Gå til innhold

Samboer mener jeg skal avlyse sydentur pga sjalu stebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn med min samboer, de er 3 år og den yngste er 8 mnd. Samboer har et barn på 12 år fra et tidligere forhold.  Jevnt over så er vi en godt fungerende familie, den eldste på 12 er hos oss hverandre uke tirsdag – søndag. Dessverre må jeg si, har det vært en del utfordringer etter sistemann kom. Babyen hadde kolikk og sov knapt de første 3 mnd, og tilsvarende for meg som heller knapt sov. I tillegg har  jeg gått gjennom en tung  fødselsdepresjon, men jeg har fått hjelp og nå som baby er 8 mnd begynner ting å bli beder.

Min samboer pendler og jobber skift, og er mye borte. Jeg har min familie på en annen kant av landet og samboers familie har som regel nok med sitt, så vi har ikke hatt noe særlig involvering fra besteforeldre. Situasjonen har derfor blitt veldig veldig tung for min del. Primært når mine foreldre har kommet på besøk har jeg hatt mulighet til å komme meg litt. Sambo har tatt sin skjerv, men han har også et barn til som han følger mye opp. Pga min situasjon med fødselsdepresjon har mine foreldre heldigvis stilt opp når de har kunnet, og det har vært fantastisk. Jeg fyller nå rundt år og mine foreldre og min søster har som gaven invitert meg og mine to barn på sydentur i to uker. Vi skal reise om to dager er planen. Mannen jobber, og skal bruke ferien sin på oppussing, så derfor var det ikke aktuelt for ham å reise nå.

Problemet oppstår når samboer mener jeg skal droppe reisa. Dette kom han med i går kveld. Det viser seg at eldstemann er skikkelig sjalu på de to yngste som skal til Spania uten hen.  Det har vist vært mye klaging tiil mora, og hun mener jeg skal droppe reisa. Mine foreldre og min søster har primært gjort dette for å få være med barna, men også for å avlaste meg og gi meg mulighet til  å komme meg litt. Jeg har knapt hatt et minutt uten barna siden yngstemann kom til verden. Og det er normalt når man får barn, men med depresjon er det ekstra verdi i egentid. Jeg har gledet meg til denne turen siden jeg fikk nyss om den og jeg kjenner at den vil gjøre meg og helsa mi godt. Nå ønsker altså samboer at jeg skal avstå fra turen av hensyn til hans eldste. Og at jeg for lenge siden burde sett at det var urettferdig at hen ikke var invitert med. Samboer mener også jeg burde kjefte på mine foreldre for å ikke inkludere hans barn. Noe som er helt urimelig. Barnet er med på alt, men denne turen er unntaket.

I denne saken handler det mye om meg og min helse, og om mine foreldres og søsters samvær med mine to barn hvor de ønsker å stille opp slik at jeg kan slappe av.  Som sagt bor de på en annen kant av landet og ser oss ikke ofte. Det er ikke noen ordinær familietur.  De har dessuten bestilt før skoleferien pga økonomi.  Situasjonen her hjemme er veldig anspent. Jeg føler ikke jeg gjør noe galt ved å reise,  men jeg trenger dette for å komme meg og skaffe mer energi for å gi mer her hjemme. Stebarnet og også mora som har blanda seg inn er i harnisk. Mannen sier jeg bør holde meg hjemme og at familien min er urimelig som ikke spanderer tur på hele hurven. Saken er den at vi pusser opp hus og vi har vært enige om å droppe ferie i år for å bli ferdig med huset, stebarnet og pappa skal på en egen tur til sverige. Og sammen skal vi på hytta. Ut over det blir det ikke all verden i år.

Så hva gjør jeg? Jeg synes ikke jeg er urimelig som takker ja til denne gaven fra min familie. Jeg trenger virkelig litt avslapning og å komme meg bort. Eller burde jeg avlyse og bli hjemme?

Anonymkode: 5b7ee...d39

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei det er ikke du som er urimelig.

1) Du bestemmer ikke hvem din familie skal invitere på tur.

2) Mannen har selv takket nei til å bli med. Hadde han skullet vært med kunne han tatt med seg sin eldste for egen regning.

3) Det eldste barnet får faktisk ferie med sin far i tillegg til mest sannsynlig sin mor. Skal du kreve at barnet ikke reiser på den ferien fordi dine barn ikke får være med?

4) Dette er en bursdag der din familie har sett at du har behov for forandring med avlastning. Dette er ren medisin for deg.

