Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #1 Skrevet 1. mai 2005 Jeg har surret og rotet og nå trekker de restskatten som jeg skulle betalt i fjor direkte fra lønnen min. Det er for så vidt ok, men det jeg lurer på er om dette fører til en betalingsanmerkning for meg? Er det noen som vet?
Smørblomsten Skrevet 1. mai 2005 #2 Skrevet 1. mai 2005 Litt usikker, men tror ikke det blir en betalingsanmerkning, det beste er å ringe selskapet som trekker deg! De kan jo svare på om du står registrert med anmerkning. F.eks Dun&Bradstreet eller Lindorff kan kanskje se det... Hvis du f.eks i fremtiden skal søke om lån, og låneinstitusjonen krever bekreftelse på inntekt iform av f.eks lønnsslipp, og de ser at det trekkes fra lønna di, så vil det kanskje slå negativt ut...
Gjest Hilde K S Skrevet 1. mai 2005 #3 Skrevet 1. mai 2005 Dersom du lot vær å melde fra om at du ikke kunne innbetale skatten innen fristen, får du betalingsanmerkning. Når fristen for innbetalingen går ut, får du et brev fra kemneren, der de ber deg ta kontakt om du ønsker å betale inn mindre avdrag, eller om du har betalingsproblemer. Om du gjorde dette, får du ikke betalingsanmerkning.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #4 Skrevet 1. mai 2005 Jeg ga beskjed og fikk en nedbetalingsordning. På grunn av at jeg stod midt i et samlivsbrudd og plutselig sto igjen med en masse andre ubetalte regninger i tillegg, ble det vanskelig å følge opp alt, så derfor ble ikke nedbetalingsordningen fulgt opp. Jeg fikk ikke noe brev etter at nedbetalingsordningen ble inngått.
Gjest happyending Skrevet 1. mai 2005 #5 Skrevet 1. mai 2005 Hvis det er statens innkrevningssentral som har gått til det verk at de trekker pengene automatisk fra lønna di uten at du egentlig har samtykket til det, så har du nok dessverre fått anmerkning ja.. Eksen min fikk hvertfall det når han var i samme situasjon..
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #6 Skrevet 2. mai 2005 Trodde det offentlige ikke brukte betalingsanmerkninger ?? Du blir heftet med kravet så lenge det ikke er oppgjort, men når alt er betalt var det iallefall tidligere ikke noe mere med det - kontra privat anmerkninger hvor det står en periode etter at kravet er oppgjort.
Gjest happyending Skrevet 2. mai 2005 #7 Skrevet 2. mai 2005 Trodde det offentlige ikke brukte betalingsanmerkninger ?? Du blir heftet med kravet så lenge det ikke er oppgjort, men når alt er betalt var det iallefall tidligere ikke noe mere med det - kontra privat anmerkninger hvor det står en periode etter at kravet er oppgjort. Jeg er ikke sikker.. Men du får nok ikke lån hvertfall hvis man har noe uoppgjort hos staten..
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #8 Skrevet 2. mai 2005 Statens innkrevingssentral får du ikke anmerkning av med mindre de tar pant i bolig/eiendeler. Hvis de bare trekker fra lønna er det ingen som har tilgang til de opplysningene. Dermed får du ikke anmerking. Jeg fikk dette på tv-lisensen (nekta å betale av prinsipp.. ikke lurt.. hehe), og jeg har sjekka mange ganger etterpå og også spurt de, har ikke fått anmerking pga. dette, og det ble trekt fra lønna. Hvis du er usikker kan du ringe Creditinform og spørre om du har anmerking, hvis de sier nei, har du ikke.
Gjest Fruktfat Skrevet 2. mai 2005 #9 Skrevet 2. mai 2005 av forskjellige grunner ble ikke påkoblingsavgifta vår betalt da vi bygde (ikke vår feil), og ble da trukket direkta fra lønna til sambo. ingen betalinganmerkning på ham ihvertfall.
diddi Skrevet 4. mai 2005 #10 Skrevet 4. mai 2005 Statens innkrevingssentral får du ikke anmerkning av med mindre de tar pant i bolig/eiendeler. Hvis de bare trekker fra lønna er det ingen som har tilgang til de opplysningene. Dermed får du ikke anmerking. Jeg fikk dette på tv-lisensen (nekta å betale av prinsipp.. ikke lurt.. hehe), og jeg har sjekka mange ganger etterpå og også spurt de, har ikke fått anmerking pga. dette, og det ble trekt fra lønna. Hvis du er usikker kan du ringe Creditinform og spørre om du har anmerking, hvis de sier nei, har du ikke. Men er det Statens innkreingssentral som trekker skattekravene? Jeg trodde kemneren hadde hjemmel til dette på egenhånd.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #11 Skrevet 4. mai 2005 "Statens innkrevingssentral får du ikke anmerkning av med mindre de tar pant i bolig/eiendeler. Hvis de bare trekker fra lønna er det ingen som har tilgang til de opplysningene. Dermed får du ikke anmerking." Ja, dette er riktig. Jeg har et spørsmål som er kanskje litt utenfor tema. Hvis man skal søke om lån og må legge frem lønnslipp så vil det jo komme frem av den dersom man blir trukket i lønn. Er det noen som vet om dette vil gjøre at man ikke kan få lån, selv om kravet ikke er registrert som en anmerkning?
Vienn Skrevet 5. mai 2005 #12 Skrevet 5. mai 2005 Restskatt til kemneren som til slutt blir trukket på lønn, vil ikke medføre betalingsanmerkning.
Såpebobla Skrevet 6. mai 2005 #13 Skrevet 6. mai 2005 Man får ikke betalingsanmerkning når det gjelder restskatt. Forøvrig er det ikke Statens Innkrevingssentral som driver inn restskatt, det er skatteoppkreveren i respektive kommune.
diddi Skrevet 8. mai 2005 #14 Skrevet 8. mai 2005 "Statens innkrevingssentral får du ikke anmerkning av med mindre de tar pant i bolig/eiendeler. Hvis de bare trekker fra lønna er det ingen som har tilgang til de opplysningene. Dermed får du ikke anmerking." Ja, dette er riktig. Jeg har et spørsmål som er kanskje litt utenfor tema. Hvis man skal søke om lån og må legge frem lønnslipp så vil det jo komme frem av den dersom man blir trukket i lønn. Er det noen som vet om dette vil gjøre at man ikke kan få lån, selv om kravet ikke er registrert som en anmerkning? Det finnes vel de banker / lånekonsulenter som stiller spørsmålstegn ved en slik opplysning. Jeg finner ihvertfall det naturlig at de reagerer på noe slikt. Det er jo tross alt ikke en "frivillig" betalingsatale, men et tvangstrekk besluttet av namsmann/særnamsmann. Men jeg tror veldig mange ikke lar denne opplysningen være avgjørende for om man får lån eller ikke. Svært mange får jo lån selv om de har anmerkninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå