Gå til innhold

Hjelp til valg av hekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal plante hekk, en hekk som ikke har for stort volum i bredden (veldig liten hage). Hadde egentlig bestemt meg for vinterliguster, men ser at den får bær som er giftige. Har ikke barn nå, men det er barn i boligfeltet. Nå vet jeg ikke om de er oppdratt til å ikke spise av andre sine hekker, men det er noe i meg som kanskje tenker at jeg burde gå for en barnevennlig hekk siden jeg bor som jeg gjør? 

Bor i kyststrøk på sørlandet. Har kommunal vei med brøyting rett utenfor der hekk skal stå, så planta må tåle litt juling fra snø sånn sett. Noen tips (sånn foruten Tuja)? Har også kikket litt på blankmispel, men blir litt motløs over den bittelille størrelsen :ler:

Anonymkode: 890e1...298

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det forresten hekker som er mer miljøvennlige enn andre? Fra det jeg kan lese om blankmispel og miljø, utgår nok den planten. 

Skrevet

Eple hekk. Sykt kult

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Tummy skrev:

Eple hekk. Sykt kult

Kult, men gir ikke en tett hett som skjermer for innsyn. Jeg står mellom vinterliguster, bøk, og svartsurbær nå.

Skrevet

Må den være vintergrønn?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kult, men gir ikke en tett hett som skjermer for innsyn. Jeg står mellom vinterliguster, bøk, og svartsurbær nå.

Rogn kan også gi fin hekk eventuelt også slåpetorn. 

Skrevet

Jeg driver også og ser på hekk, ønsker en vintergrønn og tror jeg har landet på laurbærhegg. Veldig fin, vintergrønn hekkplante. Den får giftige bær, men om den beskjæres på våren tror jeg man unngår dette. 

Ellers er barlind en fin hekk, vokser fort 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk for vinterliguster :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...