AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 Står i fare for å virke selvgod med dette innlegget, men håper jeg klarer å fremstå reflektert. Jeg er en jente/kvinne som alltid har vært svært godt likt av mange, blant annet gutter, de lærerene jeg har hatt, unge, eldre, familie etc.. Jeg blir oppfattet som smart, pen, gjør det stort sett bra i det jeg foretar meg, er greit trent, og ikke minst har jeg generelt god selvtillitt. Det betyr ikke at jeg skryter av meg selv eller lignende, men ''stoler'' på meg selv, og er fornøyd med den jeg er. Som person fremtrer jeg som rolig og reflektert, jeg er ikke senter av oppmerksomhet, og tar ikke mye plass. Uansett hvor ydmyk jeg prøver å være overfor egne prestasjoner eller oppnåelser, eller hvor mye jeg prioriterer komplimenter eller gratulasjoner til venninner ved ulike anledninger, virker det som om det sitter svært langt inne for enkelte å gi tilbake. Det er alltid noen av de venninnene som har stått meg nærmest, som konsekvent er fraværende dersom jeg gjør noe ''bra''. Det gjør meg trist.😕 Jeg har så mange eksempler, som omhandler små og store bragder og milepæler i livet, men litt redd for å bli gjenkjent i innlegget. Men skal nevne ett. Denne uken ble jeg nettopp ferdig med en svært lang utdannelse. Jeg har tatt en utdanning de fleste (inkludert meg selv) opplever som krevende. Delte nyheten med mine nærmeste på snap, hvor de fleste ønsket meg lykke til, eller spurte hvordan det hadde gått etterpå, da jeg måtte igennom en viktig test/høring/vurdering. Når det gjalt min ''bestevenninne'' (som hun kalte meg for noen mnd siden) stod det bare ''sett''. Jeg visste det der og da, at det ikke ville komme noen gratulasjon eller lignende. Vet hun har slitt med sine ting, men synes ikke dette er mye å forlange. Som regel er ''alt fint'' når vi møtes, og vi har det gøy sammen. Men enkelte ting går såpass innover meg, at jeg ikke klarer å overse det i lengden. Hva hadde dere gjort? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå slikt med venninner? Anonymkode: 1434d...b4a 3
wintergirl Skrevet 14. juni 2019 #2 Skrevet 14. juni 2019 Snakke med henne om det på en mild og snill måte. Skjønner det er kjedelig for deg, men kanskje hun sliter med noe. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #3 Skrevet 14. juni 2019 Det er lov og naturlig å bli skuffet. Det hadde jeg også blitt 😕 Er dere bestevenninner bør du kunne ta det opp med henne. Men det er så mye lettere sagt enn gjort. Anonymkode: da887...1ec 9
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #4 Skrevet 14. juni 2019 Jeg opplever virkelig aaakkurat det samme. Du beskriver både deg selv og omstendighetene akkurat likt som det jeg kunne ha beskrevet det som. Min nærmeste venninne er akkurat slik du beskriver, og er en veldig sjalu person. Andre venninner eller jenter generelt opplever jeg også ofte at trekker seg unna, og at de ikke ønsker å gi tilbake. Akkurat som at jeg ikke fortjener det. På en måte prøver jeg bare å la det ligge, men samtidig gjør det veldig vondt. Det føles urettferdig. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, men følger innlegget ditt! Anonymkode: d1b0c...b96 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #5 Skrevet 14. juni 2019 Jeg forstår godt at du blir skuffet. Samtidig synes jeg du skal forsøke å se det fra andres synsvinkel og. Alle vet at man skal unne andre ting og alt det der, men det kan likevel være tøft å hele tiden få i trynet at alle andre får til det ene og det andre - samme hvor hyggelig og uskrytete det sies. Hvis man selv har utfordringer i livet sitt, klarer man kanskje ikke alltid å uttrykke gleden over andres prestasjoner slik man burde. Jeg har selv vært i den situasjonen der venninner har fått «alt jeg vil ha», mens jeg selv har hatt store problemer i livet mitt. Innrømmer glatt at jeg ikke greide å være like støttende og glad på deres vegne som jeg burde ha vært. Joda, fikk presset ut et gratulerer - men måtte også trekke meg litt unna for å ikke gå helt til grunne i egen sorg. Anonymkode: 74aee...050 16
wintergirl Skrevet 14. juni 2019 #6 Skrevet 14. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår godt at du blir skuffet. Samtidig synes jeg du skal forsøke å se det fra andres synsvinkel og. Alle vet at man skal unne andre ting og alt det der, men det kan likevel være tøft å hele tiden få i trynet at alle andre får til det ene og det andre - samme hvor hyggelig og uskrytete det sies. Hvis man selv har utfordringer i livet sitt, klarer man kanskje ikke alltid å uttrykke gleden over andres prestasjoner slik man burde. Jeg har selv vært i den situasjonen der venninner har fått «alt jeg vil ha», mens jeg selv har hatt store problemer i livet mitt. Innrømmer glatt at jeg ikke greide å være like støttende og glad på deres vegne som jeg burde ha vært. Joda, fikk presset ut et gratulerer - men måtte også trekke meg litt unna for å ikke gå helt til grunne i egen sorg. Anonymkode: 74aee...050 Dette er så sant. Hvis man vet at noen sliter med noe så kan man også la være å snakke så mye om det. Hadde en periode da jeg var yngre og uten jobb og ikke særlig inntekt, og en venninne som elsket å snakke om penger hun tjente. «Nå får jeg fet lønning» »jeg har masse penger « penger penger penger penger og atter penger. Meg meg meg meg meg! Er ikke lett å skryte da. Men dette var jo ikke ydmykt av min venninne. Selv velger jeg å si minst mulig til de jeg vet sliter en periode. Hvordan går det med deg i dag? 6
Nysgjerrig1 Skrevet 14. juni 2019 #7 Skrevet 14. juni 2019 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lov og naturlig å bli skuffet. Det hadde jeg også blitt 😕 Er dere bestevenninner bør du kunne ta det opp med henne. Men det er så mye lettere sagt enn gjort. Anonymkode: da887...1ec Takk. Har prøvd for noen år siden med lignende tanker. Mener hun sa slik som ''Jeg har aldri ment det sånn, ikke tenk på det'' osv. Føler ikke det nytter.. **Oi, der glemte jeg visst å poste som anonym.. Samme det. Endret 14. juni 2019 av Nysgjerrig1 2
Nysgjerrig1 Skrevet 14. juni 2019 #8 Skrevet 14. juni 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplever virkelig aaakkurat det samme. Du beskriver både deg selv og omstendighetene akkurat likt som det jeg kunne ha beskrevet det som. Min nærmeste venninne er akkurat slik du beskriver, og er en veldig sjalu person. Andre venninner eller jenter generelt opplever jeg også ofte at trekker seg unna, og at de ikke ønsker å gi tilbake. Akkurat som at jeg ikke fortjener det. På en måte prøver jeg bare å la det ligge, men samtidig gjør det veldig vondt. Det føles urettferdig. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, men følger innlegget ditt! Anonymkode: d1b0c...b96 Oi, litt av et sammentreff. Har du noen gang tatt det opp med henne? Hvordan er du mot henne? Jeg har prøvd meg på ''be the better person'' taktikken, og skryte av henne, samt løfte henne opp. Virker ikke helt.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #9 Skrevet 14. juni 2019 Jeg unner mine venner alt godt. Men når folk skryter, så blir det litt sånn.... Jeg gadd ikke skryte uansett hvor stolt jeg var. Jeg bare var fornøyd med meg selv og livet. Anonymkode: f09e5...9dc 1
Nysgjerrig1 Skrevet 14. juni 2019 #10 Skrevet 14. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår godt at du blir skuffet. Samtidig synes jeg du skal forsøke å se det fra andres synsvinkel og. Alle vet at man skal unne andre ting og alt det der, men det kan likevel være tøft å hele tiden få i trynet at alle andre får til det ene og det andre - samme hvor hyggelig og uskrytete det sies. Hvis man selv har utfordringer i livet sitt, klarer man kanskje ikke alltid å uttrykke gleden over andres prestasjoner slik man burde. Jeg har selv vært i den situasjonen der venninner har fått «alt jeg vil ha», mens jeg selv har hatt store problemer i livet mitt. Innrømmer glatt at jeg ikke greide å være like støttende og glad på deres vegne som jeg burde ha vært. Joda, fikk presset ut et gratulerer - men måtte også trekke meg litt unna for å ikke gå helt til grunne i egen sorg. Anonymkode: 74aee...050 3 minutter siden, wintergirl skrev: Dette er så sant. Hvis man vet at noen sliter med noe så kan man også la være å snakke så mye om det. Hadde en periode da jeg var yngre og uten jobb og ikke særlig inntekt, og en venninne som elsket å snakke om penger hun tjente. «Nå får jeg fet lønning» »jeg har masse penger « penger penger penger penger og atter penger. Meg meg meg meg meg! Er ikke lett å skryte da. Men dette var jo ikke ydmykt av min venninne. Selv velger jeg å si minst mulig til de jeg vet sliter en periode. Hvordan går det med deg i dag? Føler ikke det er snakk om å ''hele tiden få i trynet''. Jeg deler ikke spesielt mye, men dette var en stor begivenhet for meg. Hun har slitt litt med noen ting som ikke relaterer til dette i det hele tatt. Hun har sånn sett vært ''foran meg'' med mange ting i livet, for eksempel gikk hun ut i jobb før meg (men har valgt en helt annen utdannelse), fikk kjæreste og bolig før meg osv. Så jeg ville aldri skrytt av ting hun ikke ''hadde''. Og skal jeg være helt ærlig, så skjønner jeg ekstremt godt at i mange tilfeller kan det være vanskelig å være oppriktig glad på andres vegne. Men da mener jeg man tar seg sammen og skriver ''Gratulerer'' i en melding likevel! 8
Nysgjerrig1 Skrevet 14. juni 2019 #11 Skrevet 14. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg unner mine venner alt godt. Men når folk skryter, så blir det litt sånn.... Jeg gadd ikke skryte uansett hvor stolt jeg var. Jeg bare var fornøyd med meg selv og livet. Anonymkode: f09e5...9dc Synes ikke selv dette var skryt. Har sendt en snap til 6-8 venner, at dette var den ''avgjørende dagen''. En stor og avgjørende dag for meg.. Det er faktisk ingen som vet at jeg fikk høyeste mulige poengsum/score. Men dette er jo skryt, eller hva? 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #12 Skrevet 14. juni 2019 Da er det bare å nevne ved neste treff at du er ferdig med utdanningen. Reagerer hun ikke da heller, får du revurdere om du vil ha enn sånn venn. Du kan ikke forandre andre, bare hva du selv velger å ha i livet Anonymkode: 80198...0da 1
Nysgjerrig1 Skrevet 14. juni 2019 #13 Skrevet 14. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det bare å nevne ved neste treff at du er ferdig med utdanningen. Reagerer hun ikke da heller, får du revurdere om du vil ha enn sånn venn. Du kan ikke forandre andre, bare hva du selv velger å ha i livet Anonymkode: 80198...0da Trenger ikke nevne det igjen, det vet hun godt..
wintergirl Skrevet 14. juni 2019 #14 Skrevet 14. juni 2019 10 minutter siden, Nysgjerrig1 skrev: Føler ikke det er snakk om å ''hele tiden få i trynet''. Jeg deler ikke spesielt mye, men dette var en stor begivenhet for meg. Hun har slitt litt med noen ting som ikke relaterer til dette i det hele tatt. Hun har sånn sett vært ''foran meg'' med mange ting i livet, for eksempel gikk hun ut i jobb før meg (men har valgt en helt annen utdannelse), fikk kjæreste og bolig før meg osv. Så jeg ville aldri skrytt av ting hun ikke ''hadde''. Og skal jeg være helt ærlig, så skjønner jeg ekstremt godt at i mange tilfeller kan det være vanskelig å være oppriktig glad på andres vegne. Men da mener jeg man tar seg sammen og skriver ''Gratulerer'' i en melding likevel! Det skjønner jeg og er helt enig med deg der. Tenkte ikke spesifikk på deg angående dette med å skryte. Selvsagt bør hun lære seg å glede seg på dine vegne. Hvordan er hun mot andre da? 1
Nysgjerrig1 Skrevet 14. juni 2019 #15 Skrevet 14. juni 2019 1 minutt siden, wintergirl skrev: Det skjønner jeg og er helt enig med deg der. Tenkte ikke spesifikk på deg angående dette med å skryte. Selvsagt bør hun lære seg å glede seg på dine vegne. Hvordan er hun mot andre da? Hun er generelt snill, men vet hun kan oppleves som litt ''care'' dersom venner forteller om opp- og nedturer. Men faktisk har hun ikke så mange venninner, spesielt ikke nære, lengre. Litt i sin egen boble i livet. 1
wintergirl Skrevet 14. juni 2019 #16 Skrevet 14. juni 2019 1 minutt siden, Nysgjerrig1 skrev: Hun er generelt snill, men vet hun kan oppleves som litt ''care'' dersom venner forteller om opp- og nedturer. Men faktisk har hun ikke så mange venninner, spesielt ikke nære, lengre. Litt i sin egen boble i livet. Ok. Enten så gir hun f, eller så sliter hun med noe. Men da er det på tide og skjerpe seg og begynne å jobbe med seg selv. Skjønner du syns det er kjipt. Og du legger det jo frem på en ydmyk måte i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #17 Skrevet 14. juni 2019 Husk at veldig mange anser snap som noe de ikke trenger å svare på. Kan det være så enkelt? Om de ikke reagerer en gang når dere snakker ansikt til ansikt, er det jo noe galt. Men du skal være fornøyd med dine prestasjoner, du trenger ikke deres bekreftelse på at det er bra dog, jeg forstår at det sårer, misforstå meg rett. Anonymkode: 750bd...bdc 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #18 Skrevet 14. juni 2019 Jeg skjønner deg veldig godt, og det er dårlig gjort å ikke gratulerere eller skryte. Hun burde jo være glad på dine vegne!! Men kan det hende at det hadde vært bedre med en tekstmelding eller telefon? Jeg er en av de som ofte sender snap, men forventer ikke svar. Det er liksom bare en snap. Tar ikke viktige ting der. Derfor svarer jeg kanskje på 10 % av alle snapper jeg får, enten så glemmer jeg det litt, eller så tenker jeg at jeg kan ta det når vi sees osv. Anonymkode: d4d1b...308 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #19 Skrevet 14. juni 2019 24 minutter siden, wintergirl skrev: Dette er så sant. Hvis man vet at noen sliter med noe så kan man også la være å snakke så mye om det. Hadde en periode da jeg var yngre og uten jobb og ikke særlig inntekt, og en venninne som elsket å snakke om penger hun tjente. «Nå får jeg fet lønning» »jeg har masse penger « penger penger penger penger og atter penger. Meg meg meg meg meg! Er ikke lett å skryte da. Men dette var jo ikke ydmykt av min venninne. Selv velger jeg å si minst mulig til de jeg vet sliter en periode. Hvordan går det med deg i dag? Mye bedre. Og jeg merker så godt at jeg er en mye bedre venn også. Har til og med beklaget til noen venninner for at jeg ikke var så glad som jeg burde ha vært på deres vegne, og at jeg ikke heiet mer på dem fordi jeg hadde nok med mitt! For det hadde jeg virkelig dårlig samvittighet for. 19 minutter siden, Nysgjerrig1 skrev: Føler ikke det er snakk om å ''hele tiden få i trynet''. Jeg deler ikke spesielt mye, men dette var en stor begivenhet for meg. Hun har slitt litt med noen ting som ikke relaterer til dette i det hele tatt. Hun har sånn sett vært ''foran meg'' med mange ting i livet, for eksempel gikk hun ut i jobb før meg (men har valgt en helt annen utdannelse), fikk kjæreste og bolig før meg osv. Så jeg ville aldri skrytt av ting hun ikke ''hadde''. Og skal jeg være helt ærlig, så skjønner jeg ekstremt godt at i mange tilfeller kan det være vanskelig å være oppriktig glad på andres vegne. Men da mener jeg man tar seg sammen og skriver ''Gratulerer'' i en melding likevel! Jeg synes for så vidt de fleste burde være i stand til å klemme ut et «gratulerer» da. I det minste. Og det virker jo ikke som om det er slik at du får til «alt» og hun «ingenting» heller, da kunne man forstå bedre at dette var sårt for henne. Jeg synes man skal være raus med andre som ikke har det så greit, samtidig må man jo noen ganger bare så seg til ro med at enkelte bare ikke er spesielt gode venner på dette planet også. Også får man vurdere vennskapet etter det. Hvis du ikke skryter og hun ikke har noen åpenbare grunner til å synes det er litt sårt - så høres det jo ikke ut som hun er en spesielt god venn.. Anonymkode: 74aee...050 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #20 Skrevet 14. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner deg veldig godt, og det er dårlig gjort å ikke gratulerere eller skryte. Hun burde jo være glad på dine vegne!! Men kan det hende at det hadde vært bedre med en tekstmelding eller telefon? Jeg er en av de som ofte sender snap, men forventer ikke svar. Det er liksom bare en snap. Tar ikke viktige ting der. Derfor svarer jeg kanskje på 10 % av alle snapper jeg får, enten så glemmer jeg det litt, eller så tenker jeg at jeg kan ta det når vi sees osv. Anonymkode: d4d1b...308 Enig i at Snap jevnt over er en uting og ikke et sted man bør spre sine gladnyheter og forvente instant gratification fra alle sammen. Det er nemlig slik at verden ikke snurrer rundt en selv 24/7, folk har jo et liv og å svare på Snap er ikke noe som alltid passer. Har ikke Snap lengre, ble så lei av alt spammet .. Ellers må jeg jo si at ut fra den lange lista av strålende egenkritikk, så får jeg heller ikke inntrykk av at ts er så veldig ydmyk, men veldig vant til mye skryt for alt hun gjør. Helt greit det, men man får også tåle å vente litt på tilbakemeldingene også. Anonymkode: f15a1...11c 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå