AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Hei, Mitt spørsmål lyder som følger: Hvis man har høyere egenkapital, utover de 15%: Er det slik at man får lavere terminbeløp og like lang nedbetalingstid, eller samme terminbeløp og kortere nedbetalingstid? Eller kan man velge? Er i startfasen av tankeprosessen ved å eventuelt kjøpe bolig, og ble sittende å tenke på dette. Anonymkode: 75f16...da6
Fru Uperfekt Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 Løpetid blir like lang som uten høy ek og dermed og terminbeløp
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Løpetid blir like lang som uten høy ek og dermed og terminbeløp Dvs hvis jeg har 50% EK kan jeg fortsatt få nedbetalingstid på f.eks 25 år, og dermed ha lavere terminbeløp? Forsto jeg det riktig nå? Anonymkode: 75f16...da6
Grandidosa83 Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dvs hvis jeg har 50% EK kan jeg fortsatt få nedbetalingstid på f.eks 25 år, og dermed ha lavere terminbeløp? Forsto jeg det riktig nå? Anonymkode: 75f16...da6 Ja. Nedbetalingstiden er noe du stort sett avgjør selv. Regner med banken(e) sier nei til du ønsker / foreslår en nedbetalingsløsning som er praktisk umulig, da dette bare lager merarbeid for dem når det må endres igjen.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 Akkurat nå, Grandidosa83 skrev: Ja. Nedbetalingstiden er noe du stort sett avgjør selv. Regner med banken(e) sier nei til du ønsker / foreslår en nedbetalingsløsning som er praktisk umulig, da dette bare lager merarbeid for dem når det må endres igjen. Selvsagt. Forstår forsåvidt ikke hvorfor noe skulle lage merarbeid for dem/kreve endring? Anonymkode: 75f16...da6
Grandidosa83 Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Forstår forsåvidt ikke hvorfor noe skulle lage merarbeid for dem/kreve endring? Anonymkode: 75f16...da6 Vel, når det kommer til økonomi er idiotien grenseløs.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dvs hvis jeg har 50% EK kan jeg fortsatt få nedbetalingstid på f.eks 25 år, og dermed ha lavere terminbeløp? Forsto jeg det riktig nå? Anonymkode: 75f16...da6 Men du er klar over at den totale kostnaden ved lånet mangedobles ved så høy nedbetalingstid? Kan være snakk om flere hundretusen mer sammenlignet med f.eks 15 års nedbetaling. Anonymkode: 9c527...bd3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Mitt spørsmål lyder som følger: Hvis man har høyere egenkapital, utover de 15%: Er det slik at man får lavere terminbeløp og like lang nedbetalingstid, eller samme terminbeløp og kortere nedbetalingstid? Eller kan man velge? Er i startfasen av tankeprosessen ved å eventuelt kjøpe bolig, og ble sittende å tenke på dette. Anonymkode: 75f16...da6 Du kan velge hvordan du vil løse dette. Med god sikkerhet får du også lavere rente i enkelte banker. Gå inn på boligkjøpskalkulatoren i banken din. Der finner du valg for egenkapital, kjøpesum og lånesum. Anonymkode: e6ccc...9a3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #9 Skrevet 16. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du er klar over at den totale kostnaden ved lånet mangedobles ved så høy nedbetalingstid? Kan være snakk om flere hundretusen mer sammenlignet med f.eks 15 års nedbetaling. Anonymkode: 9c527...bd3 Men jeg kan jo like godt investere pengene i andre ting, og få bedre avkastning? Renta er jo fortsatt ganske lav. Blir den høyere kan jeg jo bare doble nedbetalingstiden - eller mer. Kunne sikkert fint nedbetalt summen det er snakk om over f.eks 8 år hvis det var nødvendig. Anonymkode: 75f16...da6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #10 Skrevet 16. juni 2019 Vi fikk i stor grad velge nedbetalingstid. Men jeg antar at banken tar en helhetsvurdering basert på boligens totale verdi, egenkapitalens størrelse og kjøperens alder. Vi valgte lang nedbetalingstid for å ha det romslig siden vi har tenkt å gjøre en del arbeid på boligen og eiendommen og uansett hadde stor EK sammenlignet med kjøpssum. Men vi betaler likevel ekstra avdrag 2-3 ganger i året når det passer i forhold til utgiftene til oppussing i de ulike periodene, så hittil ligger vi i rute til å nedbetale på under 20 år selv om låneavtalen sier 30. Jeg synes det er mye mer fleksibelt enn om vi var bundet til å betale en høyere sum i måneden og dermed risikerer å måtte utsette arbeid eller låne penger for å pusse opp. Anonymkode: 7c7fd...291 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #11 Skrevet 16. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk i stor grad velge nedbetalingstid. Men jeg antar at banken tar en helhetsvurdering basert på boligens totale verdi, egenkapitalens størrelse og kjøperens alder. Vi valgte lang nedbetalingstid for å ha det romslig siden vi har tenkt å gjøre en del arbeid på boligen og eiendommen og uansett hadde stor EK sammenlignet med kjøpssum. Men vi betaler likevel ekstra avdrag 2-3 ganger i året når det passer i forhold til utgiftene til oppussing i de ulike periodene, så hittil ligger vi i rute til å nedbetale på under 20 år selv om låneavtalen sier 30. Jeg synes det er mye mer fleksibelt enn om vi var bundet til å betale en høyere sum i måneden og dermed risikerer å måtte utsette arbeid eller låne penger for å pusse opp. Anonymkode: 7c7fd...291 Det er det jeg tenker også. Vil heller ha det mer fleksibelt økonomisk enn å være bundet til høye avdrag. Vi har mye EK likevel, så hvis vi måtte selge boligen ender vi uansett med et par mill i egenkapital. Pluss området har forventet prisvekst. Anonymkode: 75f16...da6
Fru Uperfekt Skrevet 16. juni 2019 #12 Skrevet 16. juni 2019 På 15.6.2019 den 7.29, AnonymBruker skrev: Dvs hvis jeg har 50% EK kan jeg fortsatt få nedbetalingstid på f.eks 25 år, og dermed ha lavere terminbeløp? Forsto jeg det riktig nå? Anonymkode: 75f16...da6 Ja, det er rett
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg kan jo like godt investere pengene i andre ting, og få bedre avkastning? Renta er jo fortsatt ganske lav. Blir den høyere kan jeg jo bare doble nedbetalingstiden - eller mer. Kunne sikkert fint nedbetalt summen det er snakk om over f.eks 8 år hvis det var nødvendig. Anonymkode: 75f16...da6 Det er ikke bare å «doble nedbetalingstiden». Da må lånet refinansieres, og om det er mulig spørs på om økonomien din på det tidspunktet. Mister du jobben for eksempel, så er det ikke sikkert du klarer å betjene det samme lånet som i dag ihht bankens likviditetsanalyse osv.. da ville jeg heller valgt en lang nedbetalingstid til å begynne med, og gjort større innbetalinger på lånet ved anledning. Ellers støtter jeg deg i forslaget ved å spare alternativt i tillegg. Betaler du lave terminkostnader på lånet kan du spare ved siden av i fond Aksjefond har en gjennomsnittlig forventet langsiktig avkastning på 7%, mens renten på boliglånet er rundt 2,5%- 3% nå. Så ja, det kan lønne seg! Anonymkode: bcf13...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå