Gå til innhold

Utført hemoroide / mariske operasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å skrive litt om mine operasjonserfaringer på hemorideoperasjoner. Jeg ble operert i går, men er også operert en tidligere gang, så jeg starter med å fortelle litt om min første gang. 

Dette er en tråd for de som søker etter informasjon om dette, og jeg velger å skrive siden jeg selv har savnet å lese hva andre pasienter sin erfaring har vært. 

Jeg kommer til å dele hemoroidebilde (kun hemoroidedelen) så du som kan bli krenket bør slutte å lese. Om jeg så kan hjelpe 1 person så er det hele verdt det. 

Operasjon nr 1: 

Forhistorie:

Jeg fikk hemoroider etter min første fødsel, og var veldig plaget med renslighet samtidig som at jeg måtte bruke finger med papir inn i rumpa for å åpne opp slik at ting kunne komme seg ut. Jeg fikk til slutt innvilget operasjon.

Operasjonen:

Opererte på Bærum sykehus. Kirurgen hadde ikke sett på meg før operasjon, kun min fastlege slik at kirurgen visste sånn egentlig ikke hva som befant seg der før han stod der på operasjonsrummet. Man får noen smertestillende før man blir lagt på operasjonssengen og man sovner fort av narkosen. Mariskene ble skjært bort og hemoroidene ble sydd inn i rumpa igjen. Lokalbedøvelse i rumpa som gjør at det ikke gjør vondt før du er hjemme. 

Etter:

Jeg hadde helt forferdelige smerter i 1 og en halv uke, ville heller født mange ganger på nytt. Oxynorm og andre smertestillende fungerte ikke. Jeg lå i badekaret nesten døgnet rundt siden dette var min eneste smertelindring. Å bæsje var verdens UNDERGANG! 

Jeg merket når jeg ble bedre at hemoroidene som var blitt sydd inn, hadde kommet ut igjen. Jeg følte derfor at jeg ikke hadde blitt noe særlig bedre. Kun marisken var borte. Jeg lot det så være siden jeg ikke orket tanken på en ny operasjon. 

Jeg ble gravid igjen og fødte mitt siste barn. Siden siste barn nå var ute så ville jeg prøve å fikse ting på nytt. Gynokologen min sa at hun så at jeg hadde hemoroider og tilbydde seg å fjerne de med laser. Dette takket jeg ja til og bestilte time, prislapp: 5.000kr. Hun sa at de brennes av og at det derfor ikke er så vondt og de fleste er på jobb innen få dager igjen. Jeg dro til fastlegen og fikk undersøkt hemoroidene og nevnte muligheten med laser, men fastlegen min mente at det så ut som at jeg hadde analprolaps. Altså at endetarmen min stakk 1-2cm ut. 

Ble ble heretter henvist til rektoskopi, koloskopi, og røgnten av tarmene. Ingen funn funnet. Aner nå ikke hva som skjer videre. Noen måneder senere får jeg brev i posten: operasjon. 

13.juni 2019, operasjon nr.2: 

denne kan jeg utdype litt bedre siden jeg nå står i det. Jeg har vært så nervøs og full av angst pga alle smertene jeg har hatt med fødsler, rotfylling uten bedøvelse som funket og denne operasjonen nr 1. Jeg snakket med anestilegen om dette og hun fortalte meg at det var registrert ved første operasjon at jeg måtte ha masse mer under narkosen. Hun forklarte meg at jeg tydeligvis er en av de som ikke klarer  å bryte ned smertestillende på samme måte som andre og derfor måtte ha sterkere. 

Jeg ble lagt i narkose og operert. Etterpå fortalte anestilegen meg at det var slik denne gangen også og at dette ikke er noe man kan lyve på seg under narkose. Jeg fikk derfor med meg masse smertestillende hjem fikk lov til å doble dosene med morfin (fra 5mg til 10mg), mens ibux og paracet ikke skal dobles. De fortalte også at det var gjort en litt annen operasjon denne gangen slik at jeg skulle føle mer den sårfølelsen. De sa også at det vil se ut som masse hemoroider der og det gjør det, samt at jeg ikke ser hvor blodet kommer fra. De sa det var gjort kun utvendig. Kirurgen kunne ikke se noe av endetarmen på utsiden så det er jo flott. Men blir helt fjern av dårlig kommunikasjon fra spesialistene( kirugen hadde fått beskjed om analprolaps). 

Medisinene: 

- targiniq 5mg x 2 morgen og kveld (30 tabl)

- ibux 400mg kl 07, 12, 17 og kl 22

- panodil 500mg x2 kl 07,12,17 og 22 (12 tabl)

- ocynorm 5mg x 2 ved behov inntil 4 ggr per døgn. (12 tabl) 

- duphalac for mykgjøre avføring. 

Etter: 

Jeg har brukt medisinene som anbefalt og ikke hatt noe særlig smerter.

(Slankekuren gitt altså i dass 😄, morsomhet) 

Det gjør overraskende nok ikke vondt å bæsje men klarer ikke å spyle rent etterpå. Ser med speil og ser at det er fortsatt brunt innimellom de store hovne klumpene. Prøvde i dag å bade i grønnsåpe, og så skylle der etterpå. De moderne legene var ikke så fan av grønnsåpebad men ved behov at man skylte bort i området etterpå. 

Jeg har det nå etter operasjonen overraskende bra, men usikker på det endelige resultatet. 

Bilder vil komme, for den som har lignende problemer og lurer på om de har hemoroider, marisker eller er det endetarmen? Jeg har googlet så mye og vært så fortvilet, så vil derfor dele bilde av selve området for deg som selv er i en lignende situasjon. 

Anonymkode: 52cb6...354

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før operasjonen: 

ECB8CD13-F740-4B79-B883-6431A16024DD.png

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter operasjonen

B19F039D-8344-4DB2-8D3E-50E4ED338D39.jpeg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dag 2 etter operasjonen: sterke smerter, må fortsatt ha masse smertestillende, sover mye og ligger hele tiden. Det blør også fortsatt. De sa at jeg kan legge et kompress der, men har ikke det så har ikke gjort det. Får se til uken. Har prøvd å ta et bad etter avføring for å være sikker på at jeg blir ren der nede.. 

angrer ikke på operasjonen men som bildet viser så er det umulig å se om det egentlig er gjort noe.. tiden må vise

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dag 5 etter operasjonen: 

nettopp vært på do og bæsjet, er forferdelig vondt men likevel mindre vondt enn i går ettermiddag. Usikker på om det er fordi jeg fortsatt er påvirket av morfintablettene som jeg tok kl 06:30(6 timer etter) (Targiniq 10mg, 500gr ibux og 1gr paracet)?

Det blør fortsatt, senga ser ut som en krigssone og det stinker råtten blodtarmflora. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud! 

Takk!!!

Vær så snill å lov å oppdatere videre! Gjerne enda et bilde om noen uker! Endelig noen som skriver om dette! 

Første bilder var som å se meg selv. Er så lei av å måtte dusje etter hvert dobesøk for jeg blir aldri ren uten, har tenkt mye på operasjon! Takk for at du skriver om dette!!

Anonymkode: c2778...a8c

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud! 

Takk!!!

Vær så snill å lov å oppdatere videre! Gjerne enda et bilde om noen uker! Endelig noen som skriver om dette! 

Første bilder var som å se meg selv. Er så lei av å måtte dusje etter hvert dobesøk for jeg blir aldri ren uten, har tenkt mye på operasjon! Takk for at du skriver om dette!!

Hei! 

I dag har det gått en uke. De har blitt litt mindre. Jeg følte meg bedre. Jeg gikk ut av huset for første gang. Tok en tur på ikea. Satte meg i bilen med en sofapute og to sammenkrølla tepper, en på hver side oppå puta, siden jeg insisterte på at 500kr for en oppblåsbar ring ikke var aktuelt. Ikke undersøkt prisene andre steder så kan sikkert være lurt å ordne en putering i forkant. Funket helt med min løsning nå. Klarte fint å gå på ikea, men måtte gå sakte. 

Når jeg kom hjem var tiden inne for det kjipe, nemlig å bæsje. Det gikk overraskende bra, men smertene kom noen få timer etter. Som en kniv oppi rumpa. Det eneste som da funker er å ta et bad. Det lindrer. 

Jeg tar fortsatt oxynorm og targinq men føler at oxynorm ikke funker lenger, antakelig har kroppen vendt seg til dosen og jeg kjenner at jeg ikke orker ringe dagkirurgen for å spørre om dosen kan økes. 

Still gjerne spm om du har noen. 

Gjest frankie1985
Skrevet

Hva med å endre kosthold så du ikke får hemorrider?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, frankie1985 skrev:

Kjære søte snille deg, dette skjedde under min første graviditet og fødsel. Det ville ikke forsvinne etter dette, selv om jeg prøvde alt. Jeg har et bra kosthold, og har tro på at jeg skal kunne få et hemoroidefritt liv bare mariskene blir borte. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, frankie1985 said:

Jeg fikk første hemoroide som 25-åring. Jeg spiser sunt, og kostholdet mitt inneholder mye fiber. Dessuten har jeg vært toppidrettsutøver innen en friiidrettsgren, og dermed har jeg alltid trent mye. Likevel har jeg stort sett vært sittestillende når jeg ikke har trent, og alle i familien min på morssiden har hemoroider. Man kan altså få hemoroider selv om man er ung, aktiv, sunn og ikke har født et barn! Er så lei av alle fordommene mot og mytene rundt hemoroider.

Anonymkode: 65321...e74

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her! 

Oppdatering: 

etter 9 dager gjør det ikke lenger vondt å gå på do, men fortsatt vondt der nede slik at jeg ikke gjør stort.

blir også veldig fort sliten, svimmel osv, kanskje fordi kroppen jobber for å bli bra? Aner ikke. Sluttet med medisinene på dag 9, og i dag (dag 10) har jeg fortsatt ikke følt behov. 

Men! Ting er ikke borte. Håper jo tiden viser at det er hevelse og at det krymper, men ikke store troa. Blør fortsatt så ting er jo ikke bra enda. 

Bilde dag 10: 

EAFB2D91-5FE5-4F41-86A2-B5D1967FA22B.jpeg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det? 

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: 

Det har gått tre uker siden operasjonen fant sted. Tidligere måtte jeg inn i rumpen med en finger for å åpne opp for å få bæsjen ut. Dette er heldigvis nå over. Det er helt fantastisk å være ferdig med å bæsje på minuttet! Men nedturen kommer når jeg skal bli ren. Jeg dusjer og dusjer rumpehullet gjentatte ganger, blir aldri ren. Må avslutte med å tørke meg med mange våtservietter, men det gir seg liksom ikke, så trusa får bremsespor.. dette er nytt for meg. Kjipt er det også at mariskene fortsatt er der. Noen av de er veldig harde, som om det er arrvev eller hva, har ikke kunnskap nok om det. 

Det er i hvertfall ikke vondt lenger, men håper på at mariskene bare er hevelse...noe jeg tviler. Jeg ser for meg at jeg trolig neste gang må gå til en privat kirurg, men får vente til neste år 😞

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

♥️

Endret av Scarlettes
AnonymBruker
Skrevet

415B6423-3D15-4A48-BDAA-D284D5919187.jpeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykt at du legger ut bilder uten spoilertag. Nærbilder av anus faktisk. Spesielt.

Anonymkode: ede30...27a

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 20.40, Gjest frankie1985 skrev:

Har svært lite/oftest ikke noe med kosthold eller livsstil å gjøre. Helt normalt å få hemorider under svangerskap - og dette går sjeldent bort uten operasjon - og kanskje ikke da heller. Oftest (for kvinner) pga hormoner osv. Kommer også ofte pga antibiotikabehandling (og lett fortoppelse).

Anonymkode: 9a9d3...552

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykt at du legger ut bilder uten spoilertag. Nærbilder av anus faktisk. Spesielt.

Anonymkode: ede30...27a

Det er jo kjempebra for folk som er i samme situasjon. Står i HI at det kommer bilder liksom. 

Anonymkode: c0371...560

• Liker 25
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempebra for folk som er i samme situasjon. Står i HI at det kommer bilder liksom. 

Anonymkode: c0371...560

Enig! Veldig nyttig!

Anonymkode: 69ab4...2ed

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvordan går det? Vurderer samme operasjon selv, men ble litt usikker nå. Har nemlig ingen plager, bortsett fra at det ser så fælt ut..😥

Anonymkode: c0e88...554

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...