Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, fikk nettopp lønnslippen og der ser jeg at jeg har blitt trukket i feriepenger. På lønnsslippen står det lønn/trekk ved ferieutbetaling, som nesten utgjorde hele beløpet. Jeg fikk forresten ulønnet permisjon forrige måned (mai), men skal dette ha noe å si for i år? Dette skjønner jeg ikke helt.

Håper noen kan hjelpe 😀

Anonymkode: cac8b...cea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har vel blitt trukket for ferie. 

Anonymkode: ca5a1...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du vel lønn som vanlig uavhengig når du tar ut ferie? Mange steder er juni lønn+feriepenger-25 dager lønn. Altså noe høyere trekk enn normal lønn. Med ulønnet, er det ikke lønn å trekke, da går det av feriepengene. 

Anonymkode: 91a32...450

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man blir trukket for de ukene man skal ha ferie. Har du opparbeidet deg feriepenger? For det er disse du får utbetalt nå, siden mesteparten av lønnen forsvinner i ferietrekk. 

Anonymkode: b049e...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi blir trukket for 5 ferieuka men på lønnslippen står det litt innviklet. men er helt vanlig å bli trukket om du har 5 uker ferie. får kun feriepenger i juni, ikke lønn siden jeg har fastlønn.

Anonymkode: bcc2c...ffb

AnonymBruker
Skrevet

Du får feriepenger basert på feriepengegrunnlaget fra i fjor minus lønn de ukene du har ferie. 

Anonymkode: 2617e...c48

Skrevet

Om du hadde ulønnet permisjon i mai, men ikke ble trukket i lønn i mai, vil nok trekket være mot feriepenger i juni. 

5 ukers ferie (5 dagers uke) utgjør 25 fri dager, mens en gjennomsnittlig måned har 21-22 arbeidsdager (5 dagers uke). 

Differansen på 3-4 (tror de bruker 3,25) dager trekkes fra feriepengene. 

Har du ikke har fullt opptjent feriepengegrunnlag fra i fjor kan det utlignes.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har opparbeidet meg feriepenger fra i fjor. 

Skal ta meg ferie neste måned (juli) i 2 uker, tar ikke fullt ut 5 uker. Så da stemmer det at jeg skal bli trukket da, siden jeg hadde ulønnet permisjon hele forrige måned egentlig 😕 

Anonymkode: cac8b...cea

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at de ikke trekker for de 3 ukene du ikke skal ta ut da. 

Men hvorfor tok du ulønnet permisjon først, i stedet for å bruke ferie, når du uansett bare skal ha 2 uker?

Anonymkode: ba2cb...2ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 uker ferie må du jo ta. Får ikke tilbakebetalt det trekket. 

Anonymkode: 7935b...d77

Skrevet

Du er trukket for 5 uker ferie vil jeg tro. Ulønnet permissjon i mai har neppe noe med dette å gjøre 

Sannsynligvis er du trukket 4/26, 30/ 26 eller  25/ 22. Det skyldes at 5 uker ferie er 4 dager mer enn en månedslønn ( evt 3 dager mer om dere ikke beregner lørdager som arbeidsdager) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...