AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Lurer på litt praktisk angående arv, når man mister én av foreldrene. Min far døde for tre år siden, og min mor fant en ny mann relativt raskt. De har kjøpt hus sammen, hvor min mor står for mesteparten av innskudd og betjening av lån. Samboeren hennes jobber ikke, og bidrar egentlig lite økonomisk. Jeg forstår at hun kan gjøre som hun vil med egne penger, naturligvis. Men kan hun selge og kjøpe boliger som hun vil uten å ordne opp mtp farsarven vår? Det er egentlig ikke pengesummer vi er ute etter, men å holde på familieeiendommen til vår far. Dette er en stor og attraktiv eiendom, som har vært i familien i "alle år", og som min bror og jeg gjerne vil beholde for videre generasjoner. Mor kjenner ikke på den samme affeksjonen her, og har sett etter løsninger for salg eller boligutvikling der. Vi har selvsagt forsøkt å snakke om dette mange ganger, men hun går rett i forsvar og en offerposisjon når det tas opp. Vår frykt er at det selges, og vår fars verdier ender opp hos samboeren hennes. De har vært samboere i to år nå hvis det er av betydning. Anonymkode: 36b75...313
Vox_populi Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 Hun kan selge eiendommer så lenge det ikke er til underpris. Store gaver og salg til underpris er ikke lov, det vil være å forringe boet hun sitter med uskiftet. En mulighet er at din bror og du kjøper eiendommen av henne. Gunstigst for deg ville det vært om det samtidig ble skiftet etter din far, men det er det vel usannsynlig at hun vi gå med på. Men salg til markedspris burde hun kunne være interessert i.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 Når din mor sitter i uskifte og får ny samboer, i 2 år, kan dere kreve boet skiftet og få ut farsarven. Med mindre dere skriver under på at hun kan sitte videre i uskiftet bo med ny mann. Anonymkode: 92a3d...5cf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når din mor sitter i uskifte og får ny samboer, i 2 år, kan dere kreve boet skiftet og få ut farsarven. Med mindre dere skriver under på at hun kan sitte videre i uskiftet bo med ny mann. Anonymkode: 92a3d...5cf Nei, de kan ikke kreve farsarven fordi moren har en samboer. Selv ikke etter 20 års samboerskap. De kan kun kreve skifte ved inngåelse av et nytt ekteskap. Anonymkode: e368c...635
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, de kan ikke kreve farsarven fordi moren har en samboer. Selv ikke etter 20 års samboerskap. De kan kun kreve skifte ved inngåelse av et nytt ekteskap. Anonymkode: e368c...635 Jo det kan de. Arveloven paragraf 24. «Ein arving kan òg krevje skifte av buet når den attlevande ektemaken inngår sambuarskap (jf. § 28 a) og sambuarskapet har vart i meir enn to år, eller sambuarane har, har hatt eller ventar barn saman.» Anonymkode: 92a3d...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 2 timer siden, Vox_populi skrev: Hun kan selge eiendommer så lenge det ikke er til underpris. Store gaver og salg til underpris er ikke lov, det vil være å forringe boet hun sitter med uskiftet. En mulighet er at din bror og du kjøper eiendommen av henne. Gunstigst for deg ville det vært om det samtidig ble skiftet etter din far, men det er det vel usannsynlig at hun vi gå med på. Men salg til markedspris burde hun kunne være interessert i. Takk for svar. Vi er begge unge småbarnsforeldre, og har ikke økonomi til å kjøpe eiendommen til markedspris. At vi kjøper henne ut og tar resten som forskudd på arv var ikke aktuelt fra hennes side. Kan hun investere store summer som hun vil? Uten at vi er involvert? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når din mor sitter i uskifte og får ny samboer, i 2 år, kan dere kreve boet skiftet og få ut farsarven. Med mindre dere skriver under på at hun kan sitte videre i uskiftet bo med ny mann. Anonymkode: 92a3d...5cf 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan de. Arveloven paragraf 24. «Ein arving kan òg krevje skifte av buet når den attlevande ektemaken inngår sambuarskap (jf. § 28 a) og sambuarskapet har vart i meir enn to år, eller sambuarane har, har hatt eller ventar barn saman.» Anonymkode: 92a3d...5cf Å kreve skifte vil nok for alltid ødelegge forholdet oss i mellom. Så det er ikke ønskelig fra vår side. Jeg håper jo hun våkner en dag og velger å kommunisere ordentlig med oss. Men per nå er fokuset å leve livet med samboeren, og utsette alle ubehagelige samtaler ang arv og oppgjør. Anonymkode: 36b75...313
Dr. A. Kula Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi er begge unge småbarnsforeldre, og har ikke økonomi til å kjøpe eiendommen til markedspris. At vi kjøper henne ut og tar resten som forskudd på arv var ikke aktuelt fra hennes side. Kan hun investere store summer som hun vil? Uten at vi er involvert? Å kreve skifte vil nok for alltid ødelegge forholdet oss i mellom. Så det er ikke ønskelig fra vår side. Jeg håper jo hun våkner en dag og velger å kommunisere ordentlig med oss. Men per nå er fokuset å leve livet med samboeren, og utsette alle ubehagelige samtaler ang arv og oppgjør. Anonymkode: 36b75...313 Men at hun velger å trosse deres ønsker og følelser og overkjøre dere når dere har rettmessige krav, vil ikke ødelegge forholdet deres til henne for alltid? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 Det beste hadde bare vært å kreve skifte, så er dere ferdig med den saken. Anonymkode: 291f9...c7d 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi er begge unge småbarnsforeldre, og har ikke økonomi til å kjøpe eiendommen til markedspris. At vi kjøper henne ut og tar resten som forskudd på arv var ikke aktuelt fra hennes side. Kan hun investere store summer som hun vil? Uten at vi er involvert? Å kreve skifte vil nok for alltid ødelegge forholdet oss i mellom. Så det er ikke ønskelig fra vår side. Jeg håper jo hun våkner en dag og velger å kommunisere ordentlig med oss. Men per nå er fokuset å leve livet med samboeren, og utsette alle ubehagelige samtaler ang arv og oppgjør. Anonymkode: 36b75...313 Hvis dere ikke velger å skifte, råder hun fullt og helt over arven. Og kan selge eiendommen om hun vil. Selvsagt ikke til underpris. Og investere i det hun vil. Alt så lenge hun ikke vanskjøtter arven. Noe som skal MYE til å gjøre/bevise. Anonymkode: 92a3d...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #10 Skrevet 15. juni 2019 23 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Men at hun velger å trosse deres ønsker og følelser og overkjøre dere når dere har rettmessige krav, vil ikke ødelegge forholdet deres til henne for alltid? Ting er selvsagt ikke slik de var før. Men hun er en grei bestemor til barna våre, og var helt enestående rundt vår far over flere år med tung sykdom. Hun oppfylte alle hans ønsker i forhold til stell og pleie, og var der døgnet rundt på alle måter. Derfor har vi også tenkt at hun kanskje har et behov for å føle at hun lever litt, mens hun enda kan. Hun brukte tross alt mange år av livet på å være fulltids sykepleier for mannen sin. Jeg vil heller ha et forhold til henne, enn å sitte med penger på bok og null kontakt. Anonymkode: 36b75...313
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #11 Skrevet 15. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi er begge unge småbarnsforeldre, og har ikke økonomi til å kjøpe eiendommen til markedspris. At vi kjøper henne ut og tar resten som forskudd på arv var ikke aktuelt fra hennes side. Kan hun investere store summer som hun vil? Uten at vi er involvert? Å kreve skifte vil nok for alltid ødelegge forholdet oss i mellom. Så det er ikke ønskelig fra vår side. Jeg håper jo hun våkner en dag og velger å kommunisere ordentlig med oss. Men per nå er fokuset å leve livet med samboeren, og utsette alle ubehagelige samtaler ang arv og oppgjør. Anonymkode: 36b75...313 Lær av min feil; ble følelsesmessig truet med at mamma ville begå selvmord etc om jeg og mine søsken krevde skifte. Vi ville ikke lage konflikt, og resultatet var at mamma tømte boet for nærmest alle verdier, og solgte det som var igjen til en slektning. Vi mistet alt. Ikke gjør samme feil. Krev skifte nå før det er for sent! Anonymkode: 3a020...361 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå