AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 Jeg skal ha eksamensoppgave (vg1 helse og sosialfag) om en person som er i praksis på dagsenter for eldre med flerkulturell bakgrunn. Jeg kunne trengt litt hjelp med hvordan det er i forhold til utenlandske eldre, hva slags utfordringer, generelt andre ting som kan nevnes om det ettersom jeg ikke har jobbet med utenlandske eldre mennesker før. Jeg bor utrolig landlig, og her finnes det så og si ingen med flerkulturell bakgrunn, og da heller ikke på eldreboligen hehe. Jeg skal flette det meste inn i punkter under helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling, og yrkesutøvelse. Hadde satt pris på om noen hadde noe info til meg så jeg får litt "erfaring"😄 Anonymkode: d971e...594
Morgenrøden Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 Utfordringer med eldre med flerkulturell bakgrunn, kan være utfordringer med språk (at de ikke snakker så godt norsk), religion (feks matrestriksjoner; ikke spiser svin), kultur (feks kroppskontakt mellom kjønn). 2
super-ida Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 Synet på helse og sykdom er svært ulikt fra kultur til kultur 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 På 14.6.2019 den 12.47, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha eksamensoppgave (vg1 helse og sosialfag) om en person som er i praksis på dagsenter for eldre med flerkulturell bakgrunn. Jeg kunne trengt litt hjelp med hvordan det er i forhold til utenlandske eldre, hva slags utfordringer, generelt andre ting som kan nevnes om det ettersom jeg ikke har jobbet med utenlandske eldre mennesker før. Jeg bor utrolig landlig, og her finnes det så og si ingen med flerkulturell bakgrunn, og da heller ikke på eldreboligen hehe. Jeg skal flette det meste inn i punkter under helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling, og yrkesutøvelse. Hadde satt pris på om noen hadde noe info til meg så jeg får litt "erfaring"😄 Anonymkode: d971e...594 Jeg ville oppsøkt biblioteket og fått hjelp til å finne relevant litteratur. Anonymkode: fff56...161 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 Jeg har litt erfaring med flerkulturelle eldre med demens. Ikke glem pårørende! Har opplevd at folk fra Balkan-området fremstår som sinte for norske øyne, når de setter i gang med høy stemme og engasjert stemme... uten at det behøver å være så alvorlig. På samme måte kan de ha en mindre intimsone enn oss, og lavere terskel for klemming og kyssing 😊. Ellers er det jo stor forskjell på flerkulturelle også. Et mer generelt problem med personer med demens er at fremmedspråklige som har lært norsk i voksen alder ofte glemmer det siste de har lært, altså at det norske språket er det første de mister. I og med at tolketjeneste 24/7 er en utopi, blir det store problemer i samhandling. Kan bli en stor belastning for pårørende dette. I tillegg til at de har et annet syn på familie. En del mennesker fra Midtøsten forakter oss norske for at vi setter våre gamle på hjem. En fra Midtøsten fortalte meg at de har et ordtak; Foteldrene passer på barna i tyve år, barna må passe foreldrene i tyve år... Anonymkode: d8af8...730 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #6 Skrevet 16. juni 2019 På 14.6.2019 den 12.47, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha eksamensoppgave (vg1 helse og sosialfag) om en person som er i praksis på dagsenter for eldre med flerkulturell bakgrunn. Jeg kunne trengt litt hjelp med hvordan det er i forhold til utenlandske eldre, hva slags utfordringer, generelt andre ting som kan nevnes om det ettersom jeg ikke har jobbet med utenlandske eldre mennesker før. Jeg bor utrolig landlig, og her finnes det så og si ingen med flerkulturell bakgrunn, og da heller ikke på eldreboligen hehe. Jeg skal flette det meste inn i punkter under helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling, og yrkesutøvelse. Hadde satt pris på om noen hadde noe info til meg så jeg får litt "erfaring"😄 Anonymkode: d971e...594 Vi får håpe på at den norske staten tar enda flere flyktninger, slik at de bosette seg i disse kommunene. Det er svært uheldig at TS ikke har fått kontakt med flerkulturelle personer. Anonymkode: 8d958...698
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #7 Skrevet 16. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi får håpe på at den norske staten tar enda flere flyktninger, slik at de bosette seg i disse kommunene. Det er svært uheldig at TS ikke har fått kontakt med flerkulturelle personer. Anonymkode: 8d958...698 Du vil at staten skal ta inn flyktninger slik at Ts kan skrive oppgave om dem? 😳 Må tenke litt på menneskene her også. Tenk deg selv, dement, på sykehjem og har et helt annet morsmål. Du har lært norsk, men glemt det. Kanskje er du i ferd med å glemme morsmålet også. Du er omgitt av mennesker som ikke forstår deg. Et mareritt... Gamle demente har det best sammen med sine folk, som har felles språk og kultur. Gjelder for norske også. Anonymkode: d8af8...730 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #8 Skrevet 16. juni 2019 Jeg selv hadde en bestemor som tilbrakte sine siste år på sykehjem. Hun kom til Norge da hun var gammel som flyktning. På sykehjemmet var ingen tolker tilgjengelig. Store språkproblemer, mine slektninger måtte være tilstede ofte for å oversette. Hun likte ikke å bli stelt av mannlige pleiere. Hun var ikke religiøs men det finnes de som ikke spiser svinekjøtt, kocher osv. Anonymkode: 6ad58...8d7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 Oi tusen takk for bra svar!! Dette hjelper veldig Det med at de kan for oss virke sinte gir utrolig mye mening, holdninger osv. Nice nice it is written down TS Anonymkode: d971e...594
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå