet 15. juni 2019 #13 Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Men det viser i hvertfall at man begynner å anerkjenne at kompliserte livssituasjoner kan gjøre deg syk ☺️ Anonymkode: 8fdd0...c35 Om man plutselig finner ut at samboeren er tidligere dømt for seksuelle overgrep eller at ungen din ikke er din men derimot din fars (kona har hatt et forhold) burde være grunnlag for sykemelding. Det vil sette enhver person ut av spill. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #14 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Om man plutselig finner ut at samboeren er tidligere dømt for seksuelle overgrep eller at ungen din ikke er din men derimot din fars (kona har hatt et forhold) burde være grunnlag for sykemelding. Det vil sette enhver person ut av spill. Selvsagt. Og sånn er det jo i dag. Kjenner flere som har vært sykemeldt på grunn av slike ting som i seg selv ikke er en sykdom, men som fører til store, psykiske reaksjoner. Jeg synes det er bra at vi etterhvert får spesifikke diagnose som rommer dette også, slik som feks «komplisert sorg» fordi det er mer nøyaktig enn å bruke feks «depresjon», som man kanskje gjorde før. Anonymkode: 8fdd0...c35 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #15 Skrevet 15. juni 2019 Husk at det å være sykemeldt ikke automatisk medfører at man har rett på sykepenger. Anonymkode: fb2eb...f4d
Thyra Skrevet 15. juni 2019 #16 Skrevet 15. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært borte i akkurat det, men jeg antar at en lege kan skrive ut en sykemelding i en slik situasjon for et kortere opphold, og på vår jobb ville jeg gitt deg ulønnet velferdspermisjon uten å nøle hvis det var langvarig, og diskutert med hr-sjef om det er grunnlag for om noe av det kan være lønnet. Anonymkode: f3001...178 Det skulle bare mangle om ikke arbeidsgiver godtok ulønnet velferdspermisjon i et slikt tilfelle. Det er jo ikke akkurat som at den ansatte har boe valg. Det er ikke bare å ta seg sammen å stille på jobb for noen som flykter for å redde liv og helse. Men for dem det gjelder, kan jo det å stå uten inntekt en kortere eller lengre periode være veldig vanskelig. Noen av dem har vanskelig økonomi i utgangspunkter, noe som kan være noe av grunnen til at de ikke har brutt ut av forholdet før. Å etablere seg på nytt koster penger.
Thyra Skrevet 15. juni 2019 #17 Skrevet 15. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at det å være sykemeldt ikke automatisk medfører at man har rett på sykepenger. Anonymkode: fb2eb...f4d Hvilke tilfeller vil en sykemelding ikke gi rett på sykepenger? Forutsatt at man har jobbet lenge nok til å opparbeide seg rett på sykepenger?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #18 Skrevet 15. juni 2019 4 minutter siden, Thyra said: Hvilke tilfeller vil en sykemelding ikke gi rett på sykepenger? Forutsatt at man har jobbet lenge nok til å opparbeide seg rett på sykepenger? https://www.ledernytt.no/sykmelding-gir-ikke-automatisk-rett-til-sykepenger.6088412-349910.html Anonymkode: 02ef5...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå