Gå til innhold

Hvor mange kg hund går greit å holde igjen i båndet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en datter som er i ferd med å kjøpe seg en ny firbent venn. Vi har bare hatt mindre hunder i familien tidligere, og hun er opptatt av at det skal være en hund hun kan håndtere på egenhånd og klare å holde igjen dersom noe skulle oppstå og den trekker alt den kan. I og med at vi ikke har erfaring med litt større raser (hun ønsker seg gjerne en med litt størrelse, men trenger hjelp til å avgjøre hva som er håndterbart), ønskes gjerne deres erfaringer og historier. Jenta er rundt 55 kg.

Hva er deres erfaringer? Går det greit med en hund på rundt 30 - 35 kg f.eks?

Anonymkode: 05279...c0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags rase er det snakk om?

Vekta har ikke så mye å si, hverken hos eier eller hund, men hvor sterke de er.

Anonymkode: a1809...c6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke bestemt seg helt for rase ennå. Jeg vet hun blant annet har vurdert Chow Chow, men det er absolutt ikke sikkert det blir den rasen. Hun undersøker nøye hvilke raser som kan passe det hun kan tilby hunden, men det med vekt har hun vært opptatt av, da hun er redd for å skaffe en hund som er for sterk. 

Er Chow Chow en sterk hunderase? Og hva er andres erfaringer med hvilke størrelse på hunder som er håndterbare? Hun ønsker en hund med størrelse, men trenger litt hjelp til å finne ut hva som samtidig går greit å håndtere. Hadde vært så fint om det gikk på vekt, men utifra ditt svar skjønner jeg at det kanskje ikke er helt sånn det fungerer 😅

På forhånd takk :) 

AnonymBruker
Skrevet

Chow Chow burde gå greit å håndtere.

Jakt- og trekkhunder er sterke og har en veldig framdrift, så det er best å unngå.

Anonymkode: a1809...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vekt har ingenting å si. Det er om man trener hunden... Hester er jo mye tyngre og de håndteres av mennesker...

Anonymkode: a0db1...73e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hunden skal vel få oppdragelse? Lær den å gå pent som valp så er det ikke noe problem. Men jakt og trekkhunder er sterke og har mer "dra vilje". 

Jeg har hatt hund på 80 kg, null problem. 

Anonymkode: 6bf0a...2ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både en trekkvillig jakthund på 35 kg og en malamute på over 40 kg som jeg går med samtidig. Jeg veier riktignok mer enn personen det er snakk om i hovedinnlegget, men opplever at det er styrke og ikke min vekt det går på. Mine hunder er ikke 100% lydige, og i alle fall ikke når det er noe som beveger seg, eller hunder av motsatt kjønn. Dette pga sterk jaktinstinkt hos begge raser pluss samkjønnsaggresjon. Begge deler kan trenes på, men ingen av delene kan trenes helt bort.

Uansett: jeg klarer å holde igjen mine hunder, så jeg skulle absolutt mene at en relativt lett voksen skal klare å håndtere en hund i 30-35-kilosklassen når man har trent på det. 

Anonymkode: 248d0...9cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har tatt dere tid, og delt erfaringer. Høres ut som Chow Chow eller lignende kan være en fin hund for henne utifra det dere skriver. Den skal selvfølgelig bli trent, men samtidig vet vi ikke på forhånd at det aldri noen sinne vil oppstå en situasjon der hunden drar mot noe.  Det som er viktig for henne er at hun er trygg på at dersom det skulle komme en situasjon der hunden bykser fremover så vil hun ha kontroll 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Chow chow er  kjent som en vanskelig rase. 

Anonymkode: f5536...da6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun må IKKE kjøpe chow chow med mindre hun er virkelig erfaren med TRENING av hunder. Chow chow er en vanskelig rase..

Anonymkode: 1b728...381

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammel er dattera di? 

Min største hund er 36 kg og mitt barn på 12 år klarer å håndtere han, mens min andre hund er 30 kg, han derimot klarer ikke min datter å håndtere. Så det kommer ikke alltid an på antall kg, men på være måten til hunden. 

• Liker 1
Skrevet

Handler ikke om størrelsen på hverken hund eller eier. Uansett størrelse må hunden få trening og oppdragelse! 

Jeg er ca 70kg og har ei sterk tispe på 15kg som går pent i bånd. Kunne egentlig ikke tenkt meg en større hund. På glatta om vinteren er det mer enn nok hund å holde kontroll på. Man bør også tenke på om man klarer å holde igjen hunden om det kommer løshunder som vil hilse/bråke osv. Da nytter det ikke hvor pent din egen hund går i bånd.. 

Velg rase etter bruksområde og aktivitetsnivå, ikke størrelse/utseende. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun må IKKE kjøpe chow chow med mindre hun er virkelig erfaren med TRENING av hunder. Chow chow er en vanskelig rase..

Anonymkode: 1b728...381

Sliter ikke Chow'en med helseplager pga overflødig hud? 

AnonymBruker
Skrevet

Chow chow er fine, men de er beryktet for å være veldig STA og vanskelige å trene om de har bestemt seg for noe annet. Å lære den å gå pent i bånd og lystre hele tiden, kan derfor være litt vrient.

Hva med en gjeterhundrase? De er kjent for å være intelligente, lettlærte og svært opptatte av å gjøre som eieren ønsker.

Anonymkode: a3a1b...46b

Skrevet
38 minutter siden, Kvartz skrev:

Hvor gammel er dattera di? 

Min største hund er 36 kg og mitt barn på 12 år klarer å håndtere han, mens min andre hund er 30 kg, han derimot klarer ikke min datter å håndtere. Så det kommer ikke alltid an på antall kg, men på være måten til hunden. 

Forstår det slik at datteren er en ung voksen. Hun skulle jo skaffe hunden selv, og hun veier 55 kg 😉

Ja det kommer an på hundens lynne, og hvor sterk både hund og menneske er. Både fysisk og mentalt. Vekt har lite å si. 

Skrevet

Veier 51 kg selv, går med tre hunder på til sammen 100 kg i båndet. Trening har alt å si, mine går som engler i bånd og passerer greit forbi andre hunder.

Skrevet (endret)

Honnør for at hun er ansvarsbevisst og tenker på dette før hun skaffer seg hund! 

Som andre her sier,lurt å velge rase etter aktivitetsnivå og bruksområde. 

Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder å mestre å ha kontroll på hunden. Dressur/trening er selvfølgelig et moment,selv om dette ikke er alt. Er hun hundevant fra før?  Selv har jeg en 30 kg muskelbunt som går i full tenning (som i drar max i båndet) hver gang han ser en katt. I disse tilfellene «blokker» han omgivelsene han og all verdens dressur hjelper ikke. Stemora mi (som ikke er hundevant) har eksempelvis ikke sjans til å holde ham igjen i disse situasjonene,selv om hun er tyngre enn meg. 

Endret av Julie
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...