Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke teoretisk.  Men det er helt noe annet nå, enn for bare noen år siden.  Og verre skal det bli iflg. den nye regjeringen.

Ja, jeg er selv ufør å har vært i systemet i årevis.

Anonymkode: c54e2...ab7

Ja, det blir sikkert ikke lettere. En må da vite hva en skal gjøre.

Anonymkode: 6cd10...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på folk.

Syntes du ikke?

Anonymkode: 5e9fd...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de også hadde en skattefri måned? 

Anonymkode: 62080...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor de betaler skatt, det er jo skattepenger de får, blir jo dobbelskatt.

Anonymkode: 8f9dd...17f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor de betaler skatt, det er jo skattepenger de får, blir jo dobbelskatt.

Det blir en annen diskusjon, dette gjaldt feriepenger. 

Anonymkode: 5a450...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle husker på reglene mot å avsløre trolletråder. 

Anonymkode: 83690...677

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt det er fordi man kan få skattefradrag for ulike ting, men da må man først betale skatt. Dermed får de de samme fradragene som andre. Mulig det også er en flytting av penger fra stat til kommune via kommuneskatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi uføre får «feriepenger» i den forstand at vi slipper skatt en mnd og det at vi får penger 12mnd i året. De som arbeider har lønn 11 mnder + feriepenger. 

Anonymkode: 30fc3...425

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får uføretrygd fordi jeg er for syk til å klare meg selv, hvem faen bryr seg om feriepenger da? Jeg blir allerede supergodt ivaretatt. 

Anonymkode: 1a723...a8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt det er fordi man kan få skattefradrag for ulike ting, men da må man først betale skatt. Dermed får de de samme fradragene som andre. Mulig det også er en flytting av penger fra stat til kommune via kommuneskatt. 

Pluss at mange uføre jobber ved siden, og det er lettere å kombinere jobb og trygd om man har lik skatt over hele linja.

Når det er sagt, nei jeg synes ikke det er urettferdig at uføre ikke får feriepenger. Noen goder bør man faktisk ha som arbeidstaker framfor ufør. Annet enn bare at lønna er høyere enn de fleste ville hatt som ufør. Før de la om til det nye systemet, var det ikke noe null skatt i juni heller, så de får uansett noen tusenlapper mer enn vanlig nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Atania skrev:

Joda, jeg medgir jo det... Poenget var at det er ikke kun ved det som regnes som alvorlige eller invalidiserende sykdommer i medisinsk forstand at man kan avlyse nav-møter eller oppmøte hos avklaringstiltak.

Personene jeg henviser til her kunne altså bare ringe eller skrive til saksbehandler eller kontaktperson og forklare at de ikke våger å møte opp allikevel pga sosial angst. Da er jo ikke systemet så veldig strengt og nådeløst som mange her skal ha det til synes jeg. 

Det er nok og store forskjeller fra sted til sted, og fra saksbehandler. Jeg har vært på 4 avklaringer de siste 2 årene, da på AAP. Og hvis jeg ikke kunne møte opp, så måtte jeg til legen min for å få sykemelding. Hjalp ikke om jeg sa at jeg var alt for syk for å dra til legen. Og hvis jeg fikk for stort fravær, kunne de ta fra meg AAP. Men jeg har ikke sosial angst da. Jeg er fysisk syk.

Anonymkode: 02132...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan da sikkert være en mulig måte for min bekjent å få seg trygd. Det dukket nettopp opp en tråd her i Kropp og Helse-forumet om en som fikk ufør pga dette. Han rødmet og trivdes ikke sosialt. 

Bortsett fra at det ikke var sant.

Altså, tråden er der jo, men om du faktisk leser den, så er det kun spekulativ bruk av ordet "ufør" av VG og TV2. og tendensiøs forklaring på angstproblematikk.

Mannen fikk aldri uføretrygd, ikke en eneste dag.

Derimot var det en ung mann med angst, som fikk behandling som del av sitt opplegg på AAP - som jo er nettopp hva denne midlertidige ytelsen er ment for - og nå er i utdannelse og på vei tilbake til arbeidslivet.

Men sant nok, det kunne kanskje vært løsningen for 'vennen' din også. Eksponeringsterapi er effektiv behandling - kan nok sikkert hjelpe 'stedbundne' også. 

Anonymkode: 15720...e25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg ønsker å robbe sin demente nabo, som har noen 100 000 i madrassen. Er dette OK? 

Anonymkode: 3c286...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at det ikke var sant.

Altså, tråden er der jo, men om du faktisk leser den, så er det kun spekulativ bruk av ordet "ufør" av VG og TV2. og tendensiøs forklaring på angstproblematikk.

Mannen fikk aldri uføretrygd, ikke en eneste dag.

Derimot var det en ung mann med angst, som fikk behandling som del av sitt opplegg på AAP - som jo er nettopp hva denne midlertidige ytelsen er ment for - og nå er i utdannelse og på vei tilbake til arbeidslivet.

Men sant nok, det kunne kanskje vært løsningen for 'vennen' din også. Eksponeringsterapi er effektiv behandling - kan nok sikkert hjelpe 'stedbundne' også. 

Men man kan fint bli uføretrygdet pga sosial angst/sosial fobi, selv om akkurat denne mannen heldigvis ikke ble det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atania skrev:

Men man kan fint bli uføretrygdet pga sosial angst/sosial fobi, selv om akkurat denne mannen heldigvis ikke ble det. 

Joda, men så kommenterte jeg en konkret sak.

Det som derimot er interessant, om en tar seg tiden til å google og undersøke litt nøyere, så viser det seg at saken om "ufør pga rødming" egentlig er resirkulering av en 2 år gammel nyhetssak om et nytt, effektivt behandlingsopplegg for nettopp angst/OCD.

Pussig, er det ikke, hvordan medias innpakning helt kan endre en historie....?

Sitat

Slik ble John Erik kvitt sosial angst

Kristiansand (Fedrelandsvennen): Sosial angst førte til tre års sykmelding. Men med ganske enkle, konkrete øvelser er John Erik Sørbø (29) på god vei til å bli frisk igjen.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/ywvEA/Slik-ble-John-Erik-kvitt-sosial-angst

Sitat

NRK nyhetene kunne vise til en ny og effektiv metode, som var blitt utviklet av OCD-teamet i Helse Bergen for å behandle pasienter med angstlidelser/ Obsessive Compulsive Disorder (OCD). Gaustad var en del av den nasjonale OCD-dugnaden, og vil trolig få fjernet sin pasient-venteliste i løpet av kort tid.

https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/tvangslidelser-hos-voksne/gaustad-tar-i-bruk-ny-og-effektiv-behandlingsmetode

Sitat

Kavlifondet gir 35 millioner kroner til internasjonal spredning av Bergen 4-day treatment (B4DT), intensivbehandlingen mot angst og tvang som er utviklet av Gerd Kvale og Bjarne Hansen i Bergen.

https://kavlifondet.no/2018/12/35-millioner-til-behandling-mot-angst-og-tvang-i-flere-land/

Det kan godt være at dette vil gjøre det vanskeligere å få uføretrygd basert på sosial angst - fordi flere vil ha gleden av å bli friske nok til å leve funksjonelle liv igjen :) 

Ganske rart, hvordan VG og TV2 heller valgte å fronte "ufør pga rødming" - enn denne genuint glad-saken som kan være til så stor hjelp for mange. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke og uføre

Finans Norge skriver at de seneste årene er det blitt avdekket svindel for flere hundre millioner kroner i året. Og, mørketallene er altså store. 

De store svindelbeløpene er innenfor syke- og uføreforsikringer. Disse svindelsakene gjelder utbetalinger over flere år, og gjennomsnittlig svindelbeløp er på hele 1,4 millioner kroner.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-norsk-rekord-i-forsikringssvindel/3423690737.html

Anonymkode: bd43c...488

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Det ligger ikke i personens interesse. H*n er meget stedbundet og ønsker ikke å flytte.

H*n kan ta seg en bolle

Anonymkode: 0296e...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...