Gå til innhold

Seroquel - bivirkninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at folk kan reagere forskjellig. Men vil gjerne høre andres erfaringer med denne, eller lignende medisin. Jeg har nettopp startet. Og jeg har sjeldent opplevd bivirkninger av andre medisiner tidligere. Men denne har jeg blitt veldig sløv av. Noe jeg vet er normalt. Det er litt plagsomt, men dette avtar vel etterhvert? I tillegg har jeg opplevd veldig oppblåst mage hele uken! Vet ikke om det er medisinen, men det kan jo virke slik. Jeg kjente også "prikkinger" i fingrene i går kveld, samt kanskje litt småskjelven til tider. Jeg snakket med psykriatisk sykepleier i dag, og hun sier at noen tar denne ujevnt. Dvs, kun i tider der det føles behov. ( For tankekjør osv. ) 

Hva er deres erfaringer? Jeg var nemlig veldig skeptisk til å starte på ennå en medisin, da jeg går på cipralex fra før. ( Ganske lav dose da. ) 

Anonymkode: b5efe...ac3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal egentlig gå på quitapin pga bipolaritet/ søvnmangel, MEN klarer ikke quitapinen!!!! Hater den!! Blir heeeeelt ødelagt av den, til og med ved liten dose!! Den fungerer veldig godt på det den skal hjelpe mot, men jeg klarer ikke å være zombie HELE tiden. Håper den fungerer for deg og at bivirkningene gir seg.

Anonymkode: e9466...547

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 75mg for å sove på kvelden. Det er helt vanlig at man blir sløv ja, derfor brukes det veldig ofte som sovemedisin. 
Det første året var det mye nattesvette og mareritt, men det avtok. 
Har brukt det i to år nå, og sovner fortsatt ganske øyeblikkelig om jeg legger meg en times tid etter inntak. 

Anonymkode: 835c0...ced

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Seroquel for å sove på natten. Altså, man blir så trøtt av den, at den kan brukes som sovemedisin. I tillegg til at den virker på det psykiske, selvsagt. Hvis du tar den på dagtid, skjønner jeg godt at du blir sløv av den, når andre faktisk bruker den som sovemedisin. Jeg fikk beskjed om å ta to stk hver kveld, en time eller to før leggetid. Da ble jeg stuptrøtt etter en time, og sovnet som en stein om natten.

Det dumme med denne medisinen, var at jeg opplevde bivirkningen som står nevnt; vektøkning. Veldig. La på meg 6 kg på 6 mnd. Altså en kvart kg i uka.

Jeg sluttet med medisinen pga dette, selv om jeg hadde god virkning psykisk av den. Den var veldig effektiv på det. Men jeg orker ikke gå opp så kraftig i vekt, og det så jo ikke ut til å stoppe heller, bare fortsatte opp-opp-opp. Så jeg kuttet den ut. 

Anonymkode: 7c65f...31a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk også nettopp startet på dette. Var skeptisk i starten, da jeg ikke føler noe har fungert. Har slitt med store søvnvansker over lengre tid, og uro om kveldene. Og med de som har fungert, så har jeg fått skikkelig hangover dagen etter. Og da har jeg slutter å ta de, for da er jo dagen etter ødelagt uansett. Denne medisinen har fungert helt utrolig godt for meg. Beste jeg har prøvd. Fikk en helt to over meg og bare sovnet inn. Helt utrolig. Og helt fin dagen etter  ingen bivirkninger foreløpig. Tok en tabl 25mg. Men det er som med all medisin, det fungerer så forskjellig på folk, så du må nesten bare teste det ut😊

Anonymkode: 48cd0...635

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal egentlig gå på quitapin pga bipolaritet/ søvnmangel, MEN klarer ikke quitapinen!!!! Hater den!! Blir heeeeelt ødelagt av den, til og med ved liten dose!! Den fungerer veldig godt på det den skal hjelpe mot, men jeg klarer ikke å være zombie HELE tiden. Håper den fungerer for deg og at bivirkningene gir seg.

Ja for du blir også veldig sløv? Hele dagen liksom? Det avtar heller ikke? 

Jeg føler meg også litt Zombie. Men aller verst er det når jeg har skulle på morgenvakt denne uken. Jeg er så trøtt at det skulle tro det var midt på svarte vinteren. Litt ekkelt når jeg har litt kjøretid til jobb. Det virker til å gå seg til utover dagen, men trøttheten forsvinner ikke helt. Og den kommer litt i bølgedaler. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk Seroquel for å sove på natten. Altså, man blir så trøtt av den, at den kan brukes som sovemedisin. I tillegg til at den virker på det psykiske, selvsagt. Hvis du tar den på dagtid, skjønner jeg godt at du blir sløv av den, når andre faktisk bruker den som sovemedisin. Jeg fikk beskjed om å ta to stk hver kveld, en time eller to før leggetid. Da ble jeg stuptrøtt etter en time, og sovnet som en stein om natten.

Det dumme med denne medisinen, var at jeg opplevde bivirkningen som står nevnt; vektøkning. Veldig. La på meg 6 kg på 6 mnd. Altså en kvart kg i uka.

Jeg sluttet med medisinen pga dette, selv om jeg hadde god virkning psykisk av den. Den var veldig effektiv på det. Men jeg orker ikke gå opp så kraftig i vekt, og det så jo ikke ut til å stoppe heller, bare fortsatte opp-opp-opp. Så jeg kuttet den ut. 

Anonymkode: 7c65f...31a

Jeg tar den på kvelden. Men er trøtt dagen etter. Kunne aldri tatt denne på dagtid ser jeg!

Jeg er redd vektøkning, og dette var en av årsakene til at jeg ikke ønsket å starte på den. Men det er økt appetitt. Man legger ikke på seg av selve medisinen, men man må være obs på hvor mye man spiser. ( mao, litt som vanlig. 😄 )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bare dårlig og kjemisk lobotomert av den medisinen. For meg er den seriøst kun konstruktiv om det er formålstjenelig å ikke kunne tenke i det hele tatt. (én gang i blant)

Anonymkode: bc99e...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk også nettopp startet på dette. Var skeptisk i starten, da jeg ikke føler noe har fungert. Har slitt med store søvnvansker over lengre tid, og uro om kveldene. Og med de som har fungert, så har jeg fått skikkelig hangover dagen etter. Og da har jeg slutter å ta de, for da er jo dagen etter ødelagt uansett. Denne medisinen har fungert helt utrolig godt for meg. Beste jeg har prøvd. Fikk en helt to over meg og bare sovnet inn. Helt utrolig. Og helt fin dagen etter  ingen bivirkninger foreløpig. Tok en tabl 25mg. Men det er som med all medisin, det fungerer så forskjellig på folk, så du må nesten bare teste det ut😊

Anonymkode: 48cd0...635

Jeg går på 100mg. Kanskje litt mye? Kanskje jeg ikke trenger så mye. Men det er jo det legen har satt meg på. Leste at normal dosering er 25mg, 100mg, 200mg og 800mg?? Noe sånt.

Så flott å høre den fungerer for deg! :) 😄 Jeg håper jo også det. Men jeg tenker mye på vektøkning, da jeg har vært noen kg for mye før, men er endelig tålig fornøyd med vekten. For bare passe ekstra på. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Tar 50 mg ved behov, hvis jeg ikke får sove på kvelden. Blir supertrøtt av den dagen etterpå, hodet surrer og jeg blir veldig sløv. Får en behagelig ro over meg da, men jeg sliter utrolig mye med å stå opp de dagene jeg har tatt det. Virkningen føler jeg går over ved 14-15 tiden dagen etter.

Anonymkode: df14d...b46

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på 100mg. Kanskje litt mye? Kanskje jeg ikke trenger så mye. Men det er jo det legen har satt meg på. Leste at normal dosering pr.tablett er 25mg, 100mg, 200mg og 300mg?? Noe sånt.

Så flott å høre den fungerer for deg! :) 😄 Jeg håper jo også det. Men jeg tenker mye på vektøkning, da jeg har vært noen kg for mye før, men er endelig tålig fornøyd med vekten. For bare passe ekstra på. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 25-50 mg for søvn for noen år tilbake, men ble så trøtt dagen derpå at jeg kuttet de ut. Var sløv til langt ut på dagen og føltes som om jeg bare hadde sovet 4 timer fremfor 8. Dette er jo egentlig et antipsykotikum, og for personer som lider av f.eks schizofreni eller bipolaritet skal Seroquel motvirke symptomer på dette. Likevel har denne medisinen blitt veldig populær for den øvrige befolkningen som sovemedisin da den ikke er avhengighetsskapende og har en sløvende effekt. Noen medisiner gir vektøkning som bivirkning, men om dette er medisinen eller økt matlyst er jeg usikker på.

Anonymkode: 45d08...d60

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for du blir også veldig sløv? Hele dagen liksom? Det avtar heller ikke? 

Jeg føler meg også litt Zombie. Men aller verst er det når jeg har skulle på morgenvakt denne uken. Jeg er så trøtt at det skulle tro det var midt på svarte vinteren. Litt ekkelt når jeg har litt kjøretid til jobb. Det virker til å gå seg til utover dagen, men trøttheten forsvinner ikke helt. Og den kommer litt i bølgedaler. 

-Ts

Det sitter i hele dagen.. men verst de 12 første timene etter inntak... men, ja... mannen legger også merke til sløvhet i tale og fungering.. det er ikke greit! Så kan ikke ta de, selvom de fungerer :(

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 25-50 mg for søvn for noen år tilbake, men ble så trøtt dagen derpå at jeg kuttet de ut. Var sløv til langt ut på dagen og føltes som om jeg bare hadde sovet 4 timer fremfor 8. Dette er jo egentlig et antipsykotikum, og for personer som lider av f.eks schizofreni eller bipolaritet skal Seroquel motvirke symptomer på dette. Likevel har denne medisinen blitt veldig populær for den øvrige befolkningen som sovemedisin da den ikke er avhengighetsskapende og har en sløvende effekt. Noen medisiner gir vektøkning som bivirkning, men om dette er medisinen eller økt matlyst er jeg usikker på.

Anonymkode: 45d08...d60

Det er ikke medisinen i seg selv man legger på seg av. Men når man blir veldig trøtt og sløv, øker matlysten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar 200mg depot hver kveld, og etter tre års bruk har jeg få plager. Eneste er litt skjelving, men jeg tar Atenalol etter behov mot det. For meg har alltid fordelene vært flere enn ulempene, jeg setter stor pris på å ha stabil psyke uten at jeg føler meg flat eller følesesløs. Men som du sier så vil jo alltid alle ha ulike reaksjoner. 

Anonymkode: 51962...341

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min tar denne ved behov for angst, og han blir veldig irritabel. 

Anonymkode: 40f4d...174

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket litt svimmelhet på kvelden når jeg har tatt den,  selvom det går relativt fort over fordi jeg jo sovner. Men litt ekkelt, for jeg hater å bli svimmel og kvalm. Har også hatt hodepine på dagtid. Hvor lenge bør man stå på dem for å se om bivirkningene forsvinner? 

AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, June 15, 2019 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Mannen min tar denne ved behov for angst, og han blir veldig irritabel. 

Anonymkode: 40f4d...174

Har han ikke fått tilbud om andre alternativerettersom det er angst han sitter med?    

Anonymkode: 52d7f...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg stått på disse i rett over en uke, og i går natt fikk jeg noe som kunne minne om et lite panikk anfall, noe jeg ikke har hatt på lenge. 🤔 så forbannet pillen et øyeblikk der. Men så tenkte jeg i dag at jeg vil gi det iallefall 2 uker. Men jeg har gått ned litt på dosen. Jeg kan ikke gå så trøtt på jobb.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...