AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 Hei, Er det noen som kan svare meg på om jeg som "alenemor" mister bidragsforskuddet fra nav når jeg flytter inn til ny samboer? Det vil i tillegg til annen støtte jeg får, utgjøre en stor forskjell i min økonomi. Det føles samtidig så feil å ikke skulle flytte sammen, fordi jeg mister støtte.. Men jeg vil da bli avhengig av at min nye samboer er med å dekke utgifter til mine barn. Det føles urimelig. Så håper det ikke er slik at jeg mister det. Men håper noen har kunnskap om dette 😊 Anonymkode: e54ed...598
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #2 Skrevet 14. juni 2019 Det at du får samboer vil kunne påvirke hvilken forskuddssats du har rett på. Du kan leve i samboerforhold i 12 måneder før det får innvirkning da, om dere ikke har/får felles barn. Sjekk inntektsgrensene her: https://www.nav.no/421822/bidrag-forskudd-og-inntektsgrenser Anbefaler deg å melde fra til NAV med en gang sånn at de får det inn i systemet sitt. Da unngår du eventuelle feilutbetalinger også. Anonymkode: 3cabe...bff
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #3 Skrevet 14. juni 2019 Men er inntektsgrensene det jeg tjener, eller totalt? For jeg er student, så tjener mindre inn inntektsgrensene. Anonymkode: e54ed...598
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #4 Skrevet 14. juni 2019 Så det er urimelig at samboer skal bidra, men det er helt ok at samfunnet skal betale for ditt barn? Anonymkode: 0b815...d73 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #5 Skrevet 14. juni 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Er det noen som kan svare meg på om jeg som "alenemor" mister bidragsforskuddet fra nav når jeg flytter inn til ny samboer? Det vil i tillegg til annen støtte jeg får, utgjøre en stor forskjell i min økonomi. Det føles samtidig så feil å ikke skulle flytte sammen, fordi jeg mister støtte.. Men jeg vil da bli avhengig av at min nye samboer er med å dekke utgifter til mine barn. Det føles urimelig. Så håper det ikke er slik at jeg mister det. Men håper noen har kunnskap om dette 😊 Anonymkode: e54ed...598 Penger du mister i bidrag tar du igjen når samboer dele likt på utgiftene TIL HUSET og KOST. Trenger ikke å dele barneutgifter. Så ja, selvfølgelig skal ikke du få i poser og sekk! Anonymkode: d7a8a...57a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #6 Skrevet 14. juni 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er urimelig at samboer skal bidra, men det er helt ok at samfunnet skal betale for ditt barn? Anonymkode: 0b815...d73 Han har egne barn å forsørge. Anonymkode: e54ed...598
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #7 Skrevet 14. juni 2019 Man bør ikke få barn hvis man ikke har en plan for å forsørge dem. Anonymkode: 01beb...f23 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #8 Skrevet 14. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger du mister i bidrag tar du igjen når samboer dele likt på utgiftene TIL HUSET og KOST. Trenger ikke å dele barneutgifter. Så ja, selvfølgelig skal ikke du få i poser og sekk! Anonymkode: d7a8a...57a Du svarer ikke på spørsmålet mitt en gang. Jeg mister ganske mange tusen i overgangstøtte og støtte til barnetilsyn. De stiller jeg ikke spørsmål ved. Jeg stiller spørsmål om bidrag! Jeg får bidragsforskudd pga lav inntekt. Dette er penger jeg øremerket setter av til alt barna trenger. Bursdagsferinger, klær, skoleutstyr, fritidsutstyr osv. Ja, jeg synes det er urimelig at samboeren min skal dekke dette. Samtidig har jeg ikke råd til å dekke det alene. Jeg har råd til å bo alene, som aleneforsørger. Jeg har som boende alene råd til å kjøpe alt barna trenger. Selvfølgelig er det vesentlig for meg å vite hvilke konsekvenser et samboerskap vil føre til. Anonymkode: e54ed...598 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #9 Skrevet 14. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man bør ikke få barn hvis man ikke har en plan for å forsørge dem. Anonymkode: 01beb...f23 Trodde det var det jeg gjorde 🙄🤨 Anonymkode: e54ed...598 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #10 Skrevet 14. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bør ikke få barn hvis man ikke har en plan for å forsørge dem. Anonymkode: 01beb...f23 Ja for du er 100% sikker på hver eneste situasjon som kommer til å ramme deg for resten av livet ikke sant? Anonymkode: 6380d...a06 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #11 Skrevet 14. juni 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er urimelig at samboer skal bidra, men det er helt ok at samfunnet skal betale for ditt barn? Anonymkode: 0b815...d73 Jeg er enig i at det er på tryne. Staten taper penger på at jeg blir boende alene. Men det blir jeg, dersom det er best for barna mine. Anonymkode: e54ed...598
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #12 Skrevet 14. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var det jeg gjorde 🙄🤨 Anonymkode: e54ed...598 Nei du burde planlagt dette før du fikk barn. Noen alenemødre tror samfunnet skal ordnet alt for dem, du har også et ansvar! Anonymkode: 01beb...f23 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #13 Skrevet 14. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja for du er 100% sikker på hver eneste situasjon som kommer til å ramme deg for resten av livet ikke sant? Anonymkode: 6380d...a06 Man får ikke barn hvis man ikke kan ta vare på dem, så enkelt er det. Anonymkode: 01beb...f23
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #14 Skrevet 14. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei du burde planlagt dette før du fikk barn. Noen alenemødre tror samfunnet skal ordnet alt for dem, du har også et ansvar! Anonymkode: 01beb...f23 Men staten ordner alt for meg😁 Anonymkode: e54ed...598
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #15 Skrevet 14. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men staten ordner alt for meg😁 Anonymkode: e54ed...598 Jeg ser at du har den holdningen ja. Men du må lære deg å klare deg selv og. Anonymkode: 01beb...f23 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #16 Skrevet 14. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du har den holdningen ja. Men du må lære deg å klare deg selv og. Anonymkode: 01beb...f23 Thank you, next. Anonymkode: e54ed...598 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #17 Skrevet 14. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke barn hvis man ikke kan ta vare på dem, så enkelt er det. Anonymkode: 01beb...f23 Så dersom man havner i en uheldig situasjon hvor man feks mister jobben på grunn av konkurs og man ikke finner en ny, som gjør at man må leve på minstesats hos nav lenge, så skal man gjøre hva mener du? Adoptere dem bort? Verden er ikke svart hvit, prøv å se litt lenger enn din egen nesetipp Anonymkode: 6380d...a06 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #18 Skrevet 14. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei du burde planlagt dette før du fikk barn. Noen alenemødre tror samfunnet skal ordnet alt for dem, du har også et ansvar! Anonymkode: 01beb...f23 Ja for ALT i livet kan planlegges 🙄 Anonymkode: 6380d...a06 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #19 Skrevet 14. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så dersom man havner i en uheldig situasjon hvor man feks mister jobben på grunn av konkurs og man ikke finner en ny, som gjør at man må leve på minstesats hos nav lenge, så skal man gjøre hva mener du? Adoptere dem bort? Verden er ikke svart hvit, prøv å se litt lenger enn din egen nesetipp Anonymkode: 6380d...a06 Takk. Jeg går ikke på minstetakst. Jeg er student. Får overgangsstøtte, støtte til barnetilsyn og bidragsforskudd fordi far sitter i fengsel og er derfor ikke i stand til å betale barnebidrag. Anonymkode: e54ed...598
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #20 Skrevet 14. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg går ikke på minstetakst. Jeg er student. Får overgangsstøtte, støtte til barnetilsyn og bidragsforskudd fordi far sitter i fengsel og er derfor ikke i stand til å betale barnebidrag. Anonymkode: e54ed...598 Men i følge ab over her skulle du jo klart å planlegge dette 🙄 *facepalm* Anonymkode: 6380d...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå