Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner jo at det er en kjip situasjon å være i for personen, men jeg kan ikke se hvordan uføretrygd skal være løsningen. 

Anonymkode: 87702...123

For personen er dette løsningen da h*n kan bli boende der h*n er nå. Et mirakel kan skje, personen kan få seg en annen jobb på stedet, men dette anses som tvilsomt.

Anonymkode: 6cd10...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ansvar for å forsørge seg selv. Kun sykdom og redusert arbeidsevne fraviker dette ansvaret. Din venn kan gå på sosialen om han vil dingle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Man har ansvar for å forsørge seg selv. Kun sykdom og redusert arbeidsevne fraviker dette ansvaret. Din venn kan gå på sosialen om han vil dingle.

Dette kunne vært et alternativ, men iom at personen bor så billig, ville dette ført til smuler fra sosialen. Kun livsopphold og strøm, samt det lille boligen drar. Pluss at sosialen er på deg hele tiden med jobb andre steder.

Uføretrygd vil gi mye mer. Jeg har aldri sagt at dette er min venn, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne vært et alternativ, men iom at personen bor så billig, ville dette ført til smuler fra sosialen. Kun livsopphold og strøm, samt det lille boligen drar. Pluss at sosialen er på deg hele tiden med jobb andre steder.

Uføretrygd vil gi mye mer. Jeg har aldri sagt at dette er min venn, forresten.

Hvis han vil ha mye gratis penger så får han tippe lotto. Ellers så står valget mellom å jobbe eller å leve et liv på minimum fra sosialen. Jeg forstår ikke tankegangen og ansvarsfraskrivelsen som er utgangspunktet - hvis han ikke har lyst til å jobbe, så skal han få slippe? Tror han alle andre har så lyst til å jobbe og slite uke etter uke? De fleste elsker å ha fri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han vil ha mye gratis penger så får han tippe lotto. Ellers så står valget mellom å jobbe eller å leve et liv på minimum fra sosialen. Jeg forstår ikke tankegangen og ansvarsfraskrivelsen som er utgangspunktet - hvis han ikke har lyst til å jobbe, så skal han få slippe? Tror han alle andre har så lyst til å jobbe og slite uke etter uke? De fleste elsker å ha fri. 

Det er nok ikke så lett å forstå for alle. Jeg skjønner det godt, da jeg kjenner vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så lett å forstå for alle. Jeg skjønner det godt, da jeg kjenner vedkommende.

Hvis jeg får bestemme, så vil jeg si nei til at mine skattepenger skal brukes til å sponse et komfortabelt liv for en arbeidssky person. Jeg håper NAV sier nei på mine vegne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg får bestemme, så vil jeg si nei til at mine skattepenger skal brukes til å sponse et komfortabelt liv for en arbeidssky person. Jeg håper NAV sier nei på mine vegne. 

Arbeidssky er nok ikke den rette betegnelsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidssky er nok ikke den rette betegnelsen her.

Ok? Hva vil du kalle det da? 31 år. Frisk. Men vil ikke søke ny jobb. Jo, det er nettopp det vedkommende er da, arbeidssky og rett og slett lat. 

Anonymkode: 7e42a...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig mistenker man at vedkommende kanskje allerede har noen diagnoser. Om man i sin beste alder bare vil legge seg «død» i livet fordi man frykter å ta tak i livet, søke ny jobb eller studere eller flytte på seg. Det er ikke normalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å høre hva andre syns, vel?

Dette er trolletråd uten tvil!

Anonymkode: ca9a2...265

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok? Hva vil du kalle det da? 31 år. Frisk. Men vil ikke søke ny jobb. Jo, det er nettopp det vedkommende er da, arbeidssky og rett og slett lat. 

Du kan ikke ha lest tråden. Det er ikke personens ønske å flytte på seg. Jobbe er det ingenting i veien med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er trolletråd uten tvil!

Anonymkode: ca9a2...265

Deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig mistenker man at vedkommende kanskje allerede har noen diagnoser. Om man i sin beste alder bare vil legge seg «død» i livet fordi man frykter å ta tak i livet, søke ny jobb eller studere eller flytte på seg. Det er ikke normalt. 

Du kan ha er godt poeng her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ha lest tråden. Det er ikke personens ønske å flytte på seg. Jobbe er det ingenting i veien med.

Vil ikke finne ny jobb = arbeidssky og lat. Har man god arbeidsmoral er man villig å finne nytt arbeid. Er man frisk og rask og i sin beste alder, blir man ikke ufør fordi man ikke vil flytte. Ei heller om det foreligger særdeles sterke grunner til at man ikke kan flytte. Da får man klare seg selv. Utover de 104 ukene man kan få med dagpenger. Ens helt eget valg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke finne ny jobb = arbeidssky og lat. Har man god arbeidsmoral er man villig å finne nytt arbeid. Er man frisk og rask og i sin beste alder, blir man ikke ufør fordi man ikke vil flytte. Ei heller om det foreligger særdeles sterke grunner til at man ikke kan flytte. Da får man klare seg selv. Utover de 104 ukene man kan få med dagpenger. Ens helt eget valg. 

Du har altså ikke skjønt tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da går man tilbake til evig AAP da? Tilfelle man blir frisk?

Ufør betyr ikke at man ikke kan jobbe hvis man blir friskere, men at fremtidsutsiktene er dårlige.

Man beholder retten til ufør dersom man jobber i perioder også, så det er ikke slik at man ikke får eller kan jobbe om man får innvilget ufør. Hele opplegget er basert på tillit og at man tror at de som kan bidrar bidrar med det de kan bidra med.

Anonymkode: 03d45...311

Bakdelen er staten binder seg opp til å utbetale beløp til disse som blir friskere også. Hvis du har fått uføretrygd i en del år, og ikke har noe utdanning som lander deg mer en lavtlønnet jobb, har du få intensiver for å gå tilbake i jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tyder på at motivasjonen til å forsørge seg selv er heller dårlig.

Anonymkode: b9da6...985

Du aner ikke hva du snakker om 😊 Du kjenner henne ikke, har ikke jobba med henne i hennes "glansdager" og har ikke sett hvordan helsa har rasert kroppen hennes fra topp til tå de siste årene. Du har ikke sett hvor langt nede hun har vært, og hvor glad hun er nå selv om kroppen ikke samarbeider. Så ti kjeften om du ikke har noe vettugt å si 😊

Anonymkode: 71cee...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng, men med dagens utdanningskrevende arbeidsmarked, er alle disse unge uføre akterutseilt allerede et år eller to etter at de ble ufør.

Skal de inn igjen i arbeidslivet etter en stund, må det utdannes og etterutdannes over en lav sko. Jeg ser ikke hvordan man skal få til noe slikt. Ei heller vil disse som kommer tilbake fra ufør være stabile i hverken utdanning eller jobb 100%

Anonymkode: 36dd3...233

Utdanning er fortsatt billigere enn utbetaling av uføretrygd i mange tiår til. I tillegg har vi heldigvis fortsatt noen jobber som ikke krever noen form for utdanning. 

Vi vil etter hvert ha lite valg uansett. Nav-budsjettet skyter i taket, og det blir tyngre og tyngre å finansiere alt dette. Enten må ytelsene til hver enkelt kuttes, ellers må antallet som får ytelser innskrenkes. 

Eventuelt må resten av oss belage oss på høyere skatter, for å finansiere resten som ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken arbeidsgiver vil ansette en som har vært ute av arbeidslivet i 10-20 år pga alvorlig sykdom?

Anonymkode: 2faac...dcb

Arbeidsgivere har heldigvis ikke tilgang på mulige ansattes helsejournaler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Example said:

Arbeidsgivere har heldigvis ikke tilgang på mulige ansattes helsejournaler. 

De har tilgang til CV. Hvem vil ansette en med 10-20 år "hull".

Anonymkode: 2faac...dcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...