AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Del Skrevet 15. juni 2019 Jeg har mistet i halvveis i svangerskapet før, da vannet gikk. Nå er jeg gravid på nytt og jeg har vært på kontroller for å sjekke livmorhalsen. På siste kontroll hadde livmorhalsen blitt litt kortere og det hadde åpnet seg litt. Nå vurderer legen cerclage til uka. Er det noen her med erfaringer? Fungerte det? og når fødte du? Jeg kjenner jeg gruer meg til dette og selve inngrepet er jo også en risiko, men vil tro at hvis jeg ikke gjør noe, så er det større risiko 😕 Anonymkode: 499ab...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amlje Skrevet 15. juni 2019 #2 Del Skrevet 15. juni 2019 Hei, jeg har ingen erfaring enda, men skal få lagt inn en til uka. Har fått masse god informasjon fra legen min, men finner mye trøst, håp og motivasjon på babycenter.com søk på cerclage, gå inn på community, der er forum for de med cerclage etc. Når jeg gruer og sliter med å holde håpet oppe så går jeg dit og leser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Del Skrevet 15. juni 2019 4 timer siden, amlje skrev: Hei, jeg har ingen erfaring enda, men skal få lagt inn en til uka. Har fått masse god informasjon fra legen min, men finner mye trøst, håp og motivasjon på babycenter.com søk på cerclage, gå inn på community, der er forum for de med cerclage etc. Når jeg gruer og sliter med å holde håpet oppe så går jeg dit og leser. Tusen takk for tips! Jeg har nå vært å lest litt, og merker at det er litt mer informasjon der. Kjenner ingen som har gjort dette før, så føler at jeg er alene om det. Er så usikker på hva risken er, men vil tro at hvis jeg ikke gjør det så er det større risiko Ts Anonymkode: 499ab...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safira07 Skrevet 15. juni 2019 #4 Del Skrevet 15. juni 2019 4 timer siden, amlje skrev: Hei, jeg har ingen erfaring enda, men skal få lagt inn en til uka. Har fått masse god informasjon fra legen min, men finner mye trøst, håp og motivasjon på babycenter.com søk på cerclage, gå inn på community, der er forum for de med cerclage etc. Når jeg gruer og sliter med å holde håpet oppe så går jeg dit og leser. Kan jeg spørre hvor langt du er på vei? Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amlje Skrevet 15. juni 2019 #5 Del Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, Safira07 skrev: Kan jeg spørre hvor langt du er på vei? Ts Jeg er 12+6 i dag, mistet i desember når jeg var 21+5 pga cervixinsuffisiens (livmorhalssvikt). Var på oppfølgingstime i etterkant på sykehuset, og cerclagen var «planlagt» som en plan til når jeg ble gravid igjen. Skal også ha progesteron fra uke 16 og til uke 34. Og jevnlig oppfølging med måling av livmorhalsen. Hvor langt er du på vei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safira07 Skrevet 15. juni 2019 #6 Del Skrevet 15. juni 2019 2 timer siden, amlje skrev: Jeg er 12+6 i dag, mistet i desember når jeg var 21+5 pga cervixinsuffisiens (livmorhalssvikt). Var på oppfølgingstime i etterkant på sykehuset, og cerclagen var «planlagt» som en plan til når jeg ble gravid igjen. Skal også ha progesteron fra uke 16 og til uke 34. Og jevnlig oppfølging med måling av livmorhalsen. Hvor langt er du på vei? Så bra at de fant det ut. Legene kunne aldri si med sikkerhet om hvorfor jeg mistet sist gang, men de misstenkte livmorhalssvik, men de kunne ikke si det med sikkert. Har tatt kontroller denne gangen og brått så ble den kortere. Er 20+0 i dag. Har tatt progesteron fra uke 13. Den siden du skrev om gjorde at jeg fikk forhåpninger hver fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Del Skrevet 15. juni 2019 Jeg har ingen erfaring selv, men håper jeg kan spørre om noe annet jeg lurer på. Fikk dere utvendig eller innvendig måling av livmorhalsen? Har store problemer med vaginale undersøkelser, så vurderer å ta det privat om det kun er innvendig på sykehuset. Anonymkode: 800aa...f62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amlje Skrevet 16. juni 2019 #8 Del Skrevet 16. juni 2019 6 timer siden, Safira07 skrev: Så bra at de fant det ut. Legene kunne aldri si med sikkerhet om hvorfor jeg mistet sist gang, men de misstenkte livmorhalssvik, men de kunne ikke si det med sikkert. Har tatt kontroller denne gangen og brått så ble den kortere. Er 20+0 i dag. Har tatt progesteron fra uke 13. Den siden du skrev om gjorde at jeg fikk forhåpninger hver fall Så bra at du fikk litt forhåpninger av den siden, er mer vanlig i USA så masse god informasjon å få:) ønsker deg masse lykke til, krysser virkelig fingrene for at dette skal gå bra for deg:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amlje Skrevet 16. juni 2019 #9 Del Skrevet 16. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen erfaring selv, men håper jeg kan spørre om noe annet jeg lurer på. Fikk dere utvendig eller innvendig måling av livmorhalsen? Har store problemer med vaginale undersøkelser, så vurderer å ta det privat om det kun er innvendig på sykehuset. Anonymkode: 800aa...f62 Innvendig når livmorhalsen skal sjekkes ja, og det var det både privat og på sykehuset for min del. Skal man bare se babyen blir det utvendig, dette iallefall nå såpass tidlig i svangerskapet, men vet ikke veien videre, men vil tro det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safira07 Skrevet 16. juni 2019 #10 Del Skrevet 16. juni 2019 2 timer siden, amlje skrev: Så bra at du fikk litt forhåpninger av den siden, er mer vanlig i USA så masse god informasjon å få:) ønsker deg masse lykke til, krysser virkelig fingrene for at dette skal gå bra for deg:-) Takk for det Masse lykke til du også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #11 Del Skrevet 16. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen erfaring selv, men håper jeg kan spørre om noe annet jeg lurer på. Fikk dere utvendig eller innvendig måling av livmorhalsen? Har store problemer med vaginale undersøkelser, så vurderer å ta det privat om det kun er innvendig på sykehuset. Anonymkode: 800aa...f62 Ikke mulig å måle utvendig. Anonymkode: d64e4...d5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #12 Del Skrevet 16. juni 2019 Kan jeg spørre om noen av dere som har mistet sent eller skal ha innlagt cerclage tidligere har blitt konisert (fått fjernet en bit av livmorhalsen)? Er det derfor dere har fått svekket livmorhals eller er der «medfødt»? Jeg hadde grove celleforandringer og måtte koniseres i april. De sa at inngrepet hadde lite å si for senere svangerskap men på nettet ser jeg flere gynekologer som sier det øker faren for svekket livmorhals. Anonymkode: 5e340...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Del Skrevet 16. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke mulig å måle utvendig. Anonymkode: d64e4...d5f Det stemmer ikke. Jeg måler livmorhalsen ukentlig nå i midten av svangerskapet, og mange av gynekologene foretrekker å måle utvendig (altså på magen). På meg får de omtrent samme mål innvendig og utvendig (+/- 0,1 cm). https://www.isuog.org/resource/how-to-measure-cervical-length.html Anonymkode: cfd6e...2cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #14 Del Skrevet 16. juni 2019 Beklager avsporing, men hvordan finner dere ut at ting ikke er som det skal? Fordi dere har mistet før, så sjekker de etter det? Jeg er i uke 22 nå, og den eneste undersøkelsen jeg har var en blodprøve hos fastlege i uke 15, og så UL i uke 18. Burde jeg gått til en gynekolog eller noe for å vite at alt er som det skal? Anonymkode: cfeb1...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safira07 Skrevet 16. juni 2019 #15 Del Skrevet 16. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om noen av dere som har mistet sent eller skal ha innlagt cerclage tidligere har blitt konisert (fått fjernet en bit av livmorhalsen)? Er det derfor dere har fått svekket livmorhals eller er der «medfødt»? Jeg hadde grove celleforandringer og måtte koniseres i april. De sa at inngrepet hadde lite å si for senere svangerskap men på nettet ser jeg flere gynekologer som sier det øker faren for svekket livmorhals. Anonymkode: 5e340...7da Jeg har ikke blitt konisert. Jeg vet ikke hvorfor den er svekket, men vil da tro at jeg er bare blitt født med det. Når jeg har blitt undersøkt livmorhalsen så har legene alltid spurt om jeg har blitt konisert tidligere. Har aldri spurt om hvorfor, siden jeg ikke har blitt det, men man lurer jo på om det har en sammenheng. Du kan jo eventuelt spørre legen om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #16 Del Skrevet 16. juni 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Jeg måler livmorhalsen ukentlig nå i midten av svangerskapet, og mange av gynekologene foretrekker å måle utvendig (altså på magen). På meg får de omtrent