Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok og store forskjeller fra sted til sted, og fra saksbehandler. Jeg har vært på 4 avklaringer de siste 2 årene, da på AAP. Og hvis jeg ikke kunne møte opp, så måtte jeg til legen min for å få sykemelding. Hjalp ikke om jeg sa at jeg var alt for syk for å dra til legen. Og hvis jeg fikk for stort fravær, kunne de ta fra meg AAP. Men jeg har ikke sosial angst da. Jeg er fysisk syk.

Anonymkode: 02132...e18

Jeg kunne bare sende melding eller ringe, behøvde ikke legeerklæring. Har MS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syke og uføre

Finans Norge skriver at de seneste årene er det blitt avdekket svindel for flere hundre millioner kroner i året. Og, mørketallene er altså store. 

De store svindelbeløpene er innenfor syke- og uføreforsikringer. Disse svindelsakene gjelder utbetalinger over flere år, og gjennomsnittlig svindelbeløp er på hele 1,4 millioner kroner.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-norsk-rekord-i-forsikringssvindel/3423690737.html

Anonymkode: bd43c...488

Legg merke til - det står ikke nøyaktig hva slags trygdeordninger dette gjelder, kun hva de kaller produktet sitt, noe som typisk kan være villedende. 

Det står heller ikke hva slags type svindel, hvordan dette består av.

Dernest har vi denne saken, fra ifjor, opplyses det at kun ca halvparten av sakene med svindel på syke/uføreprodukter gjelder uføre. 

Svindelen består heller ikke at folk lyver på seg sykdom - men at en ikke har oppgitt alle eksisterende sykdommer/skader når en tegner forsikringen:

Hvorvidt dette er bevisst eller ei kan diskuteres, jeg vet i hvert fall om tilfeller der forsikringsselskap har lett med lys og lykter etter "ett eller annet" i sykejournaler, som kan bortforklare deres plikt til å utbetale. Glemte du å oppgi den sykemeldinga du hadde for 5 år siden, for stressnakke, når du tegner forsikring, så kan det være nok til å bli anklaget for svindel, når forsikringsselskapet får utlevert sykejournalen din. 

Sitat

Når det gjelder svindel med syke- og uføreforsikringer, gjaldt 56 prosent av alle tilfellene individuell uførepensjon og individuell uførekapital.

Totalt ble 97 prosent av tilfellene med svindel av syke- og uføreforsikringer utført ved tegningstidspunktet. Det oppgis med andre ord uriktig informasjon ved tegning av forsikringen.

https://www.pengenytt.no/rekordmye-forsikringssvindel-avslort-fjor/

Anonymkode: 94643...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er ikke syk, han liker bare ikke mennesker , hvordan er det mulig å få uføre av det? Finnes mange jobber man ikke trenger å være med andre mennesker.

Anonymkode: 831b1...111

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i arbeid får heller ikke feriepenger, som i at det er ekstra penger i tillegg til lønn. Det er deler av lønnen som er holdt tilbake året før, og utbetales i ferieukene - som en ikke får betalt for.

Tvungen sparing, rett og slett.

Firma må føre feriepengere som gjeldspost, fram til de betales ut, året etter.

Det er ingenting i veien for å sette opp et autotrekk i egen bankkonto, og sørge for egne feriepenger.

Men siden en på trygd ikke får ferieuker, uten utbetaling, så gir det heller ingen mening at NAV skal styre med å samle opp feriepenger for en.

En får det samme utbetalt alle måneder. Og ville ikke fått mer penger med feriepenger - det ville blitt trukket et fast beløp fra stønaden hver måned, til utbetaling neste sommer.

Jeg vet noen i jobb, som har avtalt dette med sin arbeidsgiver. Vil heller ha utbetalt hele lønnen sin, hver måned, og selv disponere dem fram til ferie. Må da selv sørge for å ha nok penger til ferieukene uten lønn. 

Anonymkode: 71886...bda

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han er ikke syk, han liker bare ikke mennesker , hvordan er det mulig å få uføre av det? Finnes mange jobber man ikke trenger å være med andre mennesker.

Han har nok fått en diagnose. Kan tenke meg at diagnosen er shizoid personlighetsfortyrrelse. Kjenner en som er ufør av samme grunn.  Han har hatt asperger siden barndommen, og da kan man få utviklet den førstenevnte diagnosen. 

Om der er "mange" jobber der man ikke trenger være med andre mennesker, kan diskuteres. De finnes kanskje, men så veldig mange jobber der man slipper forholde seg til noen, er der ikke. Dessuten er slike jobber ettertraktet, og ikke så lett ledige. Mange kan nok tenke seg å jobbe i fred, flere enn der er jobber. 
Og hvis man får på papiret at man er som 100% arbeidsufør av en slik diagnose, som ofte involverer nevrasteni, så er det ikke lett for NAV å gjøre annet enn å uføretrygde. Ikke noe unormalt med dette.

Anonymkode: 1767a...5f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har nok fått en diagnose. Kan tenke meg at diagnosen er shizoid personlighetsfortyrrelse. Kjenner en som er ufør av samme grunn.  Han har hatt asperger siden barndommen, og da kan man få utviklet den førstenevnte diagnosen. 

Om der er "mange" jobber der man ikke trenger være med andre mennesker, kan diskuteres. De finnes kanskje, men så veldig mange jobber der man slipper forholde seg til noen, er der ikke. Dessuten er slike jobber ettertraktet, og ikke så lett ledige. Mange kan nok tenke seg å jobbe i fred, flere enn der er jobber. 
Og hvis man får på papiret at man er som 100% arbeidsufør av en slik diagnose, som ofte involverer nevrasteni, så er det ikke lett for NAV å gjøre annet enn å uføretrygde. Ikke noe unormalt med dette.

Takk for svar, stemmer det du sier, men trodde det måtte litt mer til for å få ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på folk.

Syntes du ikke?

Anonymkode: 5e9fd...37c

Ingen ferie - ingen feriepenger.

Sorry, men sånn er reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet noen i jobb, som har avtalt dette med sin arbeidsgiver. Vil heller ha utbetalt hele lønnen sin, hver måned, og selv disponere dem fram til ferie. Må da selv sørge for å ha nok penger til ferieukene uten lønn. 

Dette er ikke lov.

Anonymkode: 42fe9...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke lov.

Anonymkode: 42fe9...2ee

Jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, stemmer det du sier, men trodde det måtte litt mer til for å få ufør.

Skjønner hva du mener, sånn tenkte jeg også før. Men det er faktisk ikke noe bagatellmessig å ha en sånn lidelse. Det kan være usedvanlig vondt for den som har det, selv om det ikke alltid virker sånn for utenforstående. Og det er mye psykisk slitasje forbundet med det. Det er veldig viktig å ikke være i en tvunget situasjon når man har dette.
Så kan man tillegge, at det ikke er noenting i veien for å jobbe, selv om, man er ufør. Så om han finner noe ideelt å beskjefige seg med, tror jeg ikke han vil være uinteressert. Det har ikke noe med latskap å gjøre dette ser du.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så heldig du er som slipper de samme problemene, har selv et voksent barn med store sosiale utfordringer. Etter mange år med frustrasjon og slit fikk han omsider en diagnose midt i tenårene. Om du skulle treffe på han i sitt rette element,skog og mark med hunden, ville du aldri trodd det var noe galt. I voksen alder ble det uføretrygd.  Pris deg lykkelig for at du er frisk, og støtt broren din så godt du kan .

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får feriepenger istedenfor lønn. Argumentet er at man ikke får lønn når man ikke jobber men er på ferie. Men jeg får bestandig feriepengene i juni og tar aldri ferie før i juli. Dessuten skal feriepengene også dekke ferie resten av året, så det hele blir bare et kompliserende system. 

Hovedgrunnen er at folk skal ha mer penger å rutte med, og så brukte dem på ferie og alt mulig, for å holde pengene i sirkulasjon. 

Det hadde vært bedre om vi fikk samme lønn hver måned, slik det er med trygd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det kan jo tenkes at han ikke har fortalt hele sannheten til deg. Det finnes mange "usynlige" sykdommer man kan ha. Du virker ikke veldig empatisk, så det er fullt forståelig om han ikke vil betro seg til deg. Sorry.

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les en bok. Gå deg en tur. Planlegg ukas innkjøp. Ring en eldre slektning. Sett på en klesvask. Rydd i en skuff. Skriv et brev. Vask ut av komfyren. Besøk noen. Støvsug. Brett klær. Vask vinduer. 

Sånn... nå har du forslag til andre aktiviteter du kan gjøre istedenfor å bry deg oppi hva andre gjør og ikke gjør.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vet ikke engang hvilken personlighetsforstyrrelse din egen bror har? 

Og hvilken jobb eksakt mener du at han kan ha om han ikke takler å omgåes folk?

Anonymkode: 27be8...69a

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du vet ikke engang hvilken personlighetsforstyrrelse din egen bror har? 

Og hvilken jobb eksakt mener du at han kan ha om han ikke takler å omgåes folk?

Jo, jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor de betaler skatt, det er jo skattepenger de får, blir jo dobbelskatt.

Anonymkode: 8f9dd...17f

Hvordan vet du det? Staten har faktisk andre inntektskilder enn folks skattepenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener, sånn tenkte jeg også før. Men det er faktisk ikke noe bagatellmessig å ha en sånn lidelse. Det kan være usedvanlig vondt for den som har det, selv om det ikke alltid virker sånn for utenforstående. Og det er mye psykisk slitasje forbundet med det. Det er veldig viktig å ikke være i en tvunget situasjon når man har dette.
Så kan man tillegge, at det ikke er noenting i veien for å jobbe, selv om, man er ufør. Så om han finner noe ideelt å beskjefige seg med, tror jeg ikke han vil være uinteressert. Det har ikke noe med latskap å gjøre dette ser du.

Takk, igjen nå skjønner jeg litt mer:blomst:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vet det.

Regner med du holder tilbake info om hvilke av dem det er: fordi den er av de mest alvorlige. Knall-søster, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev:

Det kan jo tenkes at han ikke har fortalt hele sannheten til deg. Det finnes mange "usynlige" sykdommer man kan ha. Du virker ikke veldig empatisk, så det er fullt forståelig om han ikke vil betro seg til deg. Sorry.

Folk med hans personlighet deler ingenting, han snakker ikke om personlige ting til noen, han er ineslutet, svarer kun ja og nei om noen spør om noe. Jeg vet hva han feiler, kanskje du skulle lese svarene før du komenterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...