Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, smalls skrev:

Javel, men du får oppdatere oss om noen år og fortelle oss om denne personen klarte å lure systemet og ble uføretrygdet da. Jeg tviler på det 😉

Det tviler jeg også på. Dette kommer til å ta såpass tid at det er ikke sikkert jeg er på KG engang da.

Anonymkode: 6cd10...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slett ikke.

Hvordan får du det til at det er mye dårlig moral ute blant folk da? Det er ikke akkurat en stor del av befolkningen som svindler til seg millioner av kroner. Hvis du mener det lever du etter et eget sett konspirasjonsteorier. 

Anonymkode: 845b0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er stadig diskusjoner om dette. Alltid noen som kjenner noen som kjenner noen som har snyltet til seg trygd.

Hvor mange her kjenner noen eller vet om noen som har gjort dette?

Anonymkode: 0fc22...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du det til at det er mye dårlig moral ute blant folk da? Det er ikke akkurat en stor del av befolkningen som svindler til seg millioner av kroner. Hvis du mener det lever du etter et eget sett konspirasjonsteorier. 

Anonymkode: 845b0...2ec

Det var da bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerpings. Finn på nytt tema 

Anonymkode: a2ff0...0ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ikke ok. Du skal være utrolig forsiktig med hva du ønsker deg, for brått kommer ekte sykdom eller skade og slår deg hardt i trynet. Jeg er selv i 100% jobb men kjenne to som er uføre. Én ting er plagene og lidelsene de liver med, men de føler seg satt på siden av samfunnet. De har ikke noe å stå opp til, ingen som venter de klokka 8 om morgenen, ikke julebord...De er rett og slett ikke ventet av noen når arbeidsdagen starter.

Til dere utføre. Jeg vet dere har mening i livet, venner og familie. Mitt innlegg var ment som påminnelse om det man savner ved å kunne jobbe.

Anonymkode: 83e9d...1be

Dette synes jeg skisserer det som er så forferdelig med å skulle bli ufør. Og det er derfor jeg håper så inderlig jeg i løpet av noen år skal klare å komme ut i 30% jobb.

Hilsen ei som ikke har vært i jobb på 2,5 år og kun har hatt helsehjelp som "forpliktelse" å møte opp til siden da. For meg gir det liten mening, men syk som jeg er har jeg ikke kunnet annet. I motsetning til TS som visstnok tror det er fint og godt å være ufør..  

Anonymkode: 87702...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Example skrev:

Problemet med uføretrygd er at det er veldig permanent. Jeg synes det er problematisk å gi det for eksempel en del psykiske lidelser. Ja, det bør absolutt få støtte der og da, men hva om 40 år? Det er ikke gitt at man ikke klarer å arbeide gjennom hele denne perioden.

Mange på uføretrygd og andre offentlige ordninger koster enorme mengder penger. Blir det for mange, så vil vi ikke tåle dette. Velferdsstaten er avhengig av at så mange som mulig jobber. Har vi ikke mange nok i jobb, må enten de som jobber bli skattet høyere, eller så må satsene senkes per person som får ytelse. Hver person på uføretrygd koster fort vekk rundt den årlige inntektskatten to personer i full jobb betaler hvert år. Det sier seg selv at det er problematisk om det blir for mange.

Godt poeng, men med dagens utdanningskrevende arbeidsmarked, er alle disse unge uføre akterutseilt allerede et år eller to etter at de ble ufør.

Skal de inn igjen i arbeidslivet etter en stund, må det utdannes og etterutdannes over en lav sko. Jeg ser ikke hvordan man skal få til noe slikt. Ei heller vil disse som kommer tilbake fra ufør være stabile i hverken utdanning eller jobb 100%

Anonymkode: 36dd3...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det kommer 100 stk her i tråden som mener de kjenner noen som svindler. Hvordan skal du lage dette til en statistikk? 100 av....?? Som om hele Norges befolkning vil lese her og alle som kjenner noen som svindler vil svare. 

Dette vil ikke kunne gi deg et noe som helst nyttig svar. 

Anonymkode: 56616...b5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg skisserer det som er så forferdelig med å skulle bli ufør. Og det er derfor jeg håper så inderlig jeg i løpet av noen år skal klare å komme ut i 30% jobb.

Hilsen ei som ikke har vært i jobb på 2,5 år og kun har hatt helsehjelp som "forpliktelse" å møte opp til siden da. For meg gir det liten mening, men syk som jeg er har jeg ikke kunnet annet. I motsetning til TS som visstnok tror det er fint og godt å være ufør..  

Gjør jeg det ja? Ok. Du vet vel hva jeg syns, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjør jeg det ja? Ok. Du vet vel hva jeg syns, du.

Hva var ellers hensikten med innlegget ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

TS har skrevet flere ganger at det ikke gjelder han/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa: For å høre hva folk syns om dette.

Er rimelig opplagt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men da går man tilbake til evig AAP da? Tilfelle man blir frisk?

Ufør betyr ikke at man ikke kan jobbe hvis man blir friskere, men at fremtidsutsiktene er dårlige.

Nei, men det betyr at man selv om man blir friskere trenger man ikke jobbe hvis ikke man vil.

Anonymkode: d532c...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken arbeidsgiver vil ansette en som har vært ute av arbeidslivet i 10-20 år pga alvorlig sykdom?

Anonymkode: 2faac...dcb

Burde ikke være noe vanskeligere enn å ansette en asylsøker som ikke kan språket, ikke skjønner kulturen og ikke har noen relevant erfaring.

Anonymkode: d532c...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så om en er for syk til å møte mister en alt? Høres forferdelig ulogisk ut, men du må gjerne dokumentere noe av dette.

Bare Google aap. Så ser du elendigheten som råder p.t. 

Anonymkode: 7e42a...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som er uføre, men ingen som har svindlet det til seg. Men for 20-30 år siden, så ble jo folk lettere uføre, og ofte 100% uføre, selv om de kunne ha jobbet 50%. Kjenner jo en mann som ble 100% ufør for 20 år siden, da var han virkelig syk. Men på de 20 årene, så har han blitt bedre. Og han sier jo selv han kunne ha jobbet ca 50% i dag, men ingen vil ansette han. Han jobbet innen IT, men har jo som syk, ikke holdt seg oppdatert. Og mye har skjedd på 20 år. Så hans erfaring har jo ingen verdi i dag, han er og 50 år, ingen vil ansette en mann på 50 år, som har vært borte fra arbeidslivet i 20 år grunnet sykdom.

Anonymkode: cb4cb...47f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tas ikke hensyn til. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare Google aap. Så ser du elendigheten som råder p.t. 

Det kom en bruker og avkreftet påstanden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

TS har skrevet flere ganger at det ikke gjelder han/henne.

Jeg har kun svart på HI. Det går jo uansett på det samme. Om det er TS som ønsker det eller noen TS kjenner. At uføretrygd ikke er noe å ønske seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom en bruker og avkreftet påstanden din.

Denne brukeren sier ingenting om når dette var. Og denne brukeren er garantert syk. På ekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne brukeren sier ingenting om når dette var. Og denne brukeren er garantert syk. På ekte. 

Det vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...