AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #21 Skrevet 8. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, hvordan går det? Vurderer samme operasjon selv, men ble litt usikker nå. Har nemlig ingen plager, bortsett fra at det ser så fælt ut..😥 Anonymkode: c0e88...554 Jeg er i samme situasjon! Er i midten av 20-årene, og har en mariske/hemoroide. Fastlegen min har sagt at hun kan gi meg henvisning til å få den fjernet hvis jeg ønsker det. Umiddelbart tenkte jeg ja, men er litt usikker etter å ha lest på nettet om det. Jeg er også mest plaget av at det ser fælt ut, men også litt plaget av at det er vanskeligere å tørke seg etter avføring. Hater når jeg ikke får gått på toalettet etter frokost og før jeg dusjer, og det har ført til at jeg ofte har med intimservietter i veska. Anonymkode: 65321...e74 4
Snabeltann Skrevet 9. juli 2019 #22 Skrevet 9. juli 2019 Følger denne! Slitt med samme problematikk i 15 år faktisk, men aldri turdt og gått til det skrittet å gjøre noe med det.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #23 Skrevet 12. juli 2019 På 9.7.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev: Hei, hvordan går det? Vurderer samme operasjon selv, men ble litt usikker nå. Har nemlig ingen plager, bortsett fra at det ser så fælt ut..😥 Anonymkode: c0e88...554 Hei. Det går bra. Merker at tiden hjelper på. Jeg går fint på do nå, tørking er blitt bedre faktisk. Men ikke som før da, men føles litt lettere å bli ren. Det virker som at det blir mest borte, tilbake til normalen på ene siden mens på andre siden er det blitt små harde klumper, arrvev? Uansett så har det vell gått en måned nå. Får gi det en måned til før jeg gir en endelig dom. Ingen ubehag eller smerter. Ts her kommer bilde etter 1 mnd Anonymkode: 52cb6...354 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #24 Skrevet 12. juli 2019 På 9.7.2019 den 8.59, Snabeltann skrev: Følger denne! Slitt med samme problematikk i 15 år faktisk, men aldri turdt og gått til det skrittet å gjøre noe med det. Jeg må jo si at jeg synes det er verdt det. Bare i seg selv at jeg ikke lenger bruker lang tid på do lenger. Eller, jeg bruker jo litt tid på å tørke men alt kommer med en gang og som normalt. Det er en ekstrem lettelse for min del. Har ikke brukt fingeren en eneste gang for å få ting ut. Ts Anonymkode: 52cb6...354 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #25 Skrevet 24. juli 2019 Hvordan går det? Anonymkode: c2778...a8c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #26 Skrevet 31. august 2019 Tusen takk for historien og bilder, sitter og gråter nå pga en hemoroide som har kommet igjen og igjen etter tre fødsler 😫 Tidligere har jeg klart å «dytte» dem vekk og brukt Sheriproct iherdig men denne gangen blir den bare værende og det er et mareritt 😩 Har du noengang fått «strikk» rundt for å fjerne? Leste at mange får det.. Anonymkode: 78af4...3c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #27 Skrevet 31. august 2019 Jeg har selv gjennomført samme operasjon som deg TS etter to svangerskap. Skulle inn til fjerning av marisker men kom ut med en helt annen operasjon hvor de hadde fjernet to hemorider. Min vei tilbake til normalitet tok nesten ett år. Etter operasjonen fikk jeg frikort på under en uke, jeg hadde helt sinnsyke smerter og blødde blod fra rumpen i lang, lang tid. Jeg ble sydd for fast sammen slik at avføringen ikke ville komme ut, stingene raknet noe som gjorde at huden spratt opp og det hele var faktisk ganske traumatisk. Kirurgen sydde meg så stramt at jeg fikk en utposning(som da ble til marisk). Det tok meg ytterligere to år før jeg fikk time for å kutte vekk all løshud som ble igjen etter hovedoperasjonen. Nektet å dra tilbake til samme kirurg da jeg rett og slett var livredd for det han gjorde i første ru ned. Jeg vil faktisk ikke anbefale noen å utføre en slik operasjon dersom man ikke er endesløst plaget. Marisk operasjon i seg selv var uproblematisk, der kuttet de bare vekk huden uten å sy, var tilbake til normal rundt 2 uker etterpå. Håper virkelig alt ordner seg for deg 🙂 Anonymkode: c1fc8...fee 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #28 Skrevet 12. oktober 2019 På 1.9.2019 den 0.32, AnonymBruker skrev: Jeg har selv gjennomført samme operasjon som deg TS etter to svangerskap. Skulle inn til fjerning av marisker men kom ut med en helt annen operasjon hvor de hadde fjernet to hemorider. Min vei tilbake til normalitet tok nesten ett år. Etter operasjonen fikk jeg frikort på under en uke, jeg hadde helt sinnsyke smerter og blødde blod fra rumpen i lang, lang tid. Jeg ble sydd for fast sammen slik at avføringen ikke ville komme ut, stingene raknet noe som gjorde at huden spratt opp og det hele var faktisk ganske traumatisk. Kirurgen sydde meg så stramt at jeg fikk en utposning(som da ble til marisk). Det tok meg ytterligere to år før jeg fikk time for å kutte vekk all løshud som ble igjen etter hovedoperasjonen. Nektet å dra tilbake til samme kirurg da jeg rett og slett var livredd for det han gjorde i første ru ned. Jeg vil faktisk ikke anbefale noen å utføre en slik operasjon dersom man ikke er endesløst plaget. Marisk operasjon i seg selv var uproblematisk, der kuttet de bare vekk huden uten å sy, var tilbake til normal rundt 2 uker etterpå. Håper virkelig alt ordner seg for deg 🙂 Anonymkode: c1fc8...fee Jeg ønsker å utføre marisk operasjon. Var det virkelig så enkelt som du sier at de bare kutter vekk og alt var ok etter 2 uker? Har så utrolig mye marisker/hudfolder at jeg bruker en evighet på å bli ren, evt Må dusje etter toalettbesøk. Kan du si ca hvor i landet du fikk utført første og andre operasjon? Anonymkode: c2778...a8c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #29 Skrevet 24. februar 2020 Jeg vil bare takke deg for at du har laget denne tråden, TS!!!! Veldig hjelpsom, og jeg ser nå at jeg sliter med akkurat det samme. Jeg har hatt det slik så lang og tror ikke jeg vil opereres, det får bare se ut som det gjør. Ingen skal bak der og glo og jeg blør ikke. Anonymkode: 13e74...8ba 5
Tbritiy Skrevet 26. august 2020 #30 Skrevet 26. august 2020 Tenkte å dele min erfaring med fjerning av en marisk! Jeg er i midten av 20-årene og har ikke født barn, men fikk en hemoroide for et par år siden som jeg behandlet selv med salve. Hemoroiden forsvant, men etter det fikk jeg en såkalt marisk. Jeg googlet og googlet, og da jeg leste at en person skrev at fjerning av marisk kunne føre til at de kunne ødelegge lukkemuskelen, bestemte jeg meg for å legge det på hylla. Men tanken på denne marisken fortsatte å plage meg, og jeg bestemte meg til slutt for å bestille time privat for å få den fjernet. Det har nå gått 5 dager siden jeg var på klinikken. Jeg spurte kirurgen om det var fare for å ødelegge lukkemuskulaturen, men det mente han bare var hvis man skulle "grave veldig" og "ikke visste hva man gjorde", så jeg stolte på at det skulle gå bra. Han begynte med å si at bedøvelse i det området kunne være smertefullt, men da han vel satte bedøvelsen gikk det fort over og helt fint! Så skar han vekk marisken og fortalte at han hadde holdt seg langt unna lukkemuskelen. Fikk beskjed om at såret ikke var sydd, og at jeg skulle dusje morgen og kveld (i tillegg til etter "større toalettbesøk") i 14-21 dager (til såret er grodd). Jeg kunne dra hjem lykkelig og var så lettet over at jeg endelig hadde gjort dette! Jeg hadde forventet meg enorme smerter etter inngrepet etter hva jeg har lest andre har gått igjennom, men jeg har ikke hatt noe smerter i det hele tatt! Tok paracet den første dagen for sikkerhetsskyld, men etter det har jeg ikke hatt behov for noe smertestillende. Tar avføringstabletter for å gjøre avføringen myk, da det er best for å ikke sprekke opp såret. Var en dag jeg ikke tok avføringstablett, og da begynte jeg å blø litt. Får jeg en marisk igjen, så nøler jeg ikke med å få den fjernet! Så til dere som vurderer å gjøre det samme, ikke vær engstelige! :-) 7 1
Gjest Lija Skrevet 7. oktober 2020 #31 Skrevet 7. oktober 2020 (endret) | Endret 26. september 2022 av Lija
Tbritiy Skrevet 8. oktober 2020 #32 Skrevet 8. oktober 2020 12 timer siden, Lija skrev: Vis skjult innhold Takk for at du deler! Er dette det samme tror dere? Sorry bilde, men har panikk for å gå til legen. Kan dyttes inn igjen😔 Tror det der er hemoroide? Men ikke ha panikk for å gå til legen, det er heelt normalt, og legen har sett det mange ganger!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #33 Skrevet 9. august 2022 Takk til ts og alle her som deler, endelig noen som gjør det! Anonymkode: 03ed4...eb8 3 1 2
Trådstarter18 Skrevet 26. april 2023 #34 Skrevet 26. april 2023 Legger inn min erfaring etter å ha lest mange skrekkhistorier av å fjerne marisker og å ta rektoskopi (undersøke endetarmen) og koloskopi (undersøke hele tarmen) Jeg synes ikke rektoskopi var vondt eller ubehagelig, veldig kort og grei undersøkelse (5min max). Koloskopi var heller ikke vondt (45min og 1.5t undersøkelse) Det var litt ubehagelig når slangen skulle inn, ellers ingen smerter, kun noe ubehag en sjelden gang når de skulle videre oppover i tarmen i svingene. Dette var ikke relatert til hemoroider eller marisker men undersøkelse pga IBS og mageplager over flere år. Spurte lege om henvisning til rektoskopi på Aleris, fikk time i midten av mars og operasjon i april, alt i alt max 3 måneder fra henvisning til operasjon. Egenandel på ca 375, men hadde frikort så betalte bare 75kr. Hadde en stor og en mindre mariske og en på innsiden av tarmen ved åpningen. Gruet meg til å fjerne marisker ved endetarmen da jeg leste at det var veldig vondt og lege sa at det kom til å være veldig vondt pga mange nerver, nødvendig med sykmelding og smertestillende. Jeg er nå på dag 1 etter operasjon, (operasjon i narkose, 20min max) Rett etter operasjonen dro jeg på flere ærend, handlet mat og hadde besøk på kvelden. Har ikke hatt noen smerter i det heletatt og ikke tatt noe smertestillende. Positivt overrasket og håper dette fortsetter. Kun såvidt litt ubehag om jeg bøyer eller strekker meg, hoster eller nyser, eller etter jeg har vasket meg forsiktig. Såret er åpent pga infeksjonsfare og fordi man kan risikere at stingene rakner om man syr. Er såvidt litt rødt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk med våtservietter, ikke behov for truseinnlegg/bind. Hadde tatt meg fri fra jobb noen dager for sikkerhets skyld, men ga beskjed nå at jeg kunne komme på jobb ettersom jeg ikke har noen plager, kun såvidt litt bankende følelse/litt øm/sår i perioder, dette er ikke ubehagelig eller vondt. Fjerner lett marisker igjen. Ser allerede at det ser mye bedre ut der nede. Tror det vil gro fint 1
Vågal Skrevet 15. mars #35 Skrevet 15. mars De bildene du la ut. Hva er det bilde av? Ser bare masse klumper. Er det nærbilde av rumpehullet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå