AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Hei folkens! Vær så snill og hjelp meg med bruken av betegnelsene "svoger" og "svigerinne". Jeg er en kvinne som er gift med en mann. Både jeg og mannen har brødre. Mine brødres koner er naturligvis mine svigerinner og min manns brødre er mine svogere. Men hva med konene til min manns brødre? Er de også svigerinner? Eller er de noe annet/ingenting? Anonymkode: dea14...030
Juniper Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 I enkelte språk finnes det betegnelser som spesifiserer forholdet mellom din manns brors ektefelle og deg, men det har vi ikke på norsk, så her er alt svoger og svigerinne etter kjønn.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 Skal si du har store utfordringer. I min slekt har vi både lesbiske og homofile par. Utfordringen kommer først da, med tanke på språket vårt. For i et homofilt par på min partners side, der kalles begge for mine svogere. Men jeg synes ikke svoger blir dekkende nok for den i det paret som ikke er inngift. Jeg synes at det norske språket er mangelfullt i så måte! Det samme gjelder et lesbisk par. Begge vil jo da strengt tatt være mine svigerinner, men skal jeg forklare det til en utenforstående må jeg i tillegg legge på en ekstra forklaring for hvem av de som ikke er inngift i slekta. Anonymkode: d3404...090
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal si du har store utfordringer. I min slekt har vi både lesbiske og homofile par. Utfordringen kommer først da, med tanke på språket vårt. For i et homofilt par på min partners side, der kalles begge for mine svogere. Men jeg synes ikke svoger blir dekkende nok for den i det paret som ikke er inngift. Jeg synes at det norske språket er mangelfullt i så måte! Det samme gjelder et lesbisk par. Begge vil jo da strengt tatt være mine svigerinner, men skal jeg forklare det til en utenforstående må jeg i tillegg legge på en ekstra forklaring for hvem av de som ikke er inngift i slekta. Anonymkode: d3404...090 Jeg har aldri påropt meg store utfordringer, det var bare et spørsmål om språk. (Burde vel lagt den på språkforumet, men tenkte ikke så langt) Jeg er sikkert dust, men jeg klarer ikke helt å se hvordan homofili kompliserer det hele? Andre i tråden har svart at også mannens søskens partnere er svogere og svigerinner. Hvis jeg snakker om min svoger (manns bror) og svigerinne (gift med manns bror), må jeg jo like fullt presisere hvem som er den inngiftede parten av de to? Dersom den jeg snakker med ikke vet at mannen min bare har brødre da... Anonymkode: dea14...030 2
gullmedalje Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 Hvorfor er det så viktig å presisere hvem som er inngiftet og ikke da? Hvis det er slektskapet du skal fortelle noe om kan du jo bare si «mannens bror ønsker å arve hytta og kjøpe ut mannen min» istedenfor å si svoger. I situasjoner der slektskap ikke har noe betydning kan du jo bare si «jeg skal på jentekveld med svigerinnene mine», det er da helt irrelevant om de er inngiftet eller ikke i den settingen. Men ja, sviger/svigerinne brukes både om din partners søsken og deres inngiftede partnere.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei folkens! Vær så snill og hjelp meg med bruken av betegnelsene "svoger" og "svigerinne". Jeg er en kvinne som er gift med en mann. Både jeg og mannen har brødre. Mine brødres koner er naturligvis mine svigerinner og min manns brødre er mine svogere. Men hva med konene til min manns brødre? Er de også svigerinner? Eller er de noe annet/ingenting? Anonymkode: dea14...030 Noen skiller mellom svoger/svigerinne og svigerbror/svigersøster i den setting. Jeg ville omtalt de som min manns svigerinner. Anonymkode: 2c04f...c7a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 Kvinner er svigerinner og menn er svogere. Er ikke vanskeligere enn det Anonymkode: 3344f...281 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå