Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder uføre bør man ha som hovedregel i tankene sine at man egentlig vet svært lite. Folk som er såpass syke at de har fått innvilget uføretrygd har vært gjennom flere utredninger, vært i kontakt med mye helsepersonell og konklusjonen har blitt at man ikke kan jobbe. Da er det veldig naivt å tro at man sitter på bedre kunnskap om helsen til dette mennesket enn legene, psykologene etc. Folk flest skriker ikke høyt om alt de har av plager, spesielt ikke om det er så ille at man har blitt ufør. Du sier du vet om en diagnose han har, ok- for alt du vet kan han ha flere. Stol på de som har tatt denne avgjørelsen, ikke din egen vurdering, for du er ikke kvalifisert til det.

Anonymkode: ebe4e...9ab

Jeg har aldri sagt jeg sitter med noe bedre  kunnskap, er jo derfor jeg spør.

Har på følelsen at dere som bare svare dritt eller negativt, føler dere støtt på en eller annen måtte.

Anonymkode: 831b1...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har på følelsen at dere som bare svare dritt eller negativt, føler dere støtt på en eller annen måtte.

Var svaret mitt bare dritt og/eller negativt? Nøyaktig hva i svaret mitt var problematisk for deg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var svaret mitt bare dritt og/eller negativt? Nøyaktig hva i svaret mitt var problematisk for deg?

Det siste var til de som bare er negative, ikke til deg beklager at du tolket det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan ha rett i at du får negative svar fordi folk føler seg støtt. Etter å ha lest hele tråden skjønner jeg at du ikke mente det sånn, men jeg ble i utgangspunktet støtt både av hovedinnlegget ditt, og av innlegget de du forteller at din bror "bare har en personlighetsforstyrrelse". 

Når det gjelder hovedinnlegget så møtte jeg mine egne fordommer litt i døra da jeg gikk til bake å leste det en gang til. Da ser jeg at det faktisk er skrevet som et forholdsvis nøytralt spørsmål, selv om jeg tolket det negativt. Jeg tolket det negativt på grunn av konteksten, som er at spørsmålet stilles anonymt på et diskusjonsforum der jeg ofte før har sett negative holdninger mot uføre. 

Når det gjelder kommentaren der du forteller at din bror bare har en personlighetsforstyrrelse, viser du det som jeg i utgangspunktet oppfattet som en veldig respektløs holdning til folk med personlighetsforstyrrelser. Det virker som du bagatelliserer. Etter å ha lest hele tråden, skjønner jeg at du rett og slett ikke hadde kunskap. Det er selvfølgelig greit å ikke ha kunnskap, og når man ikke har kunnskap er det veldig bra å prøve å lære ting. Til en annen gang tror jeg du vil få en mye mer positiv tråd hvis du tenker over hvordan du formulerer deg, og om det er mulig at folk misforstår. Jeg tror tråden her hadde sett veldig anderledes ut hvis du f. eks. hadde formulert hi sånn:

Min bror har blitt ufør. Han har en personlighetsforstyrrelse. Jeg forstår ikke helt hva det innebærer for ham, og hvordan det hemmer ham i hverdagen. Hva er det som gjør at det er vanskelig for en person med en personlighetsforstyrrelse å ha en jobb?

Anonymkode: 2bf31...085

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan ha rett i at du får negative svar fordi folk føler seg støtt. Etter å ha lest hele tråden skjønner jeg at du ikke mente det sånn, men jeg ble i utgangspunktet støtt både av hovedinnlegget ditt, og av innlegget de du forteller at din bror "bare har en personlighetsforstyrrelse". 

Når det gjelder hovedinnlegget så møtte jeg mine egne fordommer litt i døra da jeg gikk til bake å leste det en gang til. Da ser jeg at det faktisk er skrevet som et forholdsvis nøytralt spørsmål, selv om jeg tolket det negativt. Jeg tolket det negativt på grunn av konteksten, som er at spørsmålet stilles anonymt på et diskusjonsforum der jeg ofte før har sett negative holdninger mot uføre. 

Når det gjelder kommentaren der du forteller at din bror bare har en personlighetsforstyrrelse, viser du det som jeg i utgangspunktet oppfattet som en veldig respektløs holdning til folk med personlighetsforstyrrelser. Det virker som du bagatelliserer. Etter å ha lest hele tråden, skjønner jeg at du rett og slett ikke hadde kunskap. Det er selvfølgelig greit å ikke ha kunnskap, og når man ikke har kunnskap er det veldig bra å prøve å lære ting. Til en annen gang tror jeg du vil få en mye mer positiv tråd hvis du tenker over hvordan du formulerer deg, og om det er mulig at folk misforstår. Jeg tror tråden her hadde sett veldig anderledes ut hvis du f. eks. hadde formulert hi sånn:

Min bror har blitt ufør. Han har en personlighetsforstyrrelse. Jeg forstår ikke helt hva det innebærer for ham, og hvordan det hemmer ham i hverdagen. Hva er det som gjør at det er vanskelig for en person med en personlighetsforstyrrelse å ha en jobb?

Anonymkode: 2bf31...085

Jeg mente ingenting negativt, ser nå at jeg burde formulert andreledes. Skal huske rådet ditt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ditt forslag er at dersom jeg noensinne blir frisk nok til å søke meg jobb igjen, skal jeg lyve på meg barn jeg ikke har så de tror det er derfor jeg har noen tiår med hull i CVen?

Eller hva er egentlig poenget ditt her? 

Anonymkode: 26274...3e8

Poenget er at man alltid har en mulighet til å komme seg tilbake til arbeidslivet, såfremt helsa tilsier det. 

Hull i CVen gjør selvfølgelig at man stiller litt dårligere med en gang, men da må man jobbe for å gjøre noe med det. Gjøre seg attraktiv på andre måter. Ta utdanning, ta kurs, ta vikariater dersom muligheten er tilstede. Eller begynne med en lavere stillingsprosent, og jobbe seg opp. 

Også er det selvfølgelig lov å pynte litt på sannheten også. Man må ikke oppgi hele sykdomshistorien sin. Det har ikke arbeidsgiver noe med uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om han har fått den diagnose så vet jo ikke du i hvilken grad av diagnosen som gjør at han ikke kan jobbe. Anbefaler deg og sett deg inn i det og ha personlighetsforstyrrelse, før du sutre om broren din på en offentlig forum.

Anonymkode: 7e6a2...bbb

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om han har fått den diagnose så vet jo ikke du i hvilken grad av diagnosen som gjør at han ikke kan jobbe. Anbefaler deg og sett deg inn i det og ha personlighetsforstyrrelse, før du sutre om broren din på en offentlig forum.

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Nå må dere gi dere, jeg sutrer ikke. Jeg stilte kun et spørsmål siden jeg vet lite om dette, vet om andre med samme diagnose som han som klarer seg fint i jobb, så derfor lurte jeg bare.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må dere gi dere, jeg sutrer ikke. Jeg stilte kun et spørsmål siden jeg vet lite om dette, vet om andre med samme diagnose som han som klarer seg fint i jobb, så derfor lurte jeg bare.

Det er forskjellige grad i slike diagnoser. Jo du sutre når du valgte den overskriften,  og attåt kommer med noe enda dårligere i hovedinnlegget. Du sier ingenting i hovedinnlegget at du har lite kunnskap om det. Det kommer fram etter som du får reaksjoner fra folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du holder tilbake info om hvilke av dem det er: fordi den er av de mest alvorlige. Knall-søster, du.

Anonymkode: 27be8...69a

Om den er alvorlig vet jeg ikke, men han er snill som ett lam gjør ikke en flue fortred, og om du leser tråden har jeg skrevet hvilken det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellige grad i slike diagnoser. Jo du sutre når du valgte den overskriften,  og attåt kommer med noe enda dårligere i hovedinnlegget. Du sier ingenting i hovedinnlegget at du har lite kunnskap om det. Det kommer fram etter som du får reaksjoner fra folk.

Beklager at jeg støtet noen og nei jeg sutrer ikke og beklager at jeg formulerte meg feil.

Men nå orker jeg ikke mer, negativitet og misforståelser. Jeg har sagt mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg støtet noen og nei jeg sutrer ikke og beklager at jeg formulerte meg feil.

Men nå orker jeg ikke mer, negativitet og misforståelser. Jeg har sagt mitt.

Om du har støtet noen vet jeg ikke. Men slike ting må man i det minste formulere seg mer riktig. Nå vet du til neste gang hvordan du skal gå fram🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det voldsomt til forfølgelse av åpningsinnlegget. Hvor mange ganger må vedkommende unnskylde og korrigere seg for det? Anbefaler folk å lese gjennom alt, før man går ensidig løs på åpningsinnlegget. Ikke overdriv heller, ro ned. :)

Anonymkode: 1767a...5f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, slutt å kall alt for troll, dette er sant, han er ikke syk han har bare en personlighetsforstyrrelse som gjør ham veldig usosial og ikke liker mennesker, det betyr ikke at han ikke kan jobbe.

Kanskje vi skal være glad på hans potensielle kollegers vegne i stedet. Full jobb er ofte tøft nok om ikke man konstant må tilpasse seg en kollega med personlighetsforstyrrelse. Har en i familien som har en personlighetsforstyrrelse, og jeg er ganske sikker på at han sendte både sjefer og kolleger inn i utbrenthet. Billigere for staten å gi han uføretrygd enn å ta alle sykmeldinger som kommer pga han. 

Anonymkode: 8c4d9...837

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi skal være glad på hans potensielle kollegers vegne i stedet. Full jobb er ofte tøft nok om ikke man konstant må tilpasse seg en kollega med personlighetsforstyrrelse. Har en i familien som har en personlighetsforstyrrelse, og jeg er ganske sikker på at han sendte både sjefer og kolleger inn i utbrenthet. Billigere for staten å gi han uføretrygd enn å ta alle sykmeldinger som kommer pga han. 

Anonymkode: 8c4d9...837

Han har faktisk aldri hatt en jobb, syns bare det er litt rart at han aldri måtte prøve seg i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har faktisk aldri hatt en jobb, syns bare det er litt rart at han aldri måtte prøve seg i arbeidslivet. 

Såpass ja. Da tror jeg for det første man har sett det såpass alvorlig, at vedtaket ble vurdert som det riktige å gjøre.

Men husk, som jeg nevnte tidligere: Man er på ingen måte avskrevet fra å jobbe for det om man blir ufør i dag. Det fungerer først å fremst som en sikring. Dette hørte jeg mye om da jeg selv jobbet en stund på en vernet bedrift ( jeg er også ufør i dag, men har jobbet i mange år).
Det fungerer sånn, at man når som helst kan jobbe alt det man vil, men blir da trukket på trygden hvis det overskrider kr 30 000  (hvis det er samme beløp i dag, sånt endrer seg av og til ). Og man kan legge hele uføreattesten til side og jobbe, UTEN at man mister den. Man kan enkelt ta den fram igjen hvis det trengs.
Dette kan være en nyttig sikring for de som trenger det. Så hvis han senere finner ut, enten selv eller ved andres bistand, at han kan/ønsker jobbe, så er det absolutt ingenting i veien for det. :)
Hovedsaken for de med slik lidelse, er at de ikke blir presset inn i settinger de ikke takler, og det kan fort skje i en ordinær arbeidskø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Såpass ja. Da tror jeg for det første man har sett det såpass alvorlig, at vedtaket ble vurdert som det riktige å gjøre.

Men husk, som jeg nevnte tidligere: Man er på ingen måte avskrevet fra å jobbe for det om man blir ufør i dag. Det fungerer først å fremst som en sikring. Dette hørte jeg mye om da jeg selv jobbet en stund på en vernet bedrift ( jeg er også ufør i dag, men har jobbet i mange år).
Det fungerer sånn, at man når som helst kan jobbe alt det man vil, men blir da trukket på trygden hvis det overskrider kr 30 000  (hvis det er samme beløp i dag, sånt endrer seg av og til ). Og man kan legge hele uføreattesten til side og jobbe, UTEN at man mister den. Man kan enkelt ta den fram igjen hvis det trengs.
Dette kan være en nyttig sikring for de som trenger det. Så hvis han senere finner ut, enten selv eller ved andres bistand, at han kan/ønsker jobbe, så er det absolutt ingenting i veien for det. :)
Hovedsaken for de med slik lidelse, er at de ikke blir presset inn i settinger de ikke takler, og det kan fort skje i en ordinær arbeidskø. 

Ok, har alltid trodd NAV krevet at alle prøvde seg i arbeidslivet før man fikk en uføretrygd (nå tenker jeg ikke på de som er multihandikapet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden "Min bror er blitt ufør" er ryddet for spekulasjoner og flettes sammen med denne tråden. 

Edit: Også ryddet for brukerdebatt

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme holdningene sivile hadde til hverandre under 2.verdenskrig. Der de sladret på naboer som skulte jøder

Anonymkode: 53602...54a

Det var jo en fortreffelig sammenligning. Dersom du ikke forstår forskjellen på å si fra om juks og tyste på uskyldige, er det ikke noe poeng å diskutere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å holde styr på de forskjellige sakene som nå blir flettet sammen til en tråd...er dette et forsøk på at det skal bli vanskeligere å diskutere uføre og slikt...?

Anonymkode: 36dd3...233

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...