Gå til innhold

Hvilke medisiner tar du mot pollenallergi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva virker best for deg?

Jeg har fått resept på både Aerius og Cetirizin hos legen for å prøve hva som virker best (selvfølgelig bare en av gangen), men er trøtt og sløv av allergi og har hovne øyne uansett. Spersallerg øyendråper virker ganske greit, men de kan bare brukes to uker av gangen. Syns liksom jeg har prøvd alt mulig og legen hadde ikke noen gode forslag.

Anonymkode: b5c02...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker Aerius og Opatanol øyedråper. Cetirizin bare sovner jeg av.

Anonymkode: b8856...3a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg bruker Aerius og Opatanol øyedråper. Cetirizin bare sovner jeg av.

Bruker Opatanol året rundt, forresten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Telfast tabletter og Avamys nesespray. Jeg har ikke problemer med øynene, men sliter med nese og bihuler. Blir ikke trøtt av Telfast, slik jeg ble da jeg brukte Cetirizin/Zyrtec. 

Anonymkode: 7a83b...d7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aerius på morgenen

Atarax på kvelden

Levostin øyedråper

Dymista nesespray

Og i år også kortison sprøyte. 

I tillegg mye astmamedisin og Singulair Det er ekstra ille i år. 

Anonymkode: 32b91...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livostin øyedråper inntil 3-4 ganger daglig har fungert godt for meg i år. I tillegg til Aerius og Nasonex. 

Anonymkode: d77ba...764

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aerius på morgenen

Atarax på kvelden

Levostin øyedråper

Dymista nesespray

Og i år også kortison sprøyte. 

I tillegg mye astmamedisin og Singulair Det er ekstra ille i år. 

Anonymkode: 32b91...6c4

Som å lese om meg selv tidligere. Har hatt gress/bjørkeallergi og astma siden tidlig i tenårene. Er nå 40. I fjor startet jeg med allergivaksinering, og det har vært helt fantastisk!!

Våren og sommeren i fjor var det letteste allergiåret jeg har hatt på 25 år, og det ser enda bedre ut i år. Det anbefales på det sterkeste!

Jeg fikk henvisning fra fastlegen til øre-nese-hals på det regionale sykehuset. Etter noen allergitester (prikktest) og spirometri pga astmaen, så fikk jeg klarsignal til å starte.

Jeg startet i januar/februar i fjor, med en opptrappingsfase på syv uker (sprøyter en fast ukedag, hver uke i syv uker, med sterkere og sterkere doser). Nå går jeg hver 8. uke, og skal gå i to år til. (Det er opptrapping, og så tre år etter det). 

Jeg tar sprøyter mot bjørk i den ene armen, og mot gress/timotei i den andre armen. Det svir/er hovent i omtret 24 timer etter vaksinene er satt, og de første tre-fire ukene var jeg uendelig trett vaksinedagen. Men, det er så verdt det! Helt fantastisk i fjor vår, da jeg ikke en gang fikk med meg at allergisesongen hadde startet!

Anonymkode: f4d6b...da3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker cetrizin. De to første ukene tar jeg den på kveld og så begynner jeg å ta den om morgenen.

Anonymkode: f3af7...14c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk til alle som har svart :blomst:Glemte å nevne at jeg har mild astma som blir verre i pollensesongen.

Her har det kommet mange gode forslag jeg skal ta opp med legen :) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar Clarityn (Loratadin). Aerius virker ikke på meg, og Zyrtec blir jeg veldig trøtt av. Blir litt trøtt av Clarityn de første ukene også, men jeg tar de på kvelden og synes det hjelper litt. 

Anonymkode: bc6ce...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2019 at 12:55 PM, AnonymBruker said:

Hva virker best for deg?

Jeg har fått resept på både Aerius og Cetirizin hos legen for å prøve hva som virker best (selvfølgelig bare en av gangen), men er trøtt og sløv av allergi og har hovne øyne uansett. Spersallerg øyendråper virker ganske greit, men de kan bare brukes to uker av gangen. Syns liksom jeg har prøvd alt mulig og legen hadde ikke noen gode forslag.

For en ubrukelig lege!

Både aerius og zyrtec  er gode medisiner, men om det fortsatt klør i øyne og nese, så finnes masse forskjellige medisiner du kan bruke og som ikke har begrensning på to uker.  Mange av dem finnes i reseptfrie pakninger til og med så du kan forhøre deg på apoteket. (Men er billigere om du får resept).

Selv bruker jeg zaditen øyedråper, og en nesespay med kortikosteroid - finnes mange typer - spør på apoteket.

https://www.apotek1.no/produkter/zaditen-025mg-ml-oyedraaper-i-endosebeholder-20x04ml-551328p

Endret av gjest:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...