samme mål innvendig og utvendig (+/- 0,1 cm). https://www.isuog.org/resource/how-to-measure-cervical-length.html Anonymkode: cfd6e...2cf Jeg fikk beskjed om at det ikke målte det nøyaktig nok og at det derfor ikke ble gjort lengre... Anonymkode: d64e4...d5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safira07 Skrevet 16. juni 2019 #17 Del Skrevet 16. juni 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager avsporing, men hvordan finner dere ut at ting ikke er som det skal? Fordi dere har mistet før, så sjekker de etter det? Jeg er i uke 22 nå, og den eneste undersøkelsen jeg har var en blodprøve hos fastlege i uke 15, og så UL i uke 18. Burde jeg gått til en gynekolog eller noe for å vite at alt er som det skal? Anonymkode: cfeb1...fc4 Jeg fant det ut pga jeg mistet midt i svangerskapet, hvor vannet brått gikk i uke 20. De kunne ikke si sikkert om det var livmorhalsen den gangen, men da jeg ble gravid igjen ville jeg undersøke dette, og fikk beskjed om at jeg hadde kortere livmorhals nå. Jeg hadde funnet ut at det kunne være en av årsakene. Jeg fikk høre at de vanligvis ikke undersøker livmorhalsen ved graviditet hvis man ikke har grunn til det. Det kommer som regel opp hvis man har mistet ganske sent i svangerskapet tidligere eller at man har født for tidlig tidligere. Livmorhalssvikt er ikke så veldig vanlig har jeg hørt. Man kan jo alltid spørre en gynekolog om å sjekke, da det tar kun noen minutter. Hadde aldri hørt om det før jeg mistet selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #18 Del Skrevet 16. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen erfaring selv, men håper jeg kan spørre om noe annet jeg lurer på. Fikk dere utvendig eller innvendig måling av livmorhalsen? Har store problemer med vaginale undersøkelser, så vurderer å ta det privat om det kun er innvendig på sykehuset. Anonymkode: 800aa...f62 Jeg har fått utvendige målinger på sykehuset da de ikke ville rote mer rundt inni der enn nødvendig, cervix var allerede forkortet, og de fryktet at innvendig ul ville "plage" kroppen til å starte fødsel. Men de måler altså ikke cervix uten grunn, så hvis du ikke har noen problemer så slipper du disse målingene! Vanlig oul er alltid utvendig! Om de ikke finner noe spesielt. Anonymkode: 88016...179 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #19 Del Skrevet 16. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager avsporing, men hvordan finner dere ut at ting ikke er som det skal? Fordi dere har mistet før, så sjekker de etter det? Jeg er i uke 22 nå, og den eneste undersøkelsen jeg har var en blodprøve hos fastlege i uke 15, og så UL i uke 18. Burde jeg gått til en gynekolog eller noe for å vite at alt er som det skal? Anonymkode: cfeb1...fc4 Jeg har mistet flere ganger og født ekstremt prematurt tidligere, får derfor tett oppfølging. Alt dette selv om jeg gikk til gynekolog/privat ultralyd. Man må bare krysse fingrene og satse på at alt er normalt frem til det motsatte eventuelt er bevist. Anonymkode: cfd6e...2cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #20 Del Skrevet 16. juni 2019 Quote Det stemmer ikke. Jeg måler livmorhalsen ukentlig nå i midten av svangerskapet, og mange av gynekologene foretrekker å måle utvendig (altså på magen). På meg får de omtrent samme mål innvendig og utvendig (+/- 0,1 cm). Takk for svar Da kan jeg iallefall høre litt rundt om det blir aktuelt for meg. Quote Jeg har fått utvendige målinger på sykehuset da de ikke ville rote mer rundt inni der enn nødvendig, cervix var allerede forkortet, og de fryktet at innvendig ul ville "plage" kroppen til å starte fødsel. Men de måler altså ikke cervix uten grunn, så hvis du ikke har noen problemer så slipper du disse målingene! Vanlig oul er alltid utvendig! Om de ikke finner noe spesielt. Tusen takk for svar, fint å høre at de kan prøve dette på sykehuset også. Tenkte jeg skal greie å tvinge meg gjennom det om jeg er i faresonen, men om de måler utvendig og den er lang så kan jeg kanskje unngå innvendig. Jeg har aldri hatt celleforandringer, blitt konisert eller hatt sa eller ma, heller ikke hatt blødninger eller spotting, men er gravid med tvillinger så tenkte det kanskje er noe de kommer til å sjekke. Er enda 1 uke til OUL så får høre med de da, på TUL privat ble det ikke nevnt Anonymkode: 800aa...f62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå