Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei, jeg bare forstår ikke hvordan de får til å lure så mange leger. Er ikke det fryktelig vanskelig?

Og da er det ikke snakk om en fastlege man skal lure, her snakker man om spesialister som man skal lure. Altså mennesker med doktorgrad, som kan sitt lille fag ut og inn. 

Anonymkode: 3c286...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om en person ikke har noen interesse for å verken jobbe eller utdanne seg, og i tillegg er blitt 31 år, er det da ok å prøve å gå for uføretrygd?

Om personen har vært i samme bedrift siden 18-20 år ufaglært, ingen utdannelse etter grunnskole, men den bedriften opphører å eksistere og det finnes ingen andre lignende bedrifter personen kan begynne i på stedet? Interessen for å begynne andre steder i landet eller skole er ikke en interesse. Det er også omtrent umulig å få samme jobb uten papirer nå til dags.

Anonymkode: 6cd10...6e2

Lat, fattig, upopulær og latterliggjort... Ja, det ønsker jo alle seg... 

Anonymkode: 9cf89...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også må du legge til, kriminell ;) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også må du legge til, kriminell ;) . 

Ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er det ikke snakk om en fastlege man skal lure, her snakker man om spesialister som man skal lure. Altså mennesker med doktorgrad, som kan sitt lille fag ut og inn. 

Ja, man må ha orden i sysakene og masse tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om en person ikke har noen interesse for å verken jobbe eller utdanne seg, og i tillegg er blitt 31 år, er det da ok å prøve å gå for uføretrygd?

Om personen har vært i samme bedrift siden 18-20 år ufaglært, ingen utdannelse etter grunnskole, men den bedriften opphører å eksistere og det finnes ingen andre lignende bedrifter personen kan begynne i på stedet? Interessen for å begynne andre steder i landet eller skole er ikke en interesse. Det er også omtrent umulig å få samme jobb uten papirer nå til dags.

Herregud.. trodde dere bare fantes i FRP sin propaganda. Er du virkelig seriøs? Da er noe så fryktelig feil. Og skjerp deg. Du har ett liv. 

Det finnes uføre. Mange av dem. Og de fortjener ikke å havne i samme skuff som deg.

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så om en er for syk til å møte mister en alt? Høres forferdelig ulogisk ut, men du må gjerne dokumentere noe av dette.

Nei det stemmer overhodet ikke. Jeg har måttet avlyse eller utsette avtaler med nav mange ganger, det har aldri vært noe problem. 

Jeg klarte heller ikke å være i arbeidsutprøving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Example skrev:

Problemet med uføretrygd er at det er veldig permanent. Jeg synes det er problematisk å gi det for eksempel en del psykiske lidelser. Ja, det bør absolutt få støtte der og da, men hva om 40 år? Det er ikke gitt at man ikke klarer å arbeide gjennom hele denne perioden.

Mange på uføretrygd og andre offentlige ordninger koster enorme mengder penger. Blir det for mange, så vil vi ikke tåle dette. Velferdsstaten er avhengig av at så mange som mulig jobber. Har vi ikke mange nok i jobb, må enten de som jobber bli skattet høyere, eller så må satsene senkes per person som får ytelse. Hver person på uføretrygd koster fort vekk rundt den årlige inntektskatten to personer i full jobb betaler hvert år. Det sier seg selv at det er problematisk om det blir for mange.

Men da går man tilbake til evig AAP da? Tilfelle man blir frisk?

Ufør betyr ikke at man ikke kan jobbe hvis man blir friskere, men at fremtidsutsiktene er dårlige.

Man beholder retten til ufør dersom man jobber i perioder også, så det er ikke slik at man ikke får eller kan jobbe om man får innvilget ufør. Hele opplegget er basert på tillit og at man tror at de som kan bidrar bidrar med det de kan bidra med.

Anonymkode: 03d45...311

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Herregud.. trodde dere bare fantes i FRP sin propaganda. Er du virkelig seriøs? Da er noe så fryktelig feil. Og skjerp deg. Du har ett liv. 

Det finnes uføre. Mange av dem. Og de fortjener ikke å havne i samme skuff som deg.

Igjen: Dette handler ikke om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Atania skrev:

Nei det stemmer overhodet ikke. Jeg har måttet avlyse eller utsette avtaler med nav mange ganger, det har aldri vært noe problem. 

Jeg klarte heller ikke å være i arbeidsutprøving. 

Det var det jeg mente. Folk her snakker over seg, og hevder at dette ikke stemmer. "NAV tar ikke hensyn til det".

De er for ivrige etter å få frem meningene sine og tyr til usannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Example said:

Problemet med uføretrygd er at det er veldig permanent. Jeg synes det er problematisk å gi det for eksempel en del psykiske lidelser. Ja, det bør absolutt få støtte der og da, men hva om 40 år? Det er ikke gitt at man ikke klarer å arbeide gjennom hele denne perioden.

Hvilken arbeidsgiver vil ansette en som har vært ute av arbeidslivet i 10-20 år pga alvorlig sykdom?

Anonymkode: 2faac...dcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Det vil vise seg, om denne personen gjør alvor av planene her.

Det er faktisk uhyrlig vanskelig å skulle lure leger, spesialister, eksperter og de du må i kontakt med. De er ikke dumme. Det tar lang tid før man blir uføretrygdet og man må igjennom mye. Hvilken planer er det denne personen egentlig har? Jeg vet om folk som er HARDT rammet med angst og depresjon, men selv de blir ikke uføretrygdet. 

Hvorfor er så viktig for deg å se om dette eksperimentet funker? Det kommer ikke til å funke da reglene er strammet kraftig inn på NAV og godt er det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, smalls skrev:

Det er faktisk uhyrlig vanskelig å skulle lure leger, spesialister, eksperter og de du må i kontakt med. De er ikke dumme. Det tar lang tid før man blir uføretrygdet og man må igjennom mye. Hvilken planer er det denne personen egentlig har? Jeg vet om folk som er HARDT rammet med angst og depresjon, men selv de blir ikke uføretrygdet. 

Hvorfor er så viktig for deg å se om dette eksperimentet funker? Det kommer ikke til å funke da reglene er strammet kraftig inn på NAV og godt er det

Det vil ikke bli diskutert her.

Jeg registrerer at du mener det ikke kommer til å virke. Jeg tviler imidlertid på at du vet alt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Basert på dette er det mye dårlig moral ute blant folk.

Antyder du at alle som mottar ufør o.l. er svindlere? Deg om det. 

Anonymkode: 845b0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antyder du at alle som mottar ufør o.l. er svindlere? Deg om det. 

Anonymkode: 845b0...2ec

Slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man kan jo bli erklært arbeidsufør pga. kroniske smerter som ikke kan bekreftes eller avkreftes på objektive tester feks. Eller man kan si man sliter med psykiske plager som depresjon og/eller generalisert angst eller sosial angst. Disse kan jo heller ikke bevises eller motbevises. Mange er jo også blitt uføre pga. ME/CFS de siste årene. 

Anonymkode: 1e8e3...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er store forskjeller ute blandt folk tydeligvis. 

Selv har jeg en mild kreftdiagnose, og min største frykt er at neste operasjon skal føre til at jeg ikke kan fortsette i jobb.

Tror 99,9% av de som er ufør skulle ønsket at de heller kunne vært friske og arbeidsfør. 100% skulle nok ønsket at de slapp den tvilen de møter, tvilen om de faktisk er så syk at de ikke kan utføre en jobb.

Og personer som den TS omtaler er jo av de som gjør at denne tvilen opprettholdes, håper av hele mitt hjerte at ingen slipper igjennom nåløyet med kun latskap som reell diagnose. Bare så synd at det gjør at nåløyet også er vanskeligere å passere for de som faktisk er syke, og dermed egentlig ikke har krefter til å kjempe seg igjennom.

Anonymkode: a149c...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke bli diskutert her.

Jeg registrerer at du mener det ikke kommer til å virke. Jeg tviler imidlertid på at du vet alt om dette.

Javel, men du får oppdatere oss om noen år og fortelle oss om denne personen klarte å lure systemet og ble uføretrygdet da. Jeg tviler på det 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er store forskjeller ute blandt folk tydeligvis. 

Selv har jeg en mild kreftdiagnose, og min største frykt er at neste operasjon skal føre til at jeg ikke kan fortsette i jobb.

Tror 99,9% av de som er ufør skulle ønsket at de heller kunne vært friske og arbeidsfør. 100% skulle nok ønsket at de slapp den tvilen de møter, tvilen om de faktisk er så syk at de ikke kan utføre en jobb.

Og personer som den TS omtaler er jo av de som gjør at denne tvilen opprettholdes, håper av hele mitt hjerte at ingen slipper igjennom nåløyet med kun latskap som reell diagnose. Bare så synd at det gjør at nåløyet også er vanskeligere å passere for de som faktisk er syke, og dermed egentlig ikke har krefter til å kjempe seg igjennom.

Anonymkode: a149c...554

Jeg tror alle som er reelt ufør skulle ønske de var friske. Altså 100%

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...