5) Ikke gi etter for urimelige krav fordi mannen ikke vil stå opp for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler ikke om stebarnet. Du og deres to kan da fint reise. Det er far sitt ansvar med stebarnet, ikke ditt. Og stebarnets mor har da ikke noe å si på hva du skal gjøre!

Anonymkode: 277d3...047

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Du reiser selvsagt. Om han også skulle vært med hadde det vært naturlig at hans barn skulle være med, men ikke når det er bare deg å prioritere er avslapping og helse. 12 åringen ville kjedet seg i hæl.

Anonymkode: 0059a...522

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Reis! Og kos deg 😊 

Anonymkode: 9295a...bc3

• Liker 17
Skrevet

Jeg ser begge sider, og synes egentlig dette er veldig vanskelig. Det letteste er nok å støtte Ts som har mange gode argumenter, men jeg ser virkelig stebarnets side også. Det beste hadde jo vært om både samboer og stebarn kunne blitt med. Det er ikke vanskelig å skjønne stebarnet (at moren blander seg skjønnet jeg er en uting). Barneperspektivet er alltid viktig å ha med seg. 

• Liker 17
Skrevet

Reis med GOD samvittighet :)

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du reise. Ærlig talt, samboeren din er helt urimelig. Stesønn er ung, og kan unnskyldes for å være urimelig, men det kan ikke mannen din. 

Anonymkode: 0d006...e21

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Såklart du skal reise! Syns det er utrolig dårlig gjort av samboeren din og eksen hans og shame deg på den måten! Samboeren din burde unne deg den ferien og familietiden når du bor såpass langt fra familien din. Han virket rett og slett smålig og usympatisk i mine øyne. Eksen hans har virkelig ikke noe hun skal ha sagt her.. Stebarnet ditt klarer seg nok fint, alle må lære seg at man ikke kan få, eller få være med på, alt. Hilsen en som vokste opp som stebarn selv :)

Kos deg på tur! :)

Anonymkode: 9d2f1...38b

• Liker 24
Skrevet

Reis! Selvfølgelig skal du reise. Dette trenger du, og mannen din burde støtte deg overfor stebarnet. Er klart at barnet ikke får mer forståelse når hen ser at både mor og far er misfornøyde med at du reiser med de to andre barna.

Det her kunne blitt lagt fram som noe positivt også. Far og barn får tid helt alene, hvor ofte skjer det? Jeg tipper ikke så ofte. Og stebarnet er faktisk tolv år. Hadde skjønt det om hen var fem år eller aldersforskjellen mellom de andre barna var mindre. 

Stebarnet er også så stort at det går an å forklare at du har hatt det tøft den siste tiden, og at dette er en gave fra din familie for å avlaste deg. Hvis barna hadde blitt igjen med far, hadde han ikke fått pusset opp huset.

Først og fremst må dere foreldre stå på samme side overfor barnet, slik at hen kan få forståelse for situasjonen. Og jeg kan ikke fatte at mor blander seg inn i det her. 

Hadde far skulle blitt med (altså at det bare var stebarnet som var utelatt) hadde jeg syntes det hadde vært ganske fælt. Men det her er helt innafor. Men det trenger nok stebarnet hjelp til å se/forstå. Og da må far støtte deg i det her. 

Forklar til far hvor tiltrengt det her er. Jeg vet hvordan det er å være på randen/utbrent. Du trenger det her for å komme deg ovenpå, og du fortjener det.

God tur ❤️

• Liker 21
Skrevet

Du reiser selvsagt, du skal ikke engang vurdere å ha noe dårlig samvitiighet for det heller. :) 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din er en egoistisk dritt uten ben i nesa! Det er helt klart urimelig av han å si at du ikle skal reise. Og hvorfor vil mor at du skal ta stebarn på ferie uten pappaen sin? Det er jo helt vilt. 

Dra med familien din! Og barna dine! Få litt overskudd og energi!

Så har du kanskje energi til å stå opp mot mor og far. Kanskje tilogmed du innser at du har det bedre uten denne mannen. 

Anonymkode: 626d2...d00

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Så klart skal du reise. Et barn kan ikke få viljen sin bare fordi h*n furter og syns livet er urettferdig, for livet ER urettferdig av og til, å du trenger dette. For en dustete mann du har funnet deg.

Anonymkode: db564...1f0

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn med min samboer, de er 3 år og den yngste er 8 mnd. Samboer har et barn på 12 år fra et tidligere forhold.  Jevnt over så er vi en godt fungerende familie, den eldste på 12 er hos oss hverandre uke tirsdag – søndag. Dessverre må jeg si, har det vært en del utfordringer etter sistemann kom. Babyen hadde kolikk og sov knapt de første 3 mnd, og tilsvarende for meg som heller knapt sov. I tillegg har  jeg gått gjennom en tung  fødselsdepresjon, men jeg har fått hjelp og nå som baby er 8 mnd begynner ting å bli beder.

Min samboer pendler og jobber skift, og er mye borte. Jeg har min familie på en annen kant av landet og samboers familie har som regel nok med sitt, så vi har ikke hatt noe særlig involvering fra besteforeldre. Situasjonen har derfor blitt veldig veldig tung for min del. Primært når mine foreldre har kommet på besøk har jeg hatt mulighet til å komme meg litt. Sambo har tatt sin skjerv, men han har også et barn til som han følger mye opp. Pga min situasjon med fødselsdepresjon har mine foreldre heldigvis stilt opp når de har kunnet, og det har vært fantastisk. Jeg fyller nå rundt år og mine foreldre og min søster har som gaven invitert meg og mine to barn på sydentur i to uker. Vi skal reise om to dager er planen. Mannen jobber, og skal bruke ferien sin på oppussing, så derfor var det ikke aktuelt for ham å reise nå.

Problemet oppstår når samboer mener jeg skal droppe reisa. Dette kom han med i går kveld. Det viser seg at eldstemann er skikkelig sjalu på de to yngste som skal til Spania uten hen.  Det har vist vært mye klaging tiil mora, og hun mener jeg skal droppe reisa. Mine foreldre og min søster har primært gjort dette for å få være med barna, men også for å avlaste meg og gi meg mulighet til  å komme meg litt. Jeg har knapt hatt et minutt uten barna siden yngstemann kom til verden. Og det er normalt når man får barn, men med depresjon er det ekstra verdi i egentid. Jeg har gledet meg til denne turen siden jeg fikk nyss om den og jeg kjenner at den vil gjøre meg og helsa mi godt. Nå ønsker altså samboer at jeg skal avstå fra turen av hensyn til hans eldste. Og at jeg for lenge siden burde sett at det var urettferdig at hen ikke var invitert med. Samboer mener også jeg burde kjefte på mine foreldre for å ikke inkludere hans barn. Noe som er helt urimelig. Barnet er med på alt, men denne turen er unntaket.

I denne saken handler det mye om meg og min helse, og om mine foreldres og søsters samvær med mine to barn hvor de ønsker å stille opp slik at jeg kan slappe av.  Som sagt bor de på en annen kant av landet og ser oss ikke ofte. Det er ikke noen ordinær familietur.  De har dessuten bestilt før skoleferien pga økonomi.  Situasjonen her hjemme er veldig anspent. Jeg føler ikke jeg gjør noe galt ved å reise,  men jeg trenger dette for å komme meg og skaffe mer energi for å gi mer her hjemme. Stebarnet og også mora som har blanda seg inn er i harnisk. Mannen sier jeg bør holde meg hjemme og at familien min er urimelig som ikke spanderer tur på hele hurven. Saken er den at vi pusser opp hus og vi har vært enige om å droppe ferie i år for å bli ferdig med huset, stebarnet og pappa skal på en egen tur til sverige. Og sammen skal vi på hytta. Ut over det blir det ikke all verden i år.

Så hva gjør jeg? Jeg synes ikke jeg er urimelig som takker ja til denne gaven fra min familie. Jeg trenger virkelig litt avslapning og å komme meg bort. Eller burde jeg avlyse og bli hjemme?

Så klart skal du dra!!! Du må jo nyte livet og ta deg en velfortjent ferie etter alt slitet!! Om mannen er slik for han være hjemme og ta seg tid til stesønnen !! 

Ikke bry deg du, dra slik du har planlagt og nyt det!! :) 

Anonymkode: 7460f...6ed

• Liker 12
Skrevet

Og Ts, vis mannen din denne tråden. Kanskje han klarer å innse hvor urimelig han er.

Man skal unne partneren sin gode ting.

• Liker 10
Skrevet

Jeg har mange ganger vært på tur med min mor/mine foreldre med vår felles datter uten at stebarna har vært med. Har aldri vært noen sure miner fra noen pga det!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sier som alle andre her: REIS! INGEN har rett til å blande seg oppi at du skal på tur! 

Anonymkode: 7f29f...5cf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk folkens! Dere er gull!!! Skal vise dette til samboer. Tror han kommer på bedre tanker :-) ❤️

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...