Gå til innhold

Vanskelig fra 1 til 0 dupp. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Dattera mi som nettop har fylt to, vil ikke sove på dagen. Hun har ikke roen til å ligge stille og prøve å sove, og å bli trillet i vogna er ikke lenger et alternativ, for hun skjønner hva som skjer. Hun er jo ikke særlig trøtt heller i 12 tiden, så tenker jeg at hun kanskje er ferdig med dupp... Men, så blir hun stuptrøtt i 15 tiden og nesten umulig å holde våken, og blir overtrøtt og det blir hylgrining når hun legges 1930 ca.. Vi prøver å roe ned osv.. 

Det er jo klart at hun trenger søvn, men ikke vil sove. Og sovner hun på dagen, er hun kjempevanskelig å vekke, hun sover da kjempegodt. Hun hadde kanskje sovet 3 timer i strekk hadde jeg ikke vekket henne etter en time. Og sover hun i en time, sovner hun ikke før 22 på kvelden... 

Jeg vil jo egentlig at hun tar seg en lur, så ettermiddagen ikke blir så fæl for henne, men hun vil jo ikke. Blir så feil å tvinge henne og lage dårlig stemning osv..

Når hun legger seg på kvelden, bruker hun lang tid for å finne roen, men blir i sengen og leker litt med kosedyret sitt. Så det å sove for kvelden er helt ok for henne. 

Burde jeg bare kjøre på med 0 dupp og heller legge i 19 tiden? Hun står opp mellom halv åtte og åtte. Uansett. 

Eller burde jeg prøve å få henne til å sove på dagen? 

Anonymkode: 80ece...30d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville lagt henne kanskje 1830 i en ovegangsperiode. Kanskje hun våkner klokka sju om morgenen, men det får heller være. Overgangen fra dupp til null dupp er pyton for mange.... Ingenting blir riktig, liksom.... 

Legg henne halv sju, bruk badekar/dusj om kvelden for å holde ut, det funket hos oss husker jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Ulrikke skrev:

Ville lagt henne kanskje 1830 i en ovegangsperiode. Kanskje hun våkner klokka sju om morgenen, men det får heller være. Overgangen fra dupp til null dupp er pyton for mange.... Ingenting blir riktig, liksom.... 

Legg henne halv sju, bruk badekar/dusj om kvelden for å holde ut, det funket hos oss husker jeg. 

Kanskje verdt å prøve, og heller forskyve leggetiden gradvis. Vi har prøvd å se an hver dag, men det er jo ikke så lett når man skal prøve å ha rutiner😂 men det høres ut som en god ide, da blir det ikke for sent og det blir ikke så lenge for henne. Heldigvis er det sommer, så alltid litt annet enn trøtthet å fokusere på 😊

Tusen takk for godt råd:) 

Anonymkode: 80ece...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er også å legge henne tidligere på kvelden. Faste rutiner 🌼 Hvis hun sover 12 timer lange netter så kan det jo godt hende at hun ikke trenger dagsøvn mer. Min mellomste sluttet med dagsøvn like etter at han ble to år, nettopp fordi han sov like lenge på natten som din. Min eldste og yngste sov ikke mer enn 10-11 t netter og hadde da behov for dagdupp frem til de nærmet seg tre år.

Anonymkode: d157e...449

AnonymBruker
Skrevet

Husker godt da min eldste holdt på slik, de fikk han ikke til å sove lenger i barnehagen og han sovnet i vogna på vei hjem fra barnehagen på ettermiddagen, dønn sliten. Var umulig å holde han våken, han sovnet en gang med en is i hånda også (og is er det beste han vet 😅) Det var en seig overgang fra dupp til null dupp, og mye tull med legging på kvelden fordi han rakk å sove på veien hjem. Varte kanskje i 2-3 uker og så gikk det over, og vi la han til normal tid igjen rundt kl 19. I følge min barnehage var det helt normalt at det var sånn i en overgangsperiode ihvertfall :)

Anonymkode: 61100...7fb

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk ned til 30 min hvil, og å vekke kl 07 om morgenen for å få til hvil på dagen. Etter ca 2 uker ble dette en god rutine. Å kutte ut hvilen var umulig, så da måtte søvn på natten reduseres. 

Det er viktig å legge tidligere om de ikke sover på dagen

Anonymkode: 8db03...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...