Gå til innhold

2,5 åring som ikke får sove på kvelden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden påske har han slitt med å sove på kvelden. Klokka blir fort 22-23 før han sovner. Han ligger å gråter og roper om alt mulig. Vi er inne å sjekker han så han gråter ikke hysterisk. Har to andre barn som blir forstyrret av dette sirkuset. 

Noen som har opplevd det samme? Hva gjorde dere i denne perioden? Har prøvd å sitte inne hos han men da bare tuller han å bruker enda lenger tid. 

Anonymkode: 45afc...afd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sover han på dagtid? Hvis ja, så ville jeg kuttet ut duppen.

Har dere prøvd å høre på lydbok, evt rolig musikk? 

Anonymkode: 47a0e...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Her ble løsningen å legge han enda tidligere enn vanlig. Rett å slett for å få han til å sovne tidligere. 

Anonymkode: e137c...d01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover han på dagtid? Hvis ja, så ville jeg kuttet ut duppen.

Har dere prøvd å høre på lydbok, evt rolig musikk? 

Anonymkode: 47a0e...d3c

Ja han sover 1,5 time. Barnehagen vil ikke gå med på å kutte. De mener han trenger den luren. 

Har ikke prøvd lydbok eller musikk. Tenker at kanskje lydbok med en hyggelig historie hadde passet han fint. Han kan bli litt giret av musikk. Takk for tips. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her ble løsningen å legge han enda tidligere enn vanlig. Rett å slett for å få han til å sovne tidligere. 

Anonymkode: e137c...d01

Ok. Det har ikke funket her desverre. Han står opp mellom kl 6.30-8.00 og har prøvd å legge han tidligere enn kl 19 som han var vant med før han slet med å sovne. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja han sover 1,5 time. Barnehagen vil ikke gå med på å kutte. De mener han trenger den luren. 

Har ikke prøvd lydbok eller musikk. Tenker at kanskje lydbok med en hyggelig historie hadde passet han fint. Han kan bli litt giret av musikk. Takk for tips. 

Ts

Bruk helgen på å kutte til 1 time. Det er ikke barnehagen som bestemmer! Vi har nylig kuttet i duppen til vår jente 22 mnd. Fra 2 timer til 1,5. Barnehagen foreslo at vi skulle kutte til 1 time ettersom det er det mest vanlige for barn over to år

Anonymkode: e9057...3fd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruk helgen på å kutte til 1 time. Det er ikke barnehagen som bestemmer! Vi har nylig kuttet i duppen til vår jente 22 mnd. Fra 2 timer til 1,5. Barnehagen foreslo at vi skulle kutte til 1 time ettersom det er det mest vanlige for barn over to år

Anonymkode: e9057...3fd

Vi kuttet til 1 time etter påske og det ble litt bedre. Men barnehagen syntes det fungerte dårlig så stod veldig hardt på at vi måtte gå til 1,5 time(sov 2 timer før påske) 

Hjemme sover han aldri og sovner da ca kl 20. Men barnehagen insisterer hardt på at det ikke er til hans beste å droppe lur i barnehagen. De sier at det er mye mer slitsomt enn å være hjemme. Skjønner jo det men.... Nå er han fortsatt våken å han er jo trøtt men får liksom ikke sove. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tvillinger på samme alder. Vi holder på å kutte duppen helt for de er helt tullete på kvelden. De sovner mye enklere de dagene de ikke sover på dagen. De er ganske trøtte og grinete  på slutten noen dager, men det går seg vel til. Så ville kuttet ned på soving, til kanskje tre kvarter eller noe. I barnehagen trenger de nok litt pause og hvile. Husk at det er dere som foreldre som bestemmer hvor lenge barnet skal sove i barnehagen, ikke de ansatte. Det går jo ann å være litt fleksibel og si at de skal vekke etter en time i starten og litt mindre om en ukes tid. Om barnet er veldig trøtt kan det få sove ti minutter til.  Eller er det godt tips med lydbok eller rolig musikk. Enya er deilig høre på. Har mange rolige sanger. Er glad i en sang som heter aniron. Ligger på YouTube, har også en rolig musikkvideo. Den liker mine å slappe av til. Lykke til 😀

Anonymkode: 5d45d...f1e

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Hvor lenge har barnehagen forsøkt kortere lur da? Det tar jo gjerne noen uker før de tilpasser seg ny rytme. 

Her var det barnehagen som foreslo å kutte luren helt da han var 2.5, fordi de slet med å legge han. Det var noen uker hvor han sovna under fruktmåltidet kl 1430, men bhg sa det bare var å gi det litt tid, og etter noen uker klarte han seg helt fint uten den luren. 

Dere bestemmer! Høres ut som kutting av daglur kan gi dere mer søvn totalt, og også mer kvalitetstid i våken tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Albbas skrev:

Hvor lenge har barnehagen forsøkt kortere lur da? Det tar jo gjerne noen uker før de tilpasser seg ny rytme. 

Her var det barnehagen som foreslo å kutte luren helt da han var 2.5, fordi de slet med å legge han. Det var noen uker hvor han sovna under fruktmåltidet kl 1430, men bhg sa det bare var å gi det litt tid, og etter noen uker klarte han seg helt fint uten den luren. 

Dere bestemmer! Høres ut som kutting av daglur kan gi dere mer søvn totalt, og også mer kvalitetstid i våken tilstand. 

Han sov 3 timer fra august-mars. 2 timer fra mars-april. Så prøvde jeg at de kuttet fra 2 til 1time etter påske men de gå opp etter tre dager og sa han minst måtte ha 1,5 time men helst gå tilbake til 2 timer. Nå har han sovet 1,5 time siden påske. Styret på kvelden har pågått i 3-4 mnd. 

Ja vet jo egentlig at vi bestemmer men måten ped leder snakker til meg er som at jeg ikke ønsker det beste for han. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sov 3 timer fra august-mars. 2 timer fra mars-april. Så prøvde jeg at de kuttet fra 2 til 1time etter påske men de gå opp etter tre dager og sa han minst måtte ha 1,5 time men helst gå tilbake til 2 timer. Nå har han sovet 1,5 time siden påske. Styret på kvelden har pågått i 3-4 mnd. 

Ja vet jo egentlig at vi bestemmer men måten ped leder snakker til meg er som at jeg ikke ønsker det beste for han. 

Ts

Min barnehage gjorde det samme. Jeg så bare at det er viktigere for han å sove på natta enn i barnehagen, og at det var fordi han sov så lenge i barnehagen at han ikke sov om natta å dermed var trøtt i barnehagen. Så sa jeg bare at den vonde sirkelen måtte stoppe så fikk heller guttungen være sur og trøtt i barnehagen noen dager.

Anonymkode: 58b45...a78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min barnehage gjorde det samme. Jeg så bare at det er viktigere for han å sove på natta enn i barnehagen, og at det var fordi han sov så lenge i barnehagen at han ikke sov om natta å dermed var trøtt i barnehagen. Så sa jeg bare at den vonde sirkelen måtte stoppe så fikk heller guttungen være sur og trøtt i barnehagen noen dager.

Anonymkode: 58b45...a78

Ja er så enig med deg. Jeg er i tillegg hjemme i permisjon så han har korte dager. Han er der fra ca 9.30/10.00-15.00. Tenker at han faktisk bør få prøve å ikke sove en periode for å se om han sovner tidligere. Idag bikket kl akkurat 23 før han sovnet. Det er virkelig ikke bra. 

Klarer ikke helt å sette fingeren på det men barnehagen vil ikke se det fra min side. 

Ts

Skrevet

Ja! Datteren min var sånn, var bare tull og turning i sengen til sent, sent om kvelden. Ble først enig med barnehagen om å kutte ned luren til én time, det funket ikke.

Vi kuttet den helt ut (fordi hun i helgene klarer seg ganske fint uten lur), dette ble prøvd i bare noen dager, men funket ikke da hun hver dag sovnet på vei hjem fra barnehagen. 

Nå sover hun 30 minutter i barnehagen og virker uthvilt når jeg kommer å henter henne (hun har korte dager på 5-6 timer) samtidig som at det ikke er noe tull ved legging og hun kan legges 19:00-19:30 og sover etter kort tid. 

En av de ansatte prøvde seg her og å si at «jammen søvn avler jo søvn, og de skal jo regulere det selv», heldigvis stod en av de andre der og, og var enig med meg om at hun får alt for lite nattesøvn, som jo er viktig..

AnonymBruker
Skrevet

Ingem barnehage kan kreve at en på 2,5 skal sove så lenge. Kutt ned til 30 min og krev at de følger der. 

Når barnet sovner kl 23 er det på ingen måte barnets beste å sove så mye på dagen. Det blir alt for få timer med søvn i løpet av et døgn. Hadde evnt bedt helsesøster om hjelp til å bli med på et møte for å forklare barnehagen

Anonymkode: 7f71a...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett tørre å si fra til barnehagen. Barnet sovner for sent på kvelden, og det er typisk pga dagsoving. Barnet er 2,5 år og det går derfor fint å droppe soving på dagen. Det finnes ikke noen magisk løsning for å få han til å sove tidlig på kvelden. 

Anonymkode: 799db...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...