Gå til innhold

Murhus halvveis under jorda


lillesky

Anbefalte innlegg

Min samboer har veldig lyst til å bygge hus i mur halvveis under jorda når vi skal bygge. Frontfasaden skal liksom være helt fremme.

Jeg tror det heter undergorund hus eller earth shelters på engelsk. Har prøvd å søke litt, men kunne ikke finne noe interessant.

Er det noen som har noen fine linker til slikt? Noen som kjenner noen som har et sånt hus? Eller har sett det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener..

Men om man bygger en vanlig grunnmur i Leca og fyller inntil på tre sider, så blir det vel noe sånt?

Vårt hus er bygget sånn i alle fall, med skrådninger/trapp på siden.

Ulempen er jo at det ikke blir så veldig mange vinduer i den etasjen som er under jorda. Det er også viktig å gjøre godt grunnarbeid med drenering og grunnmurspapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt som dette:

http://www.undergroundhomes.com/

Vet ikke om det finnes noen hus av den typen her i Norge. De er veldig energisparsomme. Holder på varmen om vinteren og holder det kjølig om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da bli veldig mørkt?

Og jeg vet ikke helt om det blir det samme her i Norge som i andre (og kanskje itt varmere) land. Jeg tror at jeg ville sjekket dette nøye før jeg satte i gang med noe sånt.

Det er ofte en grunn til at man bygger på forskjellige måter i forskjellige land. Bla. snø, temperatur, regn osv.

Forresten har vel Teletubbiene et sånt hus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at de har det i England, der har de jo ikke sååå forskjellig klima som her. Så et bilde med et slikt hus, der var det masse snø.

Ja, jeg er mest redd for at det skal være fuktig inne! Sånn som det ofte er i kjellere og hytter...

Det med lys er jeg ikke så sikker på hvordan de gjøder det.

:ler: Teletubbien(e) har jo sånt hus! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok være mer utsatt for fukt i et sånt hus. Men det kan jo forbygges ved å være nøye med drenering og andre utendørs-ting, i tillegg til god utlufting.

Det ser ut som huset har en åpen planløsning, slik at vinduene på forsiden gir lys innover. Dette krever jo at dere tenker veldig nøye gjennom planløsningen og det er begrenset med muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Som Lea sier; det er ikke sikkert at et slikt hus er praktisk med vårt klima. Sjekk grundig med fagfolk før dere bestemmer dere for noe slikt, Lys, fukt og temperatur tror jeg kan bli ganske problematisk i et slikt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Jeg ville sjekke dette veldig nøye først, men jeg er liksom ikke sååå sikker på om jeg vil ha hus "under jorda". Men murhus generelt er veldig pent da!

Har sett sånne hus "under jorda" med snø over, så det er ikke umulig at det vil gå i Norge. Prismessig leste jeg at det ikke blir dyrere enn "vanlig" hus. Noen ting blir billigere (eksteriør f.eks) mens andre ting blir dyrere (fuktighetstetning).

Hadde vært artig om det fantes noe sånt i Norge man kunne se på... Eller i Danmark eller Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at det kan være klimamessige forhold som kan gjøre at et sånt hus ikke kan bygges i Norge.

Derimot vil man kunne være svært utsatt for jordstråling (bl.a. radon og radondøtre). Dette går det derimot an å ta forhåndsregler mot.

Fuktighet vil heller ikke være noe problem hvis man gjør jobben skikkelig. Som Lea skriver så er det viktig med skikkelig drenering. I tillegg vil det være viktig å få tettet muren skikkelig (minimum tre lag med slemming) + grunnmursplate. Sikrer man mot radon...så får man automatisk sikring mot fuktighet fra sålen.

Og så vil det være veldig viktig med god ventilasjon....og her vil vel antageligvis det meste av ventilasjonen måtte føres over tak....kanskje man rett og slett må ha et ventilasjonsanlegg.

En annen ting jeg tenkte på er rømningsveier i fall brann.

Men absolutt et morsomt hus å se på.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morsomt hus:)

Ser ingen grunn til at man ikke kan bygge slik i Norge. Bare pass på drenering etc blir skikkelig gjort!

Lysmessig ser jeg heller ikke noe probelm egentlig. Det vil jo likevel ikke bli mørkere enn leiligheter midt i en blokk som bare har vinduer i fronten, og kanskje mot baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta
Morsomt hus:)

Lysmessig ser jeg heller ikke noe probelm egentlig. Det vil jo likevel ikke bli mørkere enn leiligheter midt i en blokk som bare har vinduer i fronten, og kanskje mot baksiden.

Sant nok. Hvis det passer inn i omgivelsene det bygges i kan det sikkert bli veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lysmessig ser jeg heller ikke noe probelm egentlig. Det vil jo likevel ikke bli mørkere enn leiligheter midt i en blokk som bare har vinduer i fronten' date=' og kanskje mot baksiden.[/quote']

Men nettopp disse leilighetene er det vanskelig å få byggetillatelse til. Det er noe som heter "lys og utsyn" som skal være oppfyllt og dette setter av og til begrensninger.

Husk at et hus som har masse buer og få rette vegger vil være dyre å bygge.

Ellers er det et spennende prosjekt (som sikkert kommer til å ta lang saksbehandlingstid i kommunen. )

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? :klø:

Forhold du omtaler som "lys og utsyn" skal være avklart før byggesøknaden sendes.

Kan ikke skjønne hvorfor en byggsak med et sånt type hus skal ta lenger tid enn å søke om å bygge tradisjonelle hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har du helt rett sixx; det skal ikke ta lengre tid for kommunen har sine tidsfrister de (visstnok) skal følge.

Men i praksis er min erfaring at jo flere ting kommunen kan sette fingeren på, jo lenger tid tar det før du får godkjent saken. "Lys og utsyn" har ingen fasitsvar og kommunen kan derfor mene noe annet enn arkitekten. Jeg ville tro at det er lettere for kommunen å finne noe de mener ikke er tilfredstillende i et slikt hus enn i ett tradisjonelt. Derfor ser jeg for meg at det kan bli flere runder og dermed lang tid, før man får det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

["Lys og utsyn" har ingen fasitsvar og kommunen kan derfor mene noe annet enn arkitekten. Jeg ville tro at det er lettere for kommunen å finne noe de mener ikke er tilfredstillende i et slikt hus enn i ett tradisjonelt. Derfor ser jeg for meg at det kan bli flere runder og dermed lang tid' date= før man får det godkjent.

Velvel...det finnes nå tabeller å regne ut lysinnslippet på da....og tabeller som viser hvor mye dagslys som skal kunne komme inn i et rom.

Mener du at kommunen med vilje leter etter ting å sette fingeren på for å forkludre en byggesak??????? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...