Gå til innhold

Vil ikke feire jul hjemme i år, dårlig forhold i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et dårlig forhold til familien min. Eller, de TROR forholdet er bra, men det er det ikke. Jeg er helt ulik både min mamma og pappa, og mine søsken tåler ikke trynet på meg. Jeg føler ikke at noen av de er glad i meg. Jeg kan IKKE snakke med de om dette, for i min familie prater man aldri om følelser. Om man gjør det blir man ledd av, jeg har prøvd tidligere. Mamma og jeg har egentlig et ok forhold, men jeg kjenner ofte at det blir for mye. 

I år vil jeg ikke hjem å feire jul. Jeg skulle egentlig feire med eksen sin familie, men det ble slutt mellom oss for to måneder siden. Jeg jobber som ekstravakt på sykehjem. Jeg lurer på å si at jeg er tilgjengelig som kveldsvakt på juleaften, samt 1 og 2 dag, og bare si til familien at jeg jobber på juleaften. Da slipper jeg å reise hjem. Hadde så klart vært fint å spist julemiddag og sånt, men det får jeg på jobben om jeg skulle ende opp med å jobbe kveldsvakt. 

Er så lei... Jeg sliter som faen psykisk, har en ustabil familie uten like som jeg ikke trives med og de er det eneste jeg har. Det er vondt og det suger. På juleaften spiser vi mat og åpner pakker (det er gjort på 10 minutter for ingen bryr seg om hva de andre får, alle bare river opp, setter tingene i et hjørne og spiser mer). 1 og 2 dag skjer det ingenting, det skjer aldri noe i romjulen. Tidligere brukte vi å besøke andre og spise middag hos andre og diverse, men siden det er isfront mellom ALLE på begge sider av familien så blir det ikke noe av. Mamma og pappa har ikke delt soverom på flere år og de prater aldri sammen, er kun dårlig stemning. 

Jeg er 23 år gammel sånn forresten. What to do? Bite tenna sammen og reise hjem å feire jul, men ta på meg arbeid resten av romjula? Er jo redd de skal bli mistenksomme og støte meg ut, da har jeg virkelig ingen. Jeg syns det er litt bedre å ha en ustabil familie som NOEN GANGER kan være bra, fremfor å ikke ha noen som helst ever. Å få venner osv er ikke så enkelt. Hadde hatt venner om det var mulig... 

Anonymkode: c6cd9...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet mange julaftener på sykehjemmet fordi jeg også har en merkelig og "usammenhengende" familie. Har brukt som unnskyldning ovenfor familien at jeg ble spurt om å jobbe sånn at de med små barn kunne få fri, (litt sant er det jo), og ble møtt med forståelse og at det var fint gjort av meg. Og julaften på sykehjemmet er kjempekoselig, i tillegg til godt betalt. Vinn-vinn for meg. 

Anonymkode: 627af...b6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du får deg din egen vennefamilie på sikt.

Anonymkode: f41f6...eec

AnonymBruker
Skrevet

Ta på deg jobb i jula. Ingen ting å tenke på. Jeg har det likedan og det koster meg ikke en kalori å si jeg ikke kan komme.

Anonymkode: e0465...0d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet mange julaftener på sykehjemmet fordi jeg også har en merkelig og "usammenhengende" familie. Har brukt som unnskyldning ovenfor familien at jeg ble spurt om å jobbe sånn at de med små barn kunne få fri, (litt sant er det jo), og ble møtt med forståelse og at det var fint gjort av meg. Og julaften på sykehjemmet er kjempekoselig, i tillegg til godt betalt. Vinn-vinn for meg. 

Anonymkode: 627af...b6c

Takk for svar. Jeg syns det virker koselig å jobbe julaften på sykehjemmet, har dog jobbet tidligvakt noen ganger før. Eneste jeg er redd for er at de kommer til å gi meg dårlig samvittighet. Pappa og søsken gir blanke faen, men mamma kommer til å bli ifra seg og sannsynligvis ødelegger jeg nok jula for henne.. Så jeg vet ikke helt. Står mellom å være her og ha kjempe dårlig samvittighet og jobbe juleaften men da også ha en koselig jul, eller å være hos de å bare ha en kurant jul og så reise hjem tidlig. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du får deg din egen vennefamilie på sikt.

Anonymkode: f41f6...eec

Takk. Jeg håper det innerst inne, men vet at det tilnærmet er håpløst pga de "psykiske skadene" jeg sitter med nå i voksen alder. Jada jeg får hjelp osv... 

AnonymBruker
Skrevet

Si ifra at du kan jobbe i jula. Og kos deg så godt du kan om du er alene. Håper du føler deg bedre snart. 

Og det er lenge til jul, så ikke bruk sommeren til å tenke på den. Du er voksen og velger selv hvordan og hvor du vil feire jul.

Anonymkode: cfdeb...54a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si ifra at du kan jobbe i jula. Og kos deg så godt du kan om du er alene. Håper du føler deg bedre snart. 

Og det er lenge til jul, så ikke bruk sommeren til å tenke på den. Du er voksen og velger selv hvordan og hvor du vil feire jul.

Anonymkode: cfdeb...54a

Takk. Jeg kommer til å tenke på det i løpet av sommeren og heller ta en beslutning til høsten. Å jobbe nyttårsaften har jeg allerede bestemt meg for å gjøre, om det trengs, og det gjør det som oftest alltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Har det akkurat sånn som deg! Måtte tilslutt bare melde meg ut for å ivareta min egen helse. Den ene julen feiret jeg med en venninne, den andre julen jobbet jeg. Det gikk så fint :) Veldig koselig å jobbe på julaften faktisk :) ikke minst bidra til at noen som virkelig fortjener og trenger det får en fin kveld 💖 Tenk på deg selv du 💜 En dag får du sikkert barn og kan lage dine egne tradisjoner :) Klem fra meg!

Anonymkode: a5516...e41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det akkurat sånn som deg! Måtte tilslutt bare melde meg ut for å ivareta min egen helse. Den ene julen feiret jeg med en venninne, den andre julen jobbet jeg. Det gikk så fint :) Veldig koselig å jobbe på julaften faktisk :) ikke minst bidra til at noen som virkelig fortjener og trenger det får en fin kveld 💖 Tenk på deg selv du 💜 En dag får du sikkert barn og kan lage dine egne tradisjoner :) Klem fra meg!

Anonymkode: a5516...e41

Å jobbe kveldsvakt på sykehjemmet er ikke noe jeg gruer meg til akkurat, jeg tror det hadde vært kjempe stas og gitt meg mye. :) Er så glad i kollegaene mine og pasientene at. ❤️ Takk, klem tilbake

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...