Gå til innhold

Hvem er jeg egentlig??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver igjen siden jeg ikke fikk noe ut av forje post på kropp og helse. 

jeg er 23 år og født jente. Greia er det at jeg ikke føler meg som noe typisk jente. Eller noen ganger kan jeg føle meg litt som en jente og andre ganger mer som en gutt. Og det er oftest at jeg føler meg mer som en gutt og vil være gutt, men jeg vil ikke ta noe hormonbehandlinger eller noe. Det eneste jeg har tenkt på er å fjerne brystene fordi det er mer i veien til nytte, selvom de er veldig små. Og dette forvirrer meg. Jeg tror det hadde vært enklere om jeg følte meg enten eller. Da kunne jeg bare startet behandling. Men nå sitter jeg med så mye spm og jeg klarer ikke åpne meg for familien før jeg har svar på mine egne spm. Jeg vet at de kommer til å stille meg masse spm. 

Jeg føler meg mye mer komfortabel når jeg går med gutteklær. Jeg går aldri i typiske jenteklær. Jeg pleier å kjøpe klær fra dameavdelingen, som en like så godt en gutt kunne brukt liksom. Da ofte på ungdomsavdelingen. Men nå har jeg sett at det blir mer og mer av de typiske jenteklærna. Jeg er ikke komfortabel med å gå i kjole, sminke eller vesker. Jeg hater det rett og slett. Og er så mye mer komfortabel med det som tilhører gutt. Er det noe navn på dette? Tilhører det innenfor trans? Har noen erfaring med det av deg selv, eller venner eller bekjente?

Jeg vet ikke hvordan jeg kan finne ut mer av min identitet alene. jeg synes dette er veldig forrvirende å føle på både jente og gutt, selvom jeg ikke er noe opptatt av de typiske jentetinga. Jeg har lett for å føle en bedre tilhørighet med gutter, enn jenter. Det har vært sånn hele livet, men jeg har hatt andre ting å streve med i ungdomstiden med mobbing osv, så det er nå den siste åre jeg har hatt tid til å tenke og finne ut at jeg er lesbisk og at jeg nå ikke føler meg som noe spesielt kjønn. Det har jo alltid ligget å dvelet noe i meg. 

Jeg er litt på bristepunktet med å sitte med dette alene. Og jeg har innsett at jeg ikke finner ut av dette alene. Jeg trenger kanskje å åpne opp og få noen innspill fra andre om hva jeg burde gjøre videre. Jeg skulle så ønske at jeg kunne identifisere meg med noe. Jeg føler jente kan bli feil når jeg ikke føler meg som den jenta. 

Anonymkode: 1986f...5bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså du er helt klart en jente. Den biologiske virkeligheten kommer i første rekke her. Veldig mange sliter med å forstå hvordan dette fungerer, men psykologien din kan på ingen måte forandre hvilket kjønn du er. Følelsene dine endrer ikke på at du er en jente, men de er din måte å respondere til dette faktumet på. Og det er en ærlig ting å sitte med blandede følelser. Følelser omkring kjønn blir fort veldig komplekst når man ikke føler seg A4.

Det er umulig å få orden på så kompliserte følelser uten å være deg eller psykologen din. Men jeg vil si noe generelt hvert fall: for det første trenger du ikke å føle deg som en typisk jente. Du trenger ikke å føle at du "må" like masse slags typiske jenteting. Prøv i stedet å utforske hva du synes er feminint. Jenter er forskjellige og befinner seg i større eller mindre grad innenfor det generelle kjønnsrollemønsteret. Ikke alle er så forbanna mainstreame og det er helt greit. At du i blant føler deg som en jente er et stort pluss. Hvis du begynner å tenke på deg selv som gutt vil du begynne å grave deg inn i en konflikt mellom følelser og virkelighet. Det beste er å føle seg som det man er. Dyrk den siden som får deg til å føle deg som en jente. Men ikke bare vær den jenta alle forventer av deg. Ikke vær en fasade. At du er en jente betyr ikke at du er en kjønnsrolle. Vær den jenta du vil trives med å være. Du er deg.

Lykke til med å finne ut av dette!

Anonymkode: e12fe...096

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså du er helt klart en jente. Den biologiske virkeligheten kommer i første rekke her. Veldig mange sliter med å forstå hvordan dette fungerer, men psykologien din kan på ingen måte forandre hvilket kjønn du er. Følelsene dine endrer ikke på at du er en jente, men de er din måte å respondere til dette faktumet på. Og det er en ærlig ting å sitte med blandede følelser. Følelser omkring kjønn blir fort veldig komplekst når man ikke føler seg A4.

Det er umulig å få orden på så kompliserte følelser uten å være deg eller psykologen din. Men jeg vil si noe generelt hvert fall: for det første trenger du ikke å føle deg som en typisk jente. Du trenger ikke å føle at du "må" like masse slags typiske jenteting. Prøv i stedet å utforske hva du synes er feminint. Jenter er forskjellige og befinner seg i større eller mindre grad innenfor det generelle kjønnsrollemønsteret. Ikke alle er så forbanna mainstreame og det er helt greit. At du i blant føler deg som en jente er et stort pluss. Hvis du begynner å tenke på deg selv som gutt vil du begynne å grave deg inn i en konflikt mellom følelser og virkelighet. Det beste er å føle seg som det man er. Dyrk den siden som får deg til å føle deg som en jente. Men ikke bare vær den jenta alle forventer av deg. Ikke vær en fasade. At du er en jente betyr ikke at du er en kjønnsrolle. Vær den jenta du vil trives med å være. Du er deg.

Lykke til med å finne ut av dette!

Anonymkode: e12fe...096

Amen ☝️

Det finnes ikke en fasit for hvordan en jente skal være. Kjenner flere jenter som både kler seg mer mannlig og bruker alternativt eller ingen sminke. Et par med kort hår, andre med langt hår. Ei bruker væske, andre fordrar det ikke. Er dem ikke en jenter? Jovisst er dem det. Burde dem føle seg som jenter? Javisst! Det finnes ikke en fasit, det er smak og behag. Ikke la deg blende av alle typiske kvinner. For det er ikke slik du er. 

Om du føler deg født i feil kjønn eller om det er fordi du ikke føler deg som en typisk jente, er to forskjellige ting du må finne ut av. Kan du leve godt med å være den du er i dag, mot at du lever i den stilen og i den formen du ønsker selv å leve i? 

Jeg tror du har godt av å ta litt avstand fra dette, slappe av litt og se hvordan ting utarter seg. Det er jo ingen stress, er det? Imellomtiden bør du leve slik du selv ønsker, i de klærne du mener du bør ha på deg, med det håret du selv ønsker å ha. Hva med å prøve å finne ut og føle på hva som faktisk er deg? Utforsk litt. Uten å la deg påvirke utenifra. 

AnonymBruker
Skrevet

Må du være enten det eller det da? Kan du ikke bare være deg selv?? Gå i det du vil og gjør hva du vil. Hvorfor må du ha et navn på det? 

Anonymkode: f2c09...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...