AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 En jeg studerer med var nylig involvert i en tragisk dødsulykke. Vedkommende sovent bak rattet og kjørte på en person som omkom. Nå kjenner jeg ikke personen personlig, men foreløpig er hen i normal aktivitet med studier og jobb. Vet hen har vært til avhør, men etter det har intet skjedd (annet enn at noen andre har mistet en kjær person i livet sitt og måtte arrangere begravelse etc og alt som følger med et brått og uventet dødsfall ifht sorg, praktiske ting osv). Jeg har også full sympati med medstudenten som også fikk livet snudd på hodet. Men er tilsynelatende ikke fått noen konsekvenser.. Men er det sånn? Eller får man noen konekvens selv om det var uhell/sovent? Anonymkode: 3c628...9d7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #2 Skrevet 14. juni 2019 Uaktsomt drap. Med mulig skjerpende omstendigheter hvis vedkommende visste hen ikke burde kjørt bil som følge av mangel på søvn, medikamenter og lignende. Anonymkode: c84a7...0a1 20
Gjest loveli Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 Merkelig. Man har vel ansvar for å holde seg våken når man kjører? Akkurat som man har ansvar for å følge med generelt?
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 4 minutter siden, loveli skrev: Merkelig. Man har vel ansvar for å holde seg våken når man kjører? Akkurat som man har ansvar for å følge med generelt? Klart man har det. Men det hjelper lite når man faktisk sovner. Eller sitter med trynet i mobilen, er rusa osv. Vi er mennesker og da skjer sånt, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 Han får leve "som normalt" frem til rettsaken.men av erfaring kan jeg si at han ikke lever normalt. Anonymkode: ad730...aa6 36
Vox_populi Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 7 minutter siden, loveli skrev: Merkelig. Man har vel ansvar for å holde seg våken når man kjører? Akkurat som man har ansvar for å følge med generelt? Ikke merkelig i det hele tatt. Har du aldri opplevd å duppe av selv om du egentlig ville holde deg våken? 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: En jeg studerer med var nylig involvert i en tragisk dødsulykke. Vedkommende sovent bak rattet og kjørte på en person som omkom. Nå kjenner jeg ikke personen personlig, men foreløpig er hen i normal aktivitet med studier og jobb. Vet hen har vært til avhør, men etter det har intet skjedd (annet enn at noen andre har mistet en kjær person i livet sitt og måtte arrangere begravelse etc og alt som følger med et brått og uventet dødsfall ifht sorg, praktiske ting osv). Jeg har også full sympati med medstudenten som også fikk livet snudd på hodet. Men er tilsynelatende ikke fått noen konsekvenser.. Men er det sånn? Eller får man noen konekvens selv om det var uhell/sovent? Anonymkode: 3c628...9d7 Som du skriver: nylig involvert. Sånne ting tar tid. Kanskje dette kommer opp i retten neste år. Fram til da er det et helvete for han. Og han vil få straff, han vet bare ikke hvor mye. Anonymkode: 750b4...ac2 17
Gjest loveli Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 2 minutter siden, Vox_populi skrev: Ikke merkelig i det hele tatt. Har du aldri opplevd å duppe av selv om du egentlig ville holde deg våken? Men man får vel straff for det(?), var poenget mitt. Man kjenner om man er trøtt? Hvis man ikke kjenner det burde man ikke få ha lappen. Da stiller man i samme kategori som de med epilepsi eller demens, tenker jeg. At man plutselig uten forvarsel sovner... Nei, har aldri opplevd det. Tror folk flest merker om de er trøtte? Hvis man ikke merker det har man et ansvar om å tenke igjennom hvor mye søvn man har hatt den siste tiden og prøve å konkludere om man burde sette seg bak rattet eller ikke. Akkurat som man må gjøre etter en fuktig kveld og finne ut om man fortsatt er alkoholpåvirket osv. At man sovner gir deg vel ikke fripass til å slippe straff? Man har et ansvar, uansett?
Gjest loveli Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som du skriver: nylig involvert. Sånne ting tar tid. Kanskje dette kommer opp i retten neste år. Fram til da er det et helvete for han. Og han vil få straff, han vet bare ikke hvor mye. Anonymkode: 750b4...ac2 👍
Vox_populi Skrevet 15. juni 2019 #10 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, loveli skrev: Men man får vel straff for det(?), var poenget mitt. Selvfølgelig. Men først må man vente på rettssak(ene). Deretter er det å vente på å bli innkalt til soning. Selv om du aldri har opplevd det, er det ganske vanlig at folk dupper av i lenestolen selv om de egentlig hadde planlagt å holde seg våken til noen kommer, se ferdig et tv-program eller en film eller noe slikt. Vi er mennesker og gjør feil stadig vekk. Gjør aldri du? 12
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #11 Skrevet 15. juni 2019 Nei, en feil som denne er uakseptabel. Kjenner man at man er såpass sliten får man parkere bilen. Anonymkode: 667d3...9d4 13
Brunhilde Skrevet 15. juni 2019 #12 Skrevet 15. juni 2019 36 minutter siden, Dævendøtte said: Klart man har det. Men det hjelper lite når man faktisk sovner. Eller sitter med trynet i mobilen, er rusa osv. Vi er mennesker og da skjer sånt, dessverre. Man har, selv om "vi er mennesker" ansvar for å ikke sovne når vi kjører bil, ikke bruke mobiltelefon og ikke kjøre når vi er ruset. Det er egentlig ganske enkelt. 30 minutter siden, Vox_populi said: Ikke merkelig i det hele tatt. Har du aldri opplevd å duppe av selv om du egentlig ville holde deg våken? Det har nok de fleste, men det er langt mellom å duppe av i godstolen mens man venter på et tv-program og å gjøre det samme når man kjører bil. Det første er akseptabelt, det andre er ikke! 11
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #13 Skrevet 15. juni 2019 Tror du de blir buret inne med det samme ulykken skjer? Det skjer nesten aldri, kun i veldig alvorlige tilfeller (drap o.l.). Først må de gjennom rettsaken(e). Så er det å vente på soning. Jeg kan nesten garantere at vedkommende ikke lever «som normalt». Han (eller hun) har fått livet satt på vent, og må leve med at han har tatt livet av en uskyldig person. For de fleste er dette en verre straff enn selve fengselsstraffen (selv om de utad virker upåvirket). Anonymkode: 08c12...59e 11
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. juni 2019 #14 Skrevet 15. juni 2019 1 minutt siden, Brunhilde skrev: Man har, selv om "vi er mennesker" ansvar for å ikke sovne når vi kjører bil, ikke bruke mobiltelefon og ikke kjøre når vi er ruset. Det er egentlig ganske enkelt. Ja, er ikke uenig i det hele tatt jeg. Men det er også ganske enkelt, sånt skjer noen ganger, uansett om man vil eller ei. Fordi vi er mennesker. Og mennesker gjør feil.
Vox_populi Skrevet 15. juni 2019 #15 Skrevet 15. juni 2019 9 minutter siden, Brunhilde skrev: det er langt mellom å duppe av i godstolen mens man venter på et tv-program og å gjøre det samme når man kjører bil. Det første er akseptabelt, det andre er ikke! Selve innsovningen er lik, men konsekvensene KAN bli ulike, alt etter hva som skjer. Alle som har kjørt mye langkjøring, har våknet av at man har kommet over i et rumlefelt, i hvert fall. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #16 Skrevet 15. juni 2019 Mest sannsynlig blir han dømt for uaktsomt bildrap og må betale erstatning og evt sitte noen dager i fengsel. I denne saken ble en 21-åring dømt til 120 dager i fengsel, hvor 30 var ubetinget, og erstatningskrav på over 600k. https://www.aftenposten.no/norge/i/xRkrMn/21-aring-domt-i-Hoyesterett-for-uaktsomt-bildrap Anonymkode: 1f3c5...475 3
Gjest loveli Skrevet 15. juni 2019 #17 Skrevet 15. juni 2019 4 minutter siden, Vox_populi skrev: Selve innsovningen er lik, men konsekvensene KAN bli ulike, alt etter hva som skjer. Alle som har kjørt mye langkjøring, har våknet av at man har kommet over i et rumlefelt, i hvert fall. Det håper jeg da virkelig ikke stemmer. Stor forskjell på å sovne i lenestolen hjemme og bak rattet i en drapsmaskin. Man merker vel uansett om man er trøtt, før man sovner i lenestolen eller bak rattet? Man må da merke at man ikke burde kjøre? At du spør om jeg aldri gjør feil er usaklig og hører ikke hjemme i en diskusjon.
Gjest loveli Skrevet 15. juni 2019 #18 Skrevet 15. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig blir han dømt for uaktsomt bildrap og må betale erstatning og evt sitte noen dager i fengsel. I denne saken ble en 21-åring dømt til 120 dager i fengsel, hvor 30 var ubetinget, og erstatningskrav på over 600k. https://www.aftenposten.no/norge/i/xRkrMn/21-aring-domt-i-Hoyesterett-for-uaktsomt-bildrap Anonymkode: 1f3c5...475 Så... det å drepe noen med bilen er ikke ansett for å være spesielt alvorlig. Rart at man får mye strengere straff om man transporterer 100gram cannabis i bilen sin over grensa...
Vox_populi Skrevet 15. juni 2019 #19 Skrevet 15. juni 2019 4 minutter siden, loveli skrev: Det håper jeg da virkelig ikke stemmer. Stor forskjell på å sovne i lenestolen hjemme og bak rattet i en drapsmaskin. Man merker vel uansett om man er trøtt, før man sovner i lenestolen eller bak rattet? Man må da merke at man ikke burde kjøre? At du spør om jeg aldri gjør feil er usaklig og hører ikke hjemme i en diskusjon. Hva du håper eller frykter, er usaklig og hører ikke hjemme i en diskusjon. Hvis du derimot vil bidra med erfaring fra omfattende langkjøring, er jeg lutter øre. Skrivebordsfilosofi fra uerfarne sjåfører (eller endog folk som ikke engang har sertifikat) er fullstendig verdiløst. Men så dum er du selvsagt ikke, at du skriver om ting du ikke kjenner godt til. Så jeg ser fram til et innsiktsfullt bidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #20 Skrevet 15. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: En jeg studerer med var nylig involvert i en tragisk dødsulykke. Vedkommende sovent bak rattet og kjørte på en person som omkom. Nå kjenner jeg ikke personen personlig, men foreløpig er hen i normal aktivitet med studier og jobb. Vet hen har vært til avhør, men etter det har intet skjedd (annet enn at noen andre har mistet en kjær person i livet sitt og måtte arrangere begravelse etc og alt som følger med et brått og uventet dødsfall ifht sorg, praktiske ting osv). Jeg har også full sympati med medstudenten som også fikk livet snudd på hodet. Men er tilsynelatende ikke fått noen konsekvenser.. Men er det sånn? Eller får man noen konekvens selv om det var uhell/sovent? Anonymkode: 3c628...9d7 Hva feiler det folk som lager tråder som denne, mangler du fullstendig sosiale antenner og evne til empati? Bruk google, så finner du de svarene du trenger. Anonymkode: 03b82...ae9 